Share on print
Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on google
Vijf voordelen van het meedoen aan een starterswedstrijd

Vijf voordelen van het meedoen aan een starterswedstrijd

26 september 2014
Als startende ondernemer kunt u zich inschrijven voor diverse wedstrijden. Lokale MKB Nederland-afdelingen, de Kamer van Koophandel en de grootste banken schrijven allemaal wedstrijden uit voor de beste bedrijfsplannen, start-ups of studentenbedrijven. Als u wint, zijn er natuurlijk duidelijke voordelen, maar die kans is niet altijd heel groot en deelname kost wel tijd en moeite. Zijn starterswedstrijden uw schaarse tijd waard?

Wat u precies opsteekt van een starterswedstrijd, verschilt natuurlijk per competitie, maar meestal helpt de wedstrijd u om uw bedrijf zo goed mogelijk neer te zetten. Bij de internationale competitie Get in the Ring moet u bijvoorbeeld uw bedrijf in korte tijd pitchen om zo de jury over te halen. Maar ook bij andere wedstrijden zijn er verschillende dingen die u ervan opsteekt.

  1. Ten eerste wordt uw bedrijfsplan bekeken en beoordeeld op haalbaarheid. U moet lastige vragen beantwoorden over hoe u klanten denkt te kunnen vinden, financiering vindt en hoe uw startende bedrijf een plek in de markt gaat veroveren. Kortom, u moet verdedigen dat uw bedrijf levensvatbaar is en winstgevend zal worden. Dit zijn het soort vragen die u ook kunt verwachten als u bij de bank of de crowd aanklopt voor financiering. Probeer ook te leren van de uiteindelijke winnaar, als u dat zelf niet bent. Wat maakt zijn of haar idee zo veelbelovend? En hoe kunt u uw idee ook zo presenteren? 
  2. Daarnaast leert u zichzelf presenteren. Vaak moeten er, zoals bij Get in the Ring, pitches worden gehouden of stemmen worden gewonnen voor het beste bedrijfsidee. De mensen die nu juichen of stemmen, kunnen straks klanten worden. U laat uzelf zien, werkt aan naamsbekendheid en leert uw bedrijf op zo’n manier te presenteren, dat het in de smaak valt bij toekomstige klanten, partners en investeerders. Bovendien went u eraan om te spreken in het openbaar en om in de spotlight te staan. Dat kan nooit kwaad als u straks uw plek op de markt wilt veroveren.
  3. Ook doet u een netwerk op. U leert andere startende ondernemers kennen en in de jury zitten doorgaans succesvolle ondernemers uit verschillende branches. Ook komen er veel investeerders op starterswedstrijden af. Andere starters worstelen waarschijnlijk met dezelfde problemen als u, meer ervaren ondernemers vinden het vaak leuk om als mentor op te kunnen treden en u te kunnen behoeden voor beginnersfouten. Mogelijk leert u ondernemers kennen waarmee u samen kunt werken, of ontmoet u een investeerder. 
  4. Het vierde voordeel is dat de meeste wedstrijden zorgen voor exposure. Als starter moet u opboksen tegen grote bedrijven met enorme marketingbudgetten. Gratis exposure van een wedstrijd kan dan geen kwaad. Vaak is er een website waar u uw bedrijf kunt presenteren of wordt de winnaar tijdens een drukbezocht evenement bekendgemaakt. In (lokale) media en bedrijfsbladen verschijnen vaak reportages van starterswedstrijden, waarin de winnaars en soms ook andere deelnemers worden genoemd. In Google wordt uw bedrijfsnaam straks gevonden in samenhang met bijvoorbeeld ‘beste starters uit de regio Amsterdam’. Dat is prima reclame.
  5. Het laatste voordeel is natuurlijk de kans op winst. De prijs kan bestaan uit een startkapitaal, advies of extra exposure, maar is in ieder geval een enorme boost voor uw bedrijfsnaam. Winnen wekt vertrouwen bij investeerders, klanten en toekomstige partners. Het winnen van een starterswedstrijd is daarmee een perfecte introductie tot de markt die u wilt veroveren.

Pitchen
Get in the Ring (GITR) is een wedstrijd die ook wel de Olympische Spelen voor starters wordt genoemd. In deze internationale wedstrijd van het Erasmus Centre voor Entrepeneurship nemen starters van over de hele wereld het in een boksring tegen elkaar op. Degene met de beste pitch, wint. Uiteindelijk krijgt de winnaar een investering van maximaal 1 miljoen euro.

In 64 landen worden nationale finales gehouden. Als u hier bijvoorbeeld aan mee wilt doen, ontmoet u ongeveer honderd andere starters, investeerders, topondernemers en experts van bijvoorbeeld ING en adviesbureau BDO.

“Naast het netwerk is het werken aan uw bedrijf in plaats van in uw bedrijf erg belangrijk. Bij GITR zorgen wij ervoor dat u feedback en nieuwe inzichten krijgt. Investeerders en mede-ondernemers kunnen u net die feedback geven die u nodig hebt om door te groeien. Maar ook het verbeteren van de pitch is onderdeel van GITR. Naast deze vorm van feedback bieden wij onder andere pitch- en negotiationtrainingen en workshops aan,” vertelt Elbert Stoof, die als organisator vanuit het Erasmus Centre for Entrepeneurship bij de wedstrijd betrokken is.

Investeerders
Bij de vorige twee edities van GITR behaalde een Nederlandse start-up de internationale finale. Zij hebben veel overgehouden aan hun deelname. “Ik heb nog nooit zo veel investeerders bij elkaar gezien,” vertelt Bouwy van Sambeek, die met zijn uitvinding JackSavior vorig jaar de finale haalde. Hij leerde twee ondernemers kennen die hetzelfde pad hadden afgelegd en hem wilden adviseren, verbeterde zijn (internationale) pitch en ging met een aantal investeerders daadwerkelijk in onderhandeling.  

Starters kunnen zich nog tot woensdag 1 oktober inschrijven voor Get in the Ring. Op 7 oktober is de nationale finale. Op 21 november is de internationale finale in Rotterdam.

De inhoud van dit artikel kwam tot stand in samenwerking met onze kennispartner ING, mede-organisator van Get in the Ring.

Lees ook…