Share on print
Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on google
Google AdWords

Google AdWords

24 oktober 2011
Google Adwords is een betaalde dienst voor adverteerders. Het is een optie als u extra klanten wilt werven via internet. Een account aanvragen is gratis. U betaalt in de regel alleen voor iedere bezoeker die Google naar uw website stuurt.

Veilingsysteem
Google Adwords is in feite een veilingsysteem. U bepaalt eerst welke zoekwoorden voor uw bedrijf interessant zijn. Hierbij dient u alle combinaties, veel voorkomende schrijffouten en meervoud/enkelvoud apart mee te nemen. “Hypotheek” en “hypotheken” zijn andere zoekwoorden, maar ook “hypotheekadviseur” en “hypotheek adviseur”.

Voor ieder zoekwoord bepaalt u wat u maximaal wilt betalen om een bezoeker via Google naar uw website te krijgen. U kunt bijvoorbeeld een dagbudget instellen van vijf euro en een maximumbedrag van 10 cent voor elke klik op uw advertentie. Dit wordt uw bod. Als uw maximale bod is bereikt, wordt uw advertentie niet meer getoond in de resultaten. De Adwords-advertentie staat aan de rechterkant van de pagina met zoekresultaten.

Het bijzondere aan Google Adwords is dat u waarschijnlijk minder betaalt dan dit maximale bod. De werkelijke prijs hangt namelijk van verschillende factoren af, zoals:

  • de prijs die iemand anders betaalt die met zijn advertentie net onder u staat;
  • het percentage mensen dat op uw advertentie klikt (click though ratio);
  • de kwaliteit (relevantie) van uw pagina voor dat zoekwoord.

Google Netwerk en partners
Google Adwords biedt niet alleen de mogelijkheid om klanten te werven via Google.nl maar ook vanaf duizenden andere websites. Google heeft vaste partners (Youtube, Marktplaats) en een netwerk van website-eigenaren die advertenties van Google tonen. Dit doen ze via een Google Adsense. Google betaalt hen een deel van de opbrengst als iemand op de link klikt. U kunt Google laten bepalen op welke sites uw advertentie getoond wordt door zelf een lijst van websites in te voeren.

Kwaliteitscore
Voor ieder zoekwoord krijgt u van Google een kwaliteitscore te zien. Dit is een cijfer van 0 tot en met 10. De standaard is 7. Boven de 7 krijgt u korting en onder de 7 betaalt u extra. Hieronder volgt de tabel:

Kwaliteit
Prijs
10
– 30%
9
– 22,2%
8
– 12,50%
7
6
+ 16,7%
5
+ 40%
4
+ 75%
3
+ 133,3%
2
+ 250%
1
+ 600%

In de praktijk betekent dit dat u geen bezoekers meer krijgt als uw kwaliteitscore te laag wordt. Dan komt immers de prijs boven uw maximale bod te liggen.

Meer leren over het gebruik van Google Adwords?
Lees dan onze 7-delige serie Aan de slag met Google AdWords »

Lees ook…