De magie achter langetermijnrelaties

Heb je ooit écht nagedacht over hoe belangrijk het is om goed te communiceren met elkaar binnen je bedrijf? Een bekende marketingwijsheid is dat de relatie met de klant het allerbelangrijkste is. Om dit te bereiken dient het eindproduct goed te zijn, de communicatie top en de kwaliteit van de service hoogwaardig.
PARTNERCONTENT
Toch gebeurt het dikwijls dat slordige interne communicatie de relatie met de klant kan verstoren. Afspraken die met klanten gemaakt worden, dienen zich ook te vertalen naar het product wat je verkoopt. Pas wanneer je echt goed kan meebewegen met je klanten, kun je namelijk die belangrijke langetermijnrelaties met ze opbouwen. Dit vereist dus ook een goede onderlinge communicatie binnen je bedrijf. De informatie komt waarschijnlijk binnen via sales en dient toch zo volledig en duidelijk mogelijk bij productie terecht te komen. Binnen zowel grote als kleine marketingbureaus gaat het hier in de praktijk juist vaak mis.

Allen voor één, één voor allen

Verschillende mensen binnen het bedrijf, krijgen allemaal andere informatie over allerlei klanten binnen. Deze informatie wordt vaak onvolledig met elkaar gedeeld. Ergens is dat natuurlijk begrijpelijk, als je in sales zit zal je na een lange dag on the road niet zoveel zin hebben om iedereen nog te moeten gaan vertellen wat er vandaag allemaal gebeurd en besproken is. Toch is het erg belangrijk om dergelijke informatie met elkaar te delen, het liefst zo soepel mogelijk natuurlijk. Dan kan iedereen pas echt inzicht krijgen in wat ze moeten doen om met zijn allen als één mee te bewegen met iedere klant. Dit maakt je bedrijf tot de soepele marketingmachine die het moet zijn. Iedereen kan maximaal gebruik maken van elkaars ideeën en informatie en transformeert je bedrijf in één superefficiënt verkoop- en productienetwerk. Constant vergaderen en evalueren is alleen niet de meest efficiënte oplossing. Dit kost erg veel tijd die beter gestoken kan worden in bijvoorbeeld sales, marketing en productontwikkeling. Denk bijvoorbeeld aan een soort mini-internetje waarin alle informatie die nuttig is voor iedereen in jouw bedrijf real-time toegankelijk is.

Workflow- en communicatietools

Gelukkig is het einde allesbehalve nabij en is de oplossing simpel. De implementatie van een helder communicatiesysteem voor verschillende afdelingen komt de relatie onderling altijd ten goede, en daarmee ook de relatie met je klanten. Verschillende mobiele workflow-tools hebben al een redelijke voet aan de grond gekregen in de grote corporates, maar zijn in de dynamische marketingwereld nog niet overal omarmd. Wat deze software in feite doet is deze interne communicatie on the fly zo efficiënt mogelijk faciliteren. Doordat alle afdelingen via deze software direct met elkaar verbonden en betrokken raken, kan de onderlinge communicatie vlot verlopen. Het bedrijf wordt één organische entiteit, één levend, ademend organisme wat als één efficiënt netwerk samen met de klant kan handelen.

Eendracht maakt macht

De kracht van een goed verbonden bedrijf schuilt dus inderdaad in het oude motto “eendracht maakt macht.” Dit motto is nog steeds actueel; eerst moet je met elkaar verbinden voordat je dit met anderen kan doen. Tegenwoordig zijn er voldoende geavanceerde workflow tools, in de volksmond ook bekend als CRM-systemen, op de markt die dit volledig automatisch voor je regelen. Met een steeds competitiever wordende marketingindustrie met grote spelers en kleine, efficiënte agencies is een vast klantenbestand opbouwen dé oplossing voor het overleven op de lange termijn. Het stroomlijnen van interne en externe communicatieprocessen door middel van mobiele CRM-software is de kortste route naar dit doel. Verschillende CRM-platforms hebben verschillende kwaliteiten, sommige platforms zijn geschikter voor grotere corporates terwijl andere systemen inspelen op de MKB-markt en dus vaak mobieler en dynamischer zullen zijn. Door gebruik te maken van gratis demo’s kun je er zelf achter komen welk systeem het beste bij jouw bedrijf past. Één ding is zeker, geen marketingbureau kan tegenwoordig zonder de structuur en gestroomlijnde communicatie die CRM-systemen bieden.
Lees ook…
Het zal jou vast ook wel eens overkomen: je maakt formules in Excel en wilt waarden voor je berekeningen gebruiken uit een ander werkblad. Dat kan…
Het beheer van een website kost aardig wat tijd, hoofdbrekens en – wanneer je het hebt uitbesteed – ook nog geld. Met een content management systeem…
Vrijwel iedereen gebruikt WhatsApp om berichten te sturen. Maar wist je dat je de app veel meer kunt personaliseren dan veel mensen doen? Zo kun je…
Mobiel betalen. Steeds meer klanten gebruiken mobile Wallets. En het is een stuk goedkoper dan een pinautomaat. Het duurde lang, maar de opmars van…
Outlook stelt tijdens het typen automatisch mailadressen voor. Vaak erg handig, maar niet als het om een e-mailadres gaat dat je niet meer nodig hebt….
Misschien werk je zelf niet met weeknummers, je klanten en relaties meestal wel. In de communicatie is het wel zo handig als alle partijen weten over…