Probeert u klanten met e-mail of per post te verleiden? Dat werkt alleen als duidelijk wordt gemaakt waarom ze juist bij u zouden moeten kopen. Met deze zeven tips vergroot u de kans dat ze snel toehappen.

Benoem het voordeel
Het enige waar (potentiële) klanten naar op zoek zijn, is voordeel. Dat kan variëren van een korting (‘U betaalt 25% minder!’) tot een echt productvoordeel (‘Koffiezetten was nog nooit zo eenvoudig’).

Gebruik plaatjes
Een plaatje zegt meer dan een praatje. Ga slim om met afbeeldingen. Gebruik foto’s die het productvoordeel tonen. Bijvoorbeeld een ‘voor en na’-situatie. Laat mensen zien die het product gebruiken. Ons oog wordt automatisch getrokken naar afbeeldingen waarop personen staan.

Zet toverwoorden in
In ons hoofd zit een reeks van simpele woorden die een belletje laten rinkelen en een reactie oproepen als we ze lezen. ‘Gratis’ is een bekend voorbeeld. Dat woord roept nieuwsgierigheid op. ‘Garantie’ neemt onzekerheid weg. Het sterkste toverwoord is nog steeds ‘nieuw’.

Sterretjes, vierkantjes en schaartjes
Direct marketing kent een aantal symbolen die – net als verkeersborden – voor de lezer direct herkenbaar zijn. Zo geeft een ster met een bedrag aan dat het hier om een aanbieding gaat. Een vierkant voorzien van een kartelrand maakt duidelijk dat het een waardezegel is die moet worden bewaard. Het simpele schaartje bij een bon zet aan tot knippen.

Vet en kort
Plaats kopregels boven een stukje tekst en zorg ervoor dat deze vetgedrukt zijn. Ons hoofd is zo geprogrammeerd dat we koppen eerder lezen dan wat eronder staat. Benoem in een kopregel dus altijd het voordeel voor de ontvanger. En: hoe korter de kopregel, hoe krachtiger.

Denk aan de wet van de getallen
Een mens kan gemiddeld zeven onderwerpen onthouden. Het heeft dus geen zin om tien redenen te noemen om zaken met u te doen.

Voer de tijdsdruk op
Het kan goed zijn om de tijdsdruk een beetje op te voeren. Koppel uw aanbod aan een einddatum. ‘Deze aanbieding is geldig tot 31 mei’. Voorkom dat de tijd tussen ontvangst van de boodschap en de einddatum te groot is. Voor consumenten is twee weekenden het maximum, bedrijven geeft u maximaal vijftien werkdagen de tijd.

Share on print
Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter

Lees ook…