PARTNERCONTENT Deze drie tips stomen je klaar om in het nieuwe jaar de volgende stappen in digitalisering te zetten.
1: Hoe kan het efficiënter?
Meer doen met minder, dat wil iedere ondernemer graag zien. In de praktijk gooien inefficiënte vergaderingen, onduidelijke prioriteiten en complexe werkprocessen roet in het eten. Ook de stortvloed aan e-mails die ieder werkzaam persoon binnenkrijgt, werkt productiviteit tegen. Efficiëntiewinst is een gedeeld doel op de werkvloer, begin eens met rondvragen naar de obstakels in het werk van je medewerkers: ‘Hoe kan een digitale tool dit proces sneller of eenvoudiger maken?’
2: Stem je tools af op je doelen en behoeften
Het aanbod van apps en softwarepakketten en online tools is enorm. Stel daarom prioriteiten in de verbeterpunten. Baseer je hierbij op de reacties van de werkvloer en op verbeteringen die jij zelf ziet. Op basis van deze doelen en behoeften kun je een aantal kenmerken aanduiden waaraan de tool zou moeten voldoen. Maak een wishlist!
Een zachte landing
Onderscheid de gewilde functionaliteiten in must-haves en nice-to-haves of geef in een jaarplanning aan op welk moment je bepaalde tools wilt hebben. Sommige tools bieden meerdere mogelijkheden, je kunt dan klein beginnen en langzaam uitbreiden. Dankzij die schaalbaarheid vermijd je een wildgroei aan tools en hebben je werknemers ook de tijd om te wennen aan de nieuwe werkwijze.
Gebruiksvriendelijk
De juist tool hangt ook af van je organisatiestructuur. Moeten alle werknemers ermee overweg kunnen of had je iets in gedachten voor alleen de planners of boekhoudafdeling? Gebruiksvriendelijkheid staat bij iedereen bovenaan, maar financiële tools vereisen andere functionaliteiten dan planningen.
Houd de rek erin
In principe kun je op zoek naar een app die aan al je eisen voldoet. Niet meer en niets minder. Wat als je onderneming groeit? Qua omzet, qua producten, diensten, medewerkers… Wat dan? Houd bij het maken van je wishlist rekening met langetermijnambities.
3: Samenwerkingen en integraties
Check je wishlist bij mogelijke leveranciers en pols dan ook eens naar de integratiemogelijkheden van andere software. Wil je in de toekomst bijvoorbeeld beginnen met e-mailmarketing? Dan is een koppeling tussen je CRM en e-mailmarketing programma meer dan handig. Als je onderneming groeit, kan een gespecialiseerd boekhoudpakket van pas komen. Stel je eens voor dat je al je klantgegevens daar met de hand in moet zetten. Dan ben je wel even bezig! Let er dus niet alleen op óf programma’s kunnen samenwerken, maar ook hoeveel moeite de integratie kost.
Eén tool, talloze mogelijkheden
Stap voor stap digitaliseren is ideaal met Teamleader. Zo kun je beginnen met CRM en urenregistratie, opschalen naar facturatie en de hele salesfunnel van a tot z automatiseren.