Categorieën

Een belangrijk principe bij netwerken in het algemeen, en op LinkedIn in het bijzonder, is de 'Know, Like en Trust'-factor. Mensen doen nu eenmaal graag zaken met mensen die ze kennen (Know), mogen (Like) en vertrouwen (Trust). Pas dit toe op LinkedIn en profiteer.

LinkedIn

De like-factor is afgeleid van een uitspraak van netwerkexpert Bob Burg: “All things being equal, people do business with, and refer business to people they know, like and trust.” In het kort: om relaties op te bouwen is het belangrijk uw ‘Know’-factor, uw ‘Like’-factor en uw ‘Trust’-factor bij de mensen in uw netwerk te verhogen.

Wat betekent dat precies en hoe gebruikt u LinkedIn daarvoor? U leest het hieronder.

Know-facto

Wat weten mensen over u? Wat is uw achtergrond? Wat zijn uw interesses op professioneel en persoonlijk vlak? Van welke organisaties bent u lid?

Vul om uw Know-factor te verhogen, uw profiel op LinkedIn zo volledig mogelijk in.

Like-factor

Hoe aardig vindt men u? Mensen houden van andere mensen die behulpzaam, vriendelijk en niet opdringerig zijn.

Deze netwerkattitude toepassen, bedenken wat u met anderen kunt delen en vragen beantwoorden in Discussies (Discussions) en Antwoorden (Answers) brengt u al een flink stuk op weg om uw Like-factor te verhogen.

Trust-factor

Laat zien dat u de expert bent die u zegt te zijn. Beantwoord vragen in Antwoorden (Answers) en Discussies (Discussions) op het vlak van uw expertise. Door goede en solide antwoorden te geven, wordt u als expert gezien.

Ook Aanbevelingen (Recommendations) van anderen met betrekking tot uw professionele expertise, verhogen uw Trust-factor.

Dat vertrouwen heeft ook te maken met een fatsoenlijke manier van reageren bij het ontvangen van een introductie of doorverwijzing. Aanbevelingen van anderen die uw houding in een professionele omgeving beschrijven, zullen uw Trust-factor verhogen.

Maak gebruik van het netwerk van uw netwerk

Vertrouwen wordt ook van de ene op de andere persoon overgedragen. Daarom is het goed om introducties te vragen en om berichten door te sturen van mensen die u écht vertrouwt; beide hele effectieve en eenvoudige netwerkacties.

Het omgekeerde is echter ook waar: vertrouwen (en uw reputatie) kan zeer snel geschaad worden. Wees dus niet alleen een goede ambassadeur, maar ook een goed filter! U krijgt gegarandeerd veel negatieve reacties als u uw netwerk alleen gebruikt en nooit een wederdienst geeft.

Deze aanpak kost misschien wat meer inspanning. Mensen helpen en hen met elkaar in contact brengen, vraagt tijd. Dit kunt u als te tijdrovend zien, maar als u uw netwerk uitbreidt met uw doel in het achterhoofd, dan levert deze aanpak snel veel resultaat op en bespaart u meer tijd dan u er in steekt.

Meer lezen over LinkedIn

De bovenstaande tips zijn afkomstig uit onze pocket:
LinkedIN – Zo haalt u er écht alles uit.

Deze pocket is voor slechts € 8,50 te koop in onze webshop »

Lees ook…
Vrijwel iedereen gebruikt WhatsApp om berichten te sturen. Maar wist je dat je de app veel meer kunt personaliseren dan veel mensen doen? Zo kun je…
Veel MKB-organisaties vinden arbodienstverlening maar onzin. Ze zeggen bijvoorbeeld dat arbodiensten alleen maar dure abonnementen verkopen, of dat ze…
i.s.m.
Steeds weer opnieuw verbinden, vertraging in je videocalls of oneindig lange downloads. Als ondernemer is er niets zo vervelend als slechte…

top 11 Must Read Belastingtips 2023

Belangrijkste Belastingwijzigingen + Adviezen 2023 om zeker te zijn van maximaal belastingvoordeel.