Adverteren op Twitter? Dat mag toch niet? Wel als u er gewoon voor betaalt. En het biedt een aantal voordelen ten opzichte van andere advertentievormen. Hoe werkt het? 

Twitter kent al een aantal jaren drie mogelijkheden om te adverteren: namelijk door middel van zogenoemde uitgelichte tweets, accounts en trends, oftewel ‘Promoted Tweets’.

In 2013 heeft het social media-bedrijf ook een kantoor in Nederland geopend met het oog op marketing en sales. Niet lang daarna kon niet alleen het grootbedrijf, maar ook het midden- en kleinbedrijf op het sociale netwerk adverteren.

Wanneer zijn uitgelichte accounts (tweets en trends) nuttig?

Een nieuw product. Een nieuwe dienst. In beide gevallen zult u ongetwijfeld overwegen middelen in te zetten om een en ander op de markt te brengen. Dan kunnen uitgelichte tweets/trends gunstig voor uw bedrijf zijn. Ook wanneer er zich een actuele discussie voordoet over een onderwerp waarop u deskundigheid heeft.
Bovendien is de kans op leads aanmerkelijk groter dan met public relations of print advertenties. Waarom?
Omdat u met voornoemde middelen – printadvertenties, banners – nauwelijks weet wie u er mee bereikt, terwijl u met Twitter juist heel gericht kunt adverteren:
  • op specifieke accounts, die uw doelgroep volgt: denk aan grote namen in uw branche, concurrenten, nieuwe ontwikkelingen;
  • via categorieën die Twitter op basis van Populaire accounts heeft samengesteld of die u zelf kunt samenstellen op basis van een zoekopdracht (in dit voorbeeld is de zoekopdracht ‘mkb’);
  • op basis van trefwoorden die gebruikers in hun Tweets noemen. Via Geavanceerd zoeken komt u er snel achter wie er over welke onderwerpen tweeten.

Uitgelichte accounts

U doet het vast ook wel eens: even kijken welke accounts Twitter aanbeveelt om te volgen: ‘Wie te volgen?’
Als het een betaalde account betreft, dan staat er onder een ‘Uitgelichte account’ een pijl in een geel kader. Twitter plaatst uw Uitgelichte account bij mensen die qua vakgebied en interesse overeenkomen met uw profiel.
Kosten
Voor een uitgelichte account betaalt u pas wanneer een gebruiker uw Twitter-account daadwerkelijk gaat volgen (CPF – Cost-Per-Follower). Hoe groot dat bedrag is, is afhankelijk van vraag en aanbod. Het systeem is vergelijkbaar met Google AdWords. Voor alle duidelijkheid: u betaalt nooit meer dan wat u zelf als daglimiet heeft ingesteld.
Voordelen
Omdat Twitter bij elke drie voorgestelde accounts om te volgen altijd maar één uitgelichte account plaatst, is de attentiewaarde hoog.
De advertenties zijn te zien op zowel de desktop, tablet en mobiele versie van Twitter.

Uitgelichte tweets

Twitter houdt bij welke Tweets van u het beste worden gelezen en plaatst die vervolgens in de tijdlijn van de juiste mensen. Twitter selecteert die mensen op basis van de interesses die zij in hun profiel hebben aangegeven. Uw Tweets zijn niet alleen zichtbaar in de tijdlijn van gebruikers, maar ook in zoekresultaten.
Ze zijn herkenbaar aan een gele pijl bij het Twitterbericht.
Kosten
De uitgelichte Tweets worden afgerekend op basis van Cost-Per-Engagement (CPE). Dat houdt in dat u pas betaalt op het moment dat gebruikers daadwerkelijk uw bericht openen, retweeten of erop reageren.
Ook hiervoor geldt – net als bij Uitgelichte accounts – dat u zelf de daglimiet instelt. Met andere woorden: u bepaalt zelf hoeveel er mag worden uitgegeven.
Voordelen
Voordeel van uitgelichte tweets:
  • ze staan altijd bovenaan;
  • ze zijn gericht op specifieke gebruikers, die u in samenspraak met Twitter zelf kunt definiëren;
  • niet vaker dan een paar keer zorgvuldig verdeeld over de dag, zodat mogelijke irritatie wordt vermeden. U kunt de tweets ook zo inrichten, dat niet elke keer dezelfde tekst wordt getoond.

Uitgelichte trends

Uitgelichte trends verschijnen in beeld bij trending topics (lijstjes met trends, zoals te zien op sites als Twimmer en Twirus). Wanneer mensen op een bepaald onderwerp klikken, staan bij de relevante tweets vaak een uitgelichte tweet bovenaan.
Kosten
Ook hier is de prijs gebaseerd op vraag en aanbod.
Voordelen
Bij uitstek geschikt om uw merk in de markt te zetten. Ook interessant als er een discussie op Twitter gaande is over een onderwerp dat met uw bedrijf te maken heeft.

Tweets inplannen

In oktober 2013 introduceerde Twitter de mogelijkheid voor adverteerders om
uitgelichte Tweets in te plannen. Adverteerders kunnen dat uiterlijk een jaar van te voren doen.

Adverteren via een social media bureau

Om optimaal voordeel te behalen met uw advertentiecampagne op Twitter, kunt u het beheer ervan het beste uitbesteden aan iemand die er ervaring mee heeft. Zeker wanneer u er geld aan besteedt, moet u het medium niet onderschatten. De dagelijkse stroom aan berichten en trends bijhouden vormt op zichzelf een dagtaak.
Bureaus als
The New Media Factory en
JustConnecting hebben ruime ervaring op dat gebied. Uitbesteding heeft niet alleen het praktische voordeel van tijdsbesparing, maar kan financieel ook nog wel eens voordeliger voor u uitpakken.
Een andere mogelijkheid zijn sponsored tweets: in dat geval kunt u tweets inkopen bij twitteraars die zijn aangesloten bij een bureau. Voorbeelden:
Twitmij en
Addynamo.
Dit is deel 8 in een
serie over Twitter.
Financiering zonder businessplan of papierwinkel?
Het liefst regel jij zo snel mogelijk je lening. En online kan dat! Hier hoor je al binnen 15 minuten wat jouw financieringsopties zijn en tegen welke voorwaarden. Simpel, snel en zonder gedoe.
Tip: Werknemers door laten werken na hun pensioen
Met deze krappe arbeidsmarkt wil je jouw ervaren werknemer misschien door laten werken na zijn pensioen. Dan kan via de de populaire Doorwerkregeling. Dit en meer op Ideale later.
Lees ook…
Foto’s per mail verzenden levert vaak een foutmelding op of je krijgt bericht dat de mail niet verzonden kon worden. De oplossing is eenvoudig. Zet de…
Vergoedingen en verstrekkingen voor telefoon, internet en computers zijn volledig vrijgesteld, als er voldaan wordt aan het noodzakelijkheidscriterium….
Je website is natuurlijk het online uithangbord van je bedrijf. Het is belangrijk dat deze goed en fijn werkt zodat bezoekers niet afhaken, maar juist…