Wanneer je jezelf aan het oriënteren bent op een CRM-pakket komt er veel informatie op je af. Je wilt graag een goede keus maken want business software is kostbaar! Softwarepakketten bestaan in veel soorten en maten.

Inhoudsopgave

Snel inzicht in de belangrijkste ondernemerszaken: met de Top 3 Scans van De Zaak: de AOV Scan, de Aftrekposten Scan en de Pensioen Scan

Een CRM pakket

Naast de CRM-pakketten zoals de meeste die kennen bestaan er ook ander soort Softwarepakketten die wel dezelfde eigenschappen van een CRM-pakketten hebben, maar toch iets anders zijn. Een voorbeeld is de ERP-pakketten die onderdelen van CRM bevatten. Ook is het soms mogelijk om andere of bestaande software uit te bereiden met bijvoorbeeld CRM. Dit is vooral handig als je niet specifiek op zoek bent naar een CRM-pakket, maar wel geïnteresseerd bent in processen die je bedrijf kunnen automatiseren.

Een compleet beeld van de klant met CRM

CRM staat voor Customer Relationship Management en dient om een compleet beeld van de klant te krijgen. Verder helpt het bij het registreren en hopen van gegevens van klanten. CRM zorgt dus voor veel efficiëntie binnen jouw bedrijf. CRM kan worden gebruikt in de term van software, maar ook wordt met CRM weleens een zakelijke strategie bedoeld. De CRM-software sluit aan bij de zakelijke CRM-strategie. Maar wat is deze dan precies?

Het idee achter CRM is dat de relaties met de klanten worden geoptimaliseerd en hierdoor de winst wordt verhoogd. CRM-software automatiseert het beheer van klantrelaties en ondersteunt op deze manier de strategie. CRM zorgt ervoor dat iedereen de gegevens van klanten bij kan werken waardoor het klantsysteem actueel blijft. Hierdoor verbetert ook de samenwerking tussen verschillende afdelingen binnen jouw bedrijf.

We kunnen ons voorstellen dat dit nog wat abstract klinkt. Maar denk maar eens aan een klant die een uitgebreid verhaal heeft gedaan aan een van jouw medewerkers. Als de klant later nog eens terugbelt met een vraag die aansluit op het eerder vertelde verhaal, maar een andere medewerker aan de telefoon krijgt. Dit kan zijn omdat de andere medewerker ziek is of simpelweg geen dienst heeft. Hoe vervelend zou het dan voor de klant zijn om nog eens zijn of haar hele situatie te moeten uitleggen?

Daar is CRM dus precies een oplossing voor. In de software staan de gegevens van de klant, toegankelijk voor verschillende medewerkers. Op die manier scheelt het de klant een hoop moeite en kan de medewerker de klant op een gerichte manier helpen. Dit is slechts een van de toepassingen, vooral marketing- en sales afdelingen hebben veel baat bij een CRM-pakket.

CRM-pakket selectie

CRM-oplossingen zijn er genoeg. Daarom is het lastig om een CRM-pakkette vinden dat helemaal aan jouw wensen voldoet. Her en der overlappen de verschillende toepassingen van CRM-pakketten elkaar en tegelijkertijd verschillen ze van elkaar. Het kan goed zijn dat je nog geen definitieve keuze kunt maken op basis van adviseurs en softwareleveranciers, omdat zij elkaar soms tegen kunnen spreken.

Fases van een CRM-pakket selectie

Allereerst is het belangrijk om in de voorbereidingsfase eerst zicht te krijgen op jouw activiteiten rond klanten, prospects en andere relaties. Hierbij kunt je jouw bedrijfsprocessen analyseren, definiëren wat de rol is van informatie binnen je bedrijf en rekening houden met jouw eigen wensen. Daarna kan je jezelf gaan richten op wat voor softwarepakketten er op de markt zijn en wie deze dan precies aanbieden. Hier kan je voor het eerst softwarepakketten afstrepen of mogelijk in aanmerking laten komen. Hoogstwaarschijnlijk rolt hier een lange lijst aan mogelijkheden uit. Nu is het van belang deze opties tot een beperkt aantal te brengen. In dit beperkt aantal kan je rustig op gedetailleerd onderzoek uit gaan. Langzaam zullen er nog wat pakketten afvallen waardoor je uiteindelijk de beste keus kunt maken.

Voorbereiding

Om te voorkomen dat je in de vroegste fase al mooie kansen laat liggen is het belangrijk om je goed voor te bereiden. Zo ben je verzekerd van een goede keus op het gebied van customer relationship management dat ook nog eens past bij jouw strategieën en doelstellingen.

CRM-pakketten vergelijken

Als je eenmaal duidelijk heeft welke processen er bij je in het bedrijf spelen, wat verbeteringen zijn en wat jouw wensen zijn met betrekking tot een CRM-pakketzijn kan je jezelf gaan richten op de beschikbare softwareoplossingen. deze oplossingen zijn mogelijke CRM-pakketten maar ook leveranciers die je nu met elkaar kan vergelijken. Om nog even op een rij te zetten van de stappen die uiteindelijk leiden tot een goede keus:

  • Het raadplegen van informatiebronnen
  • Het samenstellen van een longlist
  • Eerste verzoek om informatie (RFI)
  • Het inperken van de longlost
  • Tweede verzoek om informatie (RFP)
  • Het samenstellen van een shortlist

Oriënteren op CRM-pakketten

Dat er zoveel keuze is op het gebied van CRM-pakketten maakt de keuze er niet makkelijker op. Het is belangrijk om je goed te oriënteren voor je een keuze maakt. Neem dus de tijd voor je een beslissing neemt! Dit kan veel schelen in de kwaliteit en prijs. Raadpleeg dus het internet, informatiepakketten, whitepapers, medewerkers en netwerken voor je tot een keuze komt. 

Lees ook:

Is jouw pensioenpot al gevuld een zorgeloze oude dag? Check binnen 2 minuten welke pensioenopties voor jou (fiscaal) het beste zijn. Start de gratis Pensioen Scan van De Zaak.

Lees ook…
Een bestaande klant behouden is veel goedkoper dan een nieuwe binnenhalen. Dat is oud nieuws. Toch dreigt het in een door verkoopcijfers en -grafiekjes…
Met een goede projectadministratie kun je een bepaalde klus of opdracht beter stroomlijnen. Daarnaast krijg je inzicht in de kosten van een…