Is informatie goed te vinden?
Maak op de homepage duidelijk waar informatie over vacatures en carrièremogelijkheden bij uw bedrijf te vinden is. Dit kan op verschillende manieren. In het navigatiemenu kunt u bijvoorbeeld kiezen voor een menu-onderdeel ‘Werken bij dit bedrijf’ of ‘Over ons’, met een submenu ‘Vacatures’.
Overzichtelijk
Let erop dat alle informatie op uw website voor een buitenstaander op een logische manier te vinden is. Vormgeving, kleurgebruik en de verhouding tussen beeld en tekst zijn van invloed op de overzichtelijkheid en gebruiksvriendelijkheid van uw webiste.
Niet te veel informatie op de homepage
Bied niet teveel informatie tegelijk aan op de homepage: dit is niet alleen voor uw klanten belangrijk, maar voor iedereen die meer wil weten over uw bedrijf. Ga ervan uit dat bezoekers van uw website een menustructuur met maximaal 7 onderdelen kunnen ‘behappen’. De homepage is de plaats om algemene informatie aan te bieden, en duidelijk te maken waar men terecht kan voor meer specifieke informatie, dieper in de site.
Open sollicitaties
Ook als er geen openstaande vacatures zijn in uw bedrijf, kan het geen kwaad mensen op te roepen een open sollicitatie te doen. Goed personeel vinden is niet altijd even eenvoudig. Houd een dossier bij van open sollicitaties. Als u op een gegeven moment extra handjes nodig heeft, kan de geschikte kandidaat misschien snel gevonden zijn.
Plaats een sollicitatieformulier
Sollicitanten kunnen via zo’n standaardformulier eenvoudig hun gegevens achterlaten en daarbij hun opleiding, werkervaring en andere relevante informatie vermelden.
Persoonlijke uitstraling
Een goede manier om uw website – en uw bedrijf – een persoonlijke uitstraling te geven, is door uw medewerkers zichzelf te laten voorstellen met foto en tekst. Zet er ook een foto van uzelf bij, met een korte omschrijving van waar uw bedrijf voor staat en een schets van de bedrijfscultuur. Een bedrijfspromotiefilmpje of virtuele rondleiding geeft een nog completer beeld.
Volledig beeld van de organisatie
Naast gegevens over de producten en diensten die uw bedrijf aanbiedt, schetst u een compleet beeld van uw onderneming door informatie te geven over:
- de geschiedenis van uw bedrijf; wat waren belangrijke en bijzondere momenten?
- de markt: opereert uw bedrijf regionaal, landelijk of ook over de grens?
- uw klanten
Denk hierbij ook aan informatie over sponsoractiviteiten of goede doelen die u steunt. Daarmee toont u het ‘maatschappelijk verantwoorde’ gezicht van uw bedrijf, iets wat steeds belangrijker wordt voor ondernemingen.