In samenwerking met
Het internet is in de ban van ChatGPT. Voor het eerst is er een aanspreekbare AI (artificiële of kunstmatige intelligentie) ontwikkeld. Voor het eerst bestaat er nu een taalmodel dat de menselijke taal begrijpt én produceert. ChatGPT biedt enorme kansen voor professionals. Maar er zijn natuurlijk ook bedreigingen. Lees verder wat deze AI chatbot voor jou zakelijk kan betekenen. En met welke uitdagingen je rekening moet houden.

Onderneem op volle snelheid met snel en stabiel zakelijk internet. Ontvang nu de beste deal via De Zaak.

10 manieren waarop je ChatGPT kunt gebruiken en wat het je oplevert

1. Meer content met meer inspiratie in minder tijd 

Of het nou gaat om het schrijven van artikelen, het creëren van content voor social media, het maken van rapporten of het vertalen van documenten… 

ChatGPT levert je snel en makkelijk iedere gewenste content en kan je bovendien inspireren met andere invalshoeken voor het maken van nieuwe verhalen.

2. Beter klantenservice met minder inspanning 

ChatGPT kun je inzetten om snel antwoorden te vinden op veelgestelde vragen. Hierdoor gaat de reactietijd omlaag en houdt de klantenservice tijd om betere service te verlenen.

3. Productontwikkeling met meer inzichten

ChatGPT kan helpen bij de ontwikkeling van projecten, producten, campagnes of diensten door het genereren van nieuwe ideeën. Ook kan het nieuwe trends en inzichten ontdekken. Zo kun je er bijvoorbeeld voor zorgen dat je product of dienst nog beter aansluit bij de wensen van de markt.

4. Efficiënter en sneller marktonderzoek 

ChatGPT kan jouw marktonderzoek ondersteunen. De tool heeft inmiddels vele duizenden artikelen, rapporten en andere bronnen onderzocht en kan die informatie door de juiste vraagstelling moeiteloos opleveren. Zo weet jij bijvoorbeeld in een handomdraai wat de trends zijn en wie je concurrenten in jouw markt.

5. Snellere tekstanalyse met belangrijke inzichten

ChatGPT analyseert razendsnel grote hoeveelheden tekst en kan hieruit direct belangrijke informatie, trends en patronen destilleren. Zo krijg je belangrijke inzichten snel boven tafel. Bovendien kan de chatbot een prima samenvatting maken van de nieuwe inzichten. Je hoeft er alleen maar om te vragen.

6. Training van virtueel personeel

Je kunt je chatbots en virtuele assistenten laten trainen door ChatGPT voor een nog betere klantenservice en nog meer efficiëntie en productiviteit van je bedrijf.

7. Gratis marketingassistentie

Niet alleen kan ChatGPT teksten en advertenties genereren die precies zijn afgestemd op jouw doelgroep. Maar ook kan je vragen om nieuwe doelgroepen te identificeren en hoe je die het beste kunt bereiken.

8. Snelle data-analyse inclusief rapportage

Ook data kan ChatGPT voor je analyseren en vervolgens omzetten in een rapport in Excel of Google Sheets. ChatGPT kan namelijk je vragen omzetten in de juiste formule voor Excel of Sheets. Je hoeft hiervoor geen inhoudelijke informatie te delen, maar een verwijzing naar cellen in je werkblad is voldoende.

9. Efficiënte en effectieve verkoopondersteuning

Of het nou gaat om een brochure, een presentatie of ander salesmateriaal, vraag het ChatGPT. Bovendien kan bestaand verkoopmateriaal worden geüpdatet door de chatbot, want ChatGPT maakt gebruik van machine learning en verbetert zichzelf dus continu. 

10. Opleidingsmateriaal op maat

ChatGPT kan voor jou je lesmateriaal genereren. Denk aan e-learning modules. Bestaand materiaal kan de chatbot verbeteren. En tenslotte kan ChatGPT om het lesmateriaal beter te laten aansluiten bij verschillende doelgroepen. Bijvoorbeeld door taal of schrijfstijl aan te passen.

Controle Belastingdienst

Gratis whitepaper: Belastingdienst Controle, wat nu?!

Hoe vaak gebeurt het, hoe voorkom je het en stappenplan als het tóch gebeurt.

ChatGPT brengt ook risico’s met zich mee

Naast alle kansen en mogelijkheden, zijn er ook risico’s verbonden aan deze technologie. Met de ChatGPT kan er nepnieuws, of andere misleidende boodschappen de wereld in worden gestuurd. 

ChatGPT kan worden ingezet om persoonlijke gegevens te verzamelen, die de privacy van individuen schenden of worden gebruikt om mensen te manipuleren, te beïnvloeden in hun doen en denken. 

Het is daarom belangrijk dat we de ontwikkelingen op de voet volgen en ervoor zorgen dat andere ontwikkelingen, zoals betere algoritmes, blijven doorgaan zodat we de schending van privacy, desinformatie of manipulatie kunnen blootleggen. Ook is er nieuwe wet- en regelgeving noodzakelijk voor het gebruik van deze technologie.

Conclusie

ChatGPT is voor de professional een enorm hulpmiddel om de productiviteit omhoog te brengen. Maar tegelijkertijd is het goed om waakzaam te blijven of alle informatie klopt, dus goed rekening te houden met de risico’s die deze aanspreekbare AI met zich meebrengt. En zorg er dus voor dat je zelf scherp blijft opletten.

Inhoudsopgave

Ben jij op zoek naar supersnel en stabiel internet voor de zaak? Ontvang nu het nieuwe actieaanbod van KPN Zakelijk Internet.

Marlies Bonnike

Marlies Bonnike

Marlies Bonnike is uitgever, schrijver en redacteur. Zij startte haar loopbaan bij een internationale tijdschriftenuitgeverij, had haar eigen pr-bureau en was directeur van een tijdschriftenuitgeverij. Ze was de mede oprichter en eigenaar van Editio, een online schrijversacademie.
KPN logo

KPN, partner van De Zaak

KPN is al bijna 140 jaar de toonaangevende leverancier van telecommunicatie en IT-diensten in Nederland. Elke Nederlander gebruikt dagelijks direct of indirect het KPN-netwerk, van de glasvezelverbindingen in de grond tot de pinautomaten in een winkel of de matrixborden boven de snelweg. Via het netwerk van Nederland, waar KPN continu in investeert door de aanleg van glasvezel en de uitrol van bijvoorbeeld het nieuwe mobiele 5G-netwerk, bedient KPN consumenten en zakelijke klanten met diensten voor telefonie, data, televisie, internet-of-things, cloud, werkplekken en security. KPN heeft een open netwerk waarover ook andere providers diensten aanbieden.

Bekijk alle artikelen van KPN

Lees ook…
Telefonie is een essentieel communicatiemiddel voor jou als ondernemer. Het is een belangrijk kanaal voor je klantenservice en ondersteuning. Ook stelt…
Is telefoneren met klanten, leveranciers, collega’s of andere zakelijke relaties een belangrijk onderdeel van de werkzaamheden binnen jouw bedrijf?…
i.s.m.
Als ondernemer ben je altijd verbonden met je bedrijf, zelfs wanneer je geniet van een welverdiende vakantie. Steeds vaker reist je laptop of tablet…
Als we het hebben over technologische ontwikkelingen, valt al snel het woord AI (Artificial Intelligence). Geen verrassing, want kunstmatige…
i.s.m.
Verkoop is leuk. Iedere ondernemer is dol op goede verkoopcijfers. Alleen de administratie die daarbij komt kijken: de offertes, de facturering, het…
Telefonie en internet stelt je als ondernemer in staat om toegang te krijgen tot informatie, wereldwijd te communiceren, of e-commerce te benutten….