In samenwerking met
Hoe houd je cybercriminelen buiten de deur? Heeft jouw bedrijf voldoende beschermende maatregelen getroffen om gevoelige informatie veilig op te slaan? Worden er back-ups gemaakt en wat zijn de zwakke punten van de onderneming? De risico's zijn groot als je de cybersecurity van je onderneming niet op orde hebt. Om je op weg te helpen zetten we de meest essentiële maatregelen voor je op een rij.

Weet jij wat je moet doen bij een cyberaanval? Download nu de gratis whitepaper ‘Gehackt’ om hackers te slim af te zijn

Inhoudsopgave

Cybercrime treft veel ondernemers

Mkb-ondernemers denken vaak dat ze veilig zijn voor cyberaanvallen. Dat ze niet interessant zijn voor cybercriminelen. Maar ook kleine ondernemingen zijn kwetsbaar. Uit gegevens van het CBS blijkt dat 1 op de 10 ondernemers jaarlijks het slachtoffer is van cybercrime. De gevolgen van cyberaanvallen zijn groot. Je kunt niet meer bij bepaalde data op je computernetwerk komen, je klantgegevens kunnen op straat komen te liggen, of je website wordt onbereikbaar. De kans op reputatieschade door cyberaanvallen is groot.

Cybersecurity: weet waar je zwakke plekken zitten

Orde op zaken stellen wat betreft cybersecurity begint met een risicoanalyse. Welke data en systemen zijn van essentieel belang voor je bedrijfsvoering? Het kan raadzaam zijn om onderscheid te maken tussen bijvoorbeeld data en gevoelige gegevens en hardware zoals apparatuur en verbindingen. Leg in de risicoanalyse ook vast welke dreigingen er zijn voor jouw branche en wat de impact kan zijn op jouw onderneming.

Het aantal cyberaanvallen neemt ieder jaar nog toe en vrijwel elke onderneming moet daarom aan de slag met de digitale veiligheid van het bedrijf. Er zijn voor elk type software bekende kwetsbaarheden waar je actie op kan ondernemen.

Wat zijn de gevolgen van een cybersecurity incident?

Cybercriminaliteit wil je niet binnen de digitale poorten van je onderneming hebben, dus is het raadzaam om naast de risicoanalyse ook uit te zoeken wat de impact van bijvoorbeeld een cyberaanval is. Ook de gevolgen van malware, ransomware of een datalek verdienen speciale aandacht.

Wat kan er gebeuren wanneer een van de systemen waar je onderneming op vertrouwt uitvalt? Wat als bestellingen van je webshop bijvoorbeeld niet meer worden verwerkt? Of als je niet meer in je CRM-systeem kan?

Maak op basis van deze gegevens een plan waarmee je onderneming door kan in het geval van een cybersecurity incident. Zo’n plan wordt ook wel een business continuity plan (BCP) genoemd.

Essentiële maatregelen: zorg voor veilige instellingen

Wanneer je daadwerkelijk aan de slag gaat met de cybersecurity van je onderneming is de eerste stap het nalopen van de instellingen van je software en apparatuur. Let daarbij vooral op instellingen die standaard ‘aan’ staan. Gebruik unieke en lange wachtwoorden en stel waar mogelijk tweestapsverificatie in. Check ook of er geen wachtwoorden nog standaard op “admin” of “password” staan en schaf een degelijke firewall aan.

Zorg voor een goede toegangscheck

Bekijk ook eens wie er allemaal toegang hebben tot bepaalde systemen en zorg dat enkel medewerkers die dat echt nodig hebben, toegang hebben tot het betreffende systeem en gebruik geen “groeps- of afdelingslogin” waarbij meerdere gebruikers een wachtwoord delen. Controleer regelmatig toegangsrechten en beheerdersrechten, zodat mensen die de onderneming verlaten, geen toegang meer hebben.

Is alles up-to-date?

ICT-leveranciers ontdekken aan de lopende band kwetsbaarheden en die worden veelal door middel van updates verholpen. Zorg daarom dat alle software en apparatuur die je gebruikt up-to-date is.

Antivirussoftware gebruiken

Niet in de laatste plaats is het ontzettend belangrijk dat je goede antivirussoftware gebruikt. Goede antivirussoftware zorgt er namelijk voor dat spam, malware, phishingmails en andere frauduleuze berichten worden tegengehouden voordat ze schade kunnen aanrichten.

Tot slot, blijft het ook belangrijk dat er binnen de onderneming voldoende aandacht is voor cybersecurity en dat er goede back-ups worden gemaakt. Ga vandaag dus nog aan de slag met de cybersecurity van jouw bedrijf!

MKB steeds vaker slachtoffer van cybercrime. Download onze nieuwste whitepaper ‘Gehackt’ en ontdek wat te doen bij een cyberaanval.

KPN logo

KPN, partner van De Zaak

KPN is al bijna 140 jaar de toonaangevende leverancier van telecommunicatie en IT-diensten in Nederland. Elke Nederlander gebruikt dagelijks direct of indirect het KPN-netwerk, van de glasvezelverbindingen in de grond tot de pinautomaten in een winkel of de matrixborden boven de snelweg. Via het netwerk van Nederland, waar KPN continu in investeert door de aanleg van glasvezel en de uitrol van bijvoorbeeld het nieuwe mobiele 5G-netwerk, bedient KPN consumenten en zakelijke klanten met diensten voor telefonie, data, televisie, internet-of-things, cloud, werkplekken en security. KPN heeft een open netwerk waarover ook andere providers diensten aanbieden.

Bekijk alle artikelen van KPN

Lees ook…
De populariteit van VoIP blijft groeien: meer dan 90 procent van de Nederlandse bedrijven is al overgestapt op internetbellen. En dat is geen…
i.s.m.
Als ondernemer heb je de keuze of je een particulier of zakelijk mobiel abonnement afsluit. In dit artikel vind je zes redenen om voor een zakelijk…
Is telefoneren met klanten, leveranciers, collega’s of andere zakelijke relaties een belangrijk onderdeel van de werkzaamheden binnen jouw bedrijf?…
Als we het hebben over technologische ontwikkelingen, valt al snel het woord AI (Artificial Intelligence). Geen verrassing, want kunstmatige…
i.s.m.
Glasvezel biedt veel voordelen, juist ook voor kleine bedrijven en start-ups. We zetten de belangrijkste pluspunten voor je op een…
Je telefoon is voor jou als ondernemer waarschijnlijk onmisbaar. Maar hoe zit het met de kosten van zakelijke telefonie? Wat is wel en niet fiscaal…