Hoe herkent u op Twitter een nepaccount? Wanneer u Twitter al een tijd gebruikt, dan heeft u wellicht wel eens een tweet voorbij zien komen van @Koningin_NL. Dat is duidelijk een nepaccount, een onschuldige ook. Er zijn echter ook nepaccounts die niet als zodanig herkenbaar zijn en risico opleveren. Vaak zitten er zogenoemde spambots achter. Wat kunt u tegen zo'n nepaccount doen en is dat altijd nodig?

Hoe herkent u een nepaccount?
De meeste nepaccounts zijn Engelstalig en zijn daardoor vrij snel te herkennen, al komen er steeds vaker Nederlandse langs. Ze hebben vaak het profiel van een aantrekkelijke dame, wellicht in de veronderstelling dat mannelijke Twitter-gebruikers daar gevoelig voor zijn.

Nepaccounts hebben verder vaak een of meerdere van de volgende kenmerken:

  • Vaak is het profiel niet ingevuld, of er staat alleen een nietszeggend, ingekort linkje;
  • Als ze wel een profiel hebben, dan zitten er verdacht veel aantrekkelijke vrouwen tussen;
  • Ze zeggen vaak dat ze u ‘makkelijk’ aan duizenden nieuwe volgers kunnen helpen;
  • Ze hebben vaak geen of weinig, of juist heel veel, berichten verstuurd;
  • Als u de account goed bestudeert, is er eigenlijk nooit sprake van interactie met andere Twitteraars;
  • Vaak wordt er gebruik gemaakt van een absurde accountnaam (al betekent dat niet altijd dat er sprake is van een nepaccount);
  • Het aantal volgers staat meestal niet in verhouding tot het aantal mensen dat gevolgd wordt;
  • De tweets van een nepaccount hebben nauwelijks inhoud en zijn doorgaans eenrichtingsverkeer. Vaak bevatten de berichten tegelwijsheden in de trant van “Alleen is maar alleen” en “Een nieuwe relatie is een goed begin van het nieuwe jaar”.

Welk risico leveren nepaccounts op?
Doorgaans hopen de verspreiders van nepaccounts dat u klikt op een link in het profiel of in een van de berichten. U loopt dan het risico op een spamsite terecht te komen, of malware of virussen binnen te halen. Daarnaast kan een heel actieve nepaccount uw tijdlijn vervuilen met onzinberichten. Wanneer u een nepaccount niet terugvolgt, dan loopt u niet veel risico.

Daarnaast kan het zo zijn dat iemand zich als u voordoet of als uw bedrijf.

Wat kunt u er aan doen?
Laten wij eerst het geval behandelen dat u nepaccounts onder uw volgers ontdekt en daarvan af wilt. U kunt dan twee dingen doen:

  1. Het nepaccount blokkeren.
  2. Het neppaccount rapporteren voor spam.

Voor beide opties klikt u eerst bij Volgers op het icoontje naast de button Volgen (zie ook plaatje rechtsboven). Onderaan het dropdown menu staat dan de mogelijkheden ‘Blokkeren’ en ‘rapporteren voor spam’.

Iemand doet zich als u of uw bedrijf voor
Maar wat nu als iemand onder uw (bedrijfs)naam een Twitter-account voert? Nadat in 2009 iemand zich op Twitter had voorgedaan als een bekende Amerikaanse honkbalcoach begon het bedrijf met zogeheten ‘verified accounts’ voor bekende personen en publieke instellingen.

Wanneer u geen BN’er bent en iemand anders blijkt zich toch voor u (of uw bedrijf) uit te geven, dan kunt u dat direct melden bij Twitter via deze pagina.

Houd er wel rekening mee dat u gevraagd wordt om uw identiteit te bewijzen. Ook stelt Twitter het op prijs wanneer u door middel van screendumps (of foto’s) en links aantoont dat iemand misbruik maakt van uw (bedrijfs)naam.

Zodra Twitter heeft vastgesteld dat er inderdaad sprake is van overtreding van Twitter’s eigen regels, zal die account worden stopgezet of gevraagd worden om de naamgeving te wijzigen.

Serie over Twitter:
Dit is deel 3 van een serie over Twitter. Lees ook de overige artikelen in de serie »

Ook praktische tips in je mailbox?
Schrijf je in voor onze gratis nieuwsbrief en ontvang de nieuwste artikelen, gratis whitepapers en handige tips en tricks voor ondernemers.
Lees hier ons Privacy statement
Crypto
Starten met crypto’s?
Wil je ook starten met het kopen, verkopen en bewaren van cryptovaluta? Maak nu gratis een account aan bij het grootste handelsplatform van Nederland: Bitvavo, en handel de eerste €1000 zónder transactiekosten. Al meer dan 1 miljoen tevreden gebruikers.
Lees ook…
Veel MKB-organisaties vinden arbodienstverlening maar onzin. Ze zeggen bijvoorbeeld dat arbodiensten alleen maar dure abonnementen verkopen, of dat ze…
Je website is natuurlijk het online uithangbord van je bedrijf. Het is belangrijk dat deze goed en fijn werkt zodat bezoekers niet afhaken, maar juist…
i.s.m.
6 op de 10 zelfstandigen zonder personeel (zzp’ers) weet tijdens de coronacrisis een goede balans te houden tussen werk en privé. Dat blijkt uit…