Professionele zakelijke teksten
Elke ondernemer maakt gebruik van verschillende soorten zakelijke teksten. Voor onder meer advertenties, brieven en folders. In deze checklist staat waar u per medium rekening mee kunt houden om uw boodschap professioneel op te stellen.
staat Gebruik de AIDA-formule
Effectieve advertentieteksten zijn herkenbaar aan de zogenoemde AIDA-formule: AIDA staat voor Attention, Interest, Desire en Action. Met deze formule slaagt u erin om de aandacht van de ontvanger te wekken, interesse op te roepen voor de aanbieding, het verlangen om het aan te schaffen én aan te zetten tot actie: de daadwerkelijke aankoop, het maken van een afspraak voor een verkoopgesprek of het aanvragen van meer informatie.
meerdereAls u meer te vertellen heeft
Wanneer u meerdere zaken over uw bedrijf onder de aandacht wilt brengen, kies dan voor een advertorial. Dit is een advertentie in de vorm van een artikel. Hiermee presenteert u uw bedrijf op een ‘journalistieke’ manier. Een goede advertorial verhoogt de betrouwbare uitstraling van uw onderneming.
zodatBlijf objectief
Vermijd woorden als ‘ik’ of ‘wij’ in een advertorialtekst. Gebruik de derde persoon, zodat op een objectieve manier uw bedrijf wordt beschreven. Dus: ‘Dit bedrijf bestaat sinds… en is gespecialiseerd in…’
bedrijf,Overdrijf niet
U betaalt weliswaar voor een advertorial, maar als er alleen in superlatieven over uw bedrijf, aanpak of aanbod wordt gesproken, slaat u de plank mis. U verliest dan uw geloofwaardigheid.
artikelGebruik de vijf W’s
In een journalistiek artikel, en dus ook in een advertorial, komen altijd de vijf W’s aanbod: Wie, Wat, Waar, Wanneer en Waarom.
meerBrief is persoonlijker
Hoewel steeds meer communicatie op elektronische wijze verloopt (e-mail), is de ’traditionele’ brief nog steeds onmisbaar: het is een veel persoonlijkere manier van communiceren en u verzekert zich van de aandacht van de ontvanger als deze een brief op zijn naam ontvangt.
EnkeleOnderdelen van een goede brief
Enkele belangrijke aandachtspunten voor een professionele brief: gebruik zoveel mogelijk een persoonlijke adressering en aanhef; bedenk een persoonlijke afsluitende zin; speel in op wat de behoefte is van de ontvanger (bijvoorbeeld in een begeleidende brief bij een offerte); zorg voor een ondertekening met de hand.
EenAls klanten al geïnteresseerd zijn
Een folder is een geschikt medium om klanten te informeren die al interesse hebben in uw bedrijf. Klanten gebruiken dit medium als ze nog snel even iets willen nalezen of controleren. Om een folder goed op te laten vallen, moet u er in ieder geval voor zorgen dat er een pakkende titel op staat. Vul deze aan met een pay-off in de vorm van een prikkelende vraag. Dit werkt extra motiverend om de folder door te nemen.
klantenMaak reageren makkelijk
Een zeer belangrijk onderdeel van een folder is een coupon. Daarmee maakt u het klanten makkelijk om te reageren op uw aanbod. U kunt ook op andere manieren reageren stimuleren: vermeld op een opvallende plaats een telefoonnummer of een e-mailadres.
Ook praktische tips in je mailbox?
Schrijf je in voor onze gratis nieuwsbrief en ontvang de nieuwste artikelen, gratis whitepapers en handige tips en tricks voor ondernemers.
Lees hier ons Privacy statement
Pensioen Scan 2022
Bouw jij al op een slimme manier je pensioen op? Check nu in 2 minuten welke van de 8 pensioenopties voor jou een zorgeloze oude dag oplevert, met maximaal rendement én inzet van al je belastingvoordeel.
Lees ook…
Misschien werk je zelf niet met weeknummers, je klanten en relaties meestal wel. In de communicatie is het wel zo handig als alle partijen weten over…
Vergoedingen en verstrekkingen voor telefoon, internet en computers zijn volledig vrijgesteld, als er voldaan wordt aan het noodzakelijkheidscriterium….
Foto’s per mail verzenden levert vaak een foutmelding op of je krijgt bericht dat de mail niet verzonden kon worden. De oplossing is eenvoudig. Zet de…