21 September 2021

Tips voor ondernemers

Is het tijd voor een nieuwe (of eerste) zakelijke telefoon? Waar moet je dan allemaal op letten? Van verschillende modellen, abonnementen tot fiscale voordelen: wij zetten in dit artikel de belangrijkste punten voor ondernemers onder elkaar. Zo kan je snel genieten van je nieuwe zakelijke telefoon.

Welke telefoon kies je?

Uiteraard is de keuze van een telefoon een kwestie van smaak en prioriteiten. Heb je bijvoorbeeld een goede camera nodig voor je bedrijfsvoering? Heb je al ervaring met een bepaalde telefoon? Of is de prijs van het toestel doorslaggevend?

Tegenwoordig zijn er enorm veel telefoonmerken waaruit je kan kiezen. Echter zijn de smartphones van Samsung en Apple op dit moment het meest populair. Hieronder kort de verschillen:

IPhone van Apple

Bij de IPhone van Apple staat veiligheid en privacy voorop. Dit is bijvoorbeeld terug te zien in de beschikbare apps die vooraf uitgebreid gecontroleerd en goedgekeurd worden en het feit dat je data enkel lokaal wordt opgeslagen. Heb je bovendien al andere Apple producten? Dan zal je merken dat je IPhone met zakelijk abonnement feilloos op deze andere apparaten aansluit, terwijl deze ook in versies met een enorm geheugen te verkrijgen is.

Galaxy van Samsung

De Galaxy serie van Samsung gebruikt het open besturingssysteem van Android. Met een ruime keuze in modellen, kleuren en verschillende prijsklassen krijg je een grote keuzevrijheid. Ook het aanbod in de downloadbare apps is een stuk uitgebreider in vergelijking met de Apple Store. En ben je op zoek naar een telefoon met een groot geheugen? Dan is het goed om te weten dat je de opslagcapaciteit van de Galaxy telefoons kan uitbreiden middels een microSD kaart.

“Zijn de kosten van je nieuwe telefoon meer dan €450? Dan kan je gebruikmaken van de kleinschaligheidsinvesteringsaftrek.”


Zakelijk abonnement of privé?

Als je je telefoon zakelijk wilt gebruiken, betekent dit echter niet automatisch dat er ook gekozen moet worden voor een zakelijk mobiel abonnement. De zakelijke kosten die je maakt zijn namelijk altijd fiscaal aftrekbaar, ook bij een privé abonnement.

Privé abonnement

Met een zakelijk abonnement ben je vaak duurder uit dan wanneer je kiest voor een privé abonnement. Dit is ook vaak de reden waarom ondernemers niet kiezen voor een zakelijk abonnement. Echter zitten er ook wat meer haken en ogen aan verbonden dan bij een ‘normaal’ abonnement.

Wanneer je je telefoon zowel zakelijk als privé gebruikt, zijn alleen de kosten en btw voor zakelijk gebruik fiscaal aftrekbaar. Dit zakelijke gebruik, en bijbehorende kosten, geef je iedere maand in een schatting weer. Dat betekent dus: het bijhouden van je verbruik, het berekenen van de kosten en de btw en vervolgens verwerken in je administratie.

Zakelijk abonnement

Het kiezen van een zakelijk abonnement maakt je administratie een stuk overzichtelijker. Je ontvangt slechts één factuur waar je je abonnementskosten ziet exclusief btw. Kortom, je hoeft niets te berekenen of bij te houden.

Een ander voordeel is dat je met een zakelijk abonnement ook profiteert van extra opties en services. Denk bijvoorbeeld aan een persoonlijke accountmanager of het beheer van meerdere zakelijke abonnementen.

Fiscale voordelen

  • Als je een losse zakelijke telefoon koopt met SimOnly, mag je de actuele marktwaarde opgeven als aftrekpost. Let op: De kosten zijn niet aftrekbaar voor privé toestellen.
  • Kies je liever voor een zakelijke telefoon in combinatie met een abonnement? Dan zijn mag je zowel de toestelkosten als de verbruikskosten in mindering brengen op je winst. Let op: Als je je toestel zowel zakelijk als privé gebruikt, dan mag alleen het zakelijke verbruik in mindering worden gebracht.

Share on print
Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter