200 rankingfactoren van invloed
Google gebruikt rond de 200 ranking factoren in het algoritme dat de positie van een pagina in de zoekresultaten bepaalt. Sommige factoren spelen een kleine rol, van anderen kun je gerust zeggen dat ze van levensbelang zijn. Google’s Matt Cutts vertelde in een video dat als je geen rekening houdt met ‘backlinks’ dit vrij waardeloze resultaten tot gevolg had. Hieruit concluderen we dat ‘backlinks’ van grote waarde zijn.
Invloed van links 2015
Een mooi overzicht vind je op Moz. Elke twee jaar stelt Moz een dergelijke lijst samen. De infochart 2015 is opgesteld uit informatie die verkregen is van 150 vooraanstaande marketing experts. In het overzicht zie je dat links op domeinnaamniveau de lijst aanvoeren, op de voet gevolgd door links op paginaniveau. Reden genoeg om hier veel aandacht aan te besteden.
De allerbeste links
Google telt het aantal links dat naar jouw website leidt en hangt hier een score aan. Dat wil niet zeggen dat een pagina met de meeste backlinks automatisch op nummer 1 in de zoekresultaten komt te staan. Minstens net zo belangrijk is dat de verwijzing afkomstig is van een pagina die hoog aangeschreven staat. Als het je lukt een link te krijgen vanuit een vooraanstaande nieuwssite levert dat niet alleen zeer waarschijnlijk een piek in je traffic op, maar ook nog een hogere achting bij Google.
Ook een link afkomstig van een pagina die duidelijk relevant is telt doorgaans zwaarder mee. Wordt er vanuit een online beauty magazine bijvoorbeeld naar de site van jouw salon verwezen, dan telt deze link zwaarder mee dan een link vanuit het populaire kookblog van je dochter.
Online marketing links
Met Googles Penguin-update in 2012 veranderde er iets in de linkbuilding-wereld: Google was er in geslaagd om links die uitsluitend gecreëerd waren voor online marketing-doeleinden te signaleren. Niet alleen worden deze links sinds dat moment niet meer mee geteld, het kan zelfs serieuze strafpunten opleveren. Die leiden in het ergste geval zelfs tot een Google penalty waardoor je website vrijwel niet meer te vinden is. En maak je borst maar nat om dit te herstellen.
Dat je beter geen malafide links kunt kopen of moeite moet steken in links zonder waarde mag duidelijk zijn. Maar een check op dit punt bij overname van een website of domeinnaam wordt vaak vergeten. Mocht dat in jouw situatie het geval zijn: er zijn hiervoor verschillende (gratis) tools beschikbaar, onder meer van Google zelf.
Clickability verhogen
Wanneer een veel bezochte website een backlink plaatst naar jouw pagina is dat natuurlijk goed nieuws. Zonder dat er één keer op geklikt is kan dit al een verschil uitmaken voor jouw pagerank. Maar als de link er toch staat wil je natuurlijk wel graag dat daar zo vaak mogelijk gebruik van gemaakt wordt.
Drie tips om rekening mee te houden:
- Plaats de link in de introductie.
Hoe goed een artikel ook geschreven is, er zijn altijd mensen die afhaken. Hoe eerder de link geplaatst, hoe groter het publiek dat de links daadwerkelijk ziet. - Maak goed gebruik van de anchortext.
Geef bezoekers een idee van wat ze te zien krijgen als de link gevolgd wordt. Eén of twee woorden is daarvoor vaak niet voldoende. - Een link doet het beter wanneer deze niet omringd wordt door andere links.
Als je hier zelf invloed op hebt zorg er dan voor de link er uit springt, en niet verdwijnt in de massa.
Gratis website scan
Heeft jouw doelgroep je website in beeld? Doe nu de scan en zie meteen de score »