Share on print
Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on google
Wat is mijn bedrijfsidee precies waard?

Wat is mijn bedrijfsidee precies waard?

27 november 2014
Bent u net begonnen met uw bedrijf of hebt u hier plannen voor? Dan wilt u vast ook wel graag weten of uw onderneming op de lange termijn rendabel zal zijn. Is het de moeite waard om ermee door te zetten, of kunt u beter van koers veranderen?

Om hier achter te komen, moet u gaan rekenen. Dat hoeft niet heel uitgebreid: hele bedrijven zijn ontstaan op de achterkant van een bierviltje. Maar u moet wel weten of uw bedrijf ook financiële potentie heeft. De Bedrijfsidee Calculator van ING helpt u om dit uit te rekenen. U kunt een beetje spelen met cijfers en zien wat er voor nodig is om uw financiële doelen te halen.

Het invullen van de bedrijfsidee calculator begint met het realistisch inschatten van uw markt, prijzen en kosten. Op basis van de ingevulde cijfers krijgt u dan de financiële resultaten voor de komende drie jaar te zien. U kunt vervolgens kijken wat er gebeurt als u de prijzen verhoogt of verlaagt, of als u meer klanten vindt. U ziet ook waar de grootste kostenposten zitten, en waar u misschien op kunt bezuinigen.

Als u ziet wat uw bedrijfsidee kan opleveren, kunt u verder gaan met het maken van uw ondernemingsplan, of een gesprek aanvragen met een startersexpert, bijvoorbeeld van ING.

Rendement
Om optimaal gebruik te kunnen maken van de bedrijfsidee calculator, moet u wel goed kunnen inschatten hoeveel potentiële klanten er zijn in uw regio en hoeveel van hen u voor zich zou kunnen winnen met uw product. Vervolgens schat u in hoeveel diensten en producten u verwacht te kunnen verkopen in het eerste, tweede en derde jaar.

Probeer de calculator zo realistisch mogelijk in te vullen, dan kunnen uw resultaten alleen maar meevallen. De tool geeft een handig eerste inzicht van de haalbaarheid van uw gouden bedrijfsplan. Lijkt uw idee winstgevend? Mooi, dan kunt u uw plannen verder gaan uitwerken.

Marktonderzoek
Een volgende logische stap zou marktonderzoek kunnen zijn. U kunt potentiële klanten in uw omgeving interviewen of laten interviewen om te zien of er vraag is naar uw product. U kunt een kleine groep klanten uitgebreid interviewen (kwalitatief onderzoek) of een flinke hoeveelheid vragenlijsten laten invullen (kwantitatief onderzoek). Hiervoor kunt u ook een marketingsonderzoeksbureau of een groep studenten inschakelen.

Daarnaast hebt u een goed overzicht van uw concurrentie nodig. In het Handelsregister vindt u welke bedrijven in uw omgeving staan ingeschreven en wat zij doen. Onderzoek welke doelgroep zij aanboren, welke prijzen zij hanteren en hoe zij hun klanten benaderen. Zo weet u precies welke doelgroep ú kunt aanspreken en waar nog kansen liggen.

Informatie
Ook wilt u natuurlijk uw omgeving, uw klanten en uw branche goed leren kennen. Google heeft gratis beschikbare informatie over het koopgedrag van uw toekomstige klanten. Ook ING kan hierbij helpen, met informatie over de trends en ontwikkelen in uw sector en regio.

Al deze informatie verzamelt u uiteindelijk in uw ondernemingsplan. Dit geeft niet alleen u een goed overzicht van de kansen van uw bedrijf, maar ook bijvoorbeeld de bank als u aanklopt voor financiering. In dit artikel leest u meer over alle stappen van idee tot executie

De inhoud van dit artikel kwam tot stand in samenwerking met onze kennispartner ING

Lees ook…