Direct mail bevat vaak te veel tekst, is te saai, spreekt niet aan of bevat een verkeerde aanbieding. Wat voor brief stuur je naar je klanten? Deze 7 tips voorkomen dat je direct mail ongezien wordt weggegooid.

Maximale omzet voor je webshop of e-commerce platform in 2024 met e-mailmarketing. Download nieuwe whitepaper >>

Inhoudsopgave

7 tips voor je direct mail

1 Weet wie je wat stuurt

Zorg dat je zeker weet dat je de mailing aan de juiste persoon stuurt. Een mail voor ‘Hoofd Opleidingen’ terwijl deze er niet is, is zonde van tijd en geld. Richt je niet tot de directeur als ook de chef van de postkamer kan beslissen over de aankoop of die directeur daarover kan adviseren.

2 Wees direct en to the point

Wanneer je een brief begint met wollige, algemene informatie, dan is de kans groot dat je de lezer na enkele seconden al kwijt bent. Maak je punt in de eerste twee zinnen van de brief. Dat punt moet uitnodigen om verder te lezen.

Een adres, een datum, een betreft-regel, een aanhef en dan pas de openingszin is écht te veel van het goede!

3 Duidelijkheid

Wil je iemand overtuigen? Wees dan helder en duidelijk. Zowel over je motieven (verkopen) als over wat je wil dat die ander doet (kopen). Je krijgt slechts enkele seconden tot hooguit twee minuten de tijd om te vertellen wie je bent en wat je wil.

4 Benoem de voordelen

Veel verkopers sommen op wat een product of dienst allemaal zo geweldig maakt. Waar het werkelijk om gaat, is: welk probleem lost je product of dienst op voor de ontvanger? Benoem dat probleem én je oplossing. Potentiële klanten willen weten welk voordeel zij behalen wanneer ze je product of dienst kopen.

Een hulpmiddel: relateer de voordelen aan een kosten- of tijdsbesparing, dat maakt het tastbaar en meetbaar.

5 Personaliseer

De techniek van direct mail is tegenwoordig zo toegankelijk dat er eigenlijk geen excuus meer is om brieven de deur uit te doen die niet gepersonaliseerd zijn. In heel specifieke gevallen zul je voordat je gaat mailen, eerst de juiste contactpersoon moeten achterhalen.

Overdrijf niet met het herhalen van de naam van de contactpersoon in de brieftekst, dat verveelt namelijk, meneer Jansen!

6 Schrijf op een manier die bij je past

Gebruik de stijl die bij je past, zoveel mogelijk zoals je spreekt. Zorg ervoor dat je teksten authentiek en écht zijn. Herken je jezelf als je de kopij van het reclamebureau leest?

Lees je brieftekst eens hardop, of laat een ander hem hardop voorlezen.

7 Gebruik direct mail ook om leads te genereren

Het doel van je direct mail is respons oproepen. Sommige producten of diensten lenen zich om via direct mail te verkopen. Maar vaak is daar eerst toch nog een afspraak, een offerte of een telefonisch contact voor nodig. Geef de mogelijkheid om te reageren en laat de respondent de keuze.

Reageren kan via verschillende kanalen. Benoem ze allemaal: e-mail, je website of de telefoon. En als je een showroom hebt, zet de deur dan open.

Laat de respondent zelf beslissen over de wijze waarop hij of zij je bedrijf wil benaderen. Maak het hem of haar gemakkelijk.

Wist je dat e-mailmarketing steeds effectiever wordt door nieuwe regelgeving? Leer hoe jij maximaal deze kant benut met de whitepaper ‘maximale omzet e-mailmarketing’

Lees ook…
i.s.m.
E-mailmarketing heeft een enorme positieve impact op je business. Misschien zet je e-mail daarom ook al in om je (potentiële klanten) te bereiken en…
i.s.m.
Als ondernemer anticipeer en reageer je continu op een breed scala aan uitdagingen, trends en ontwikkelingen. Ook op het gebied van marketing, het…