U mag zakelijke relaties geen e-mailberichten sturen als zij daarvoor geen toestemming hebben gegeven. Waar moet u rekening mee houden en wie mag u eigenlijk nog wél mailen?

Inhoudsopgave

Maximale omzet voor je webshop of e-commerce platform in 2024 met e-mailmarketing. Download nieuwe whitepaper >>

De Telecomwet schrijft een totaal spamverbod voor. Zowel consumenten als zakelijke ontvangers mag u geen berichten met een commercieel, charitatief of ideëel doel sturen als u daarvoor van tevoren niet expliciet toestemming hebt gekregen.

Expliciet betekent dat er actief toestemming is verleend. Dat betekent dat men bijvoorbeeld een vakje heeft aangevinkt waarbij staat ‘Ja, ik wil de nieuwsbrief ontvangen van bedrijf X’, ‘Ja, hou mij op de hoogte van…’  of ‘Ja, ik ben geïnteresseerd in aanbiedingen van partners’. Let op: deze vakjes mogen niet al van tevoren aangevinkt zijn, zodat de ontvanger de vinkjes moet weghalen als er geen prijs wordt gesteld op uw berichten.

De uitzondering: bestaande klanten

Mensen die iets bij uw bedrijf hebben gekocht (bestaande klantrelatie), mag u zonder toestemming berichten blijven sturen. Let wel, het moet dan gaan om aanbiedingen of informatie over soortgelijke producten. Dit is wel een grijs gebied. Over de vraag wat een soortgelijk product is zullen de meningen uiteen lopen en wanneer is er sprake van een bestaande klantrelatie? Is iemand die drie jaar geleden een paar rolletjes plakband en vier dozen printpapier gekocht heeft, een bestaande klant? Als u twijfelt, stuur dan geen bericht of win eerst juridisch advies in.

Eén klacht is geen klacht

Moet u zich nu echt zorgen maken over de vraag of u zakelijke relaties ongevraagd e-mails stuurt, en de mogelijke gevolgen? Waarschijnlijk niet. De Opta, de telecomwaakhond van de overheid die toeziet op naleving van de Telecomwet, heeft het vooral voorzien op notoire spammers. Zorg er wel voor dat in uw berichten een duidelijk zichtbare afmeldlink is opgenomen en maak ook duidelijk wie de afzender is en waarom men uw bericht ontvangt, zeker als u uw relaties slechts enkele malen per jaar met e-mail benadert.

Mocht het gebeuren dat iemand een klacht over uw bedrijf indient, hoeft u ook niet in paniek te raken. De Opta heeft aangeven dat ‘één klacht geen klacht is’. Bedrijven waarover meerdere malen wordt geklaagd omdat zij zich schuldig maken aan het versturen van spam, worden eerst op de vingers getikt voordat er boetes – die wel kunnen oplopen tot forse bedragen – worden uitgedeeld.

Wist je dat e-mailmarketing steeds effectiever wordt door nieuwe regelgeving? Leer hoe jij maximaal deze kant benut met de whitepaper ‘maximale omzet e-mailmarketing’

Lees ook…
i.s.m.
E-mailmarketing heeft een enorme positieve impact op je business. Misschien zet je e-mail daarom ook al in om je (potentiële klanten) te bereiken en…
i.s.m.
Als ondernemer anticipeer en reageer je continu op een breed scala aan uitdagingen, trends en ontwikkelingen. Ook op het gebied van marketing, het…