Wat is Pinterest?
Pinterest is een online prikbord waarop gebruikers interessant beeldmateriaal zetten dat ze op internet vinden, en dat delen met anderen. Het is een soort knipselmap, waarbij mooie afbeeldingen van andere sites worden ‘gepind’ en op ‘boards’ geplaatst.
Zo’n board is een verzameling ‘pins’ in een bepaalde categorie, bijvoorbeeld ‘herenmode’ of ‘fijne vakantiebestemmingen’. Andere gebruikers van Pinterest kunnen die prikborden bekijken en de afbeeldingen ook weer pinnen.
Voordeel daarbij is dat de oorspronkelijke url van een plaatje – bijvoorbeeld van een product in jouw webwinkel – behouden blijft.
Wat doet jouw klant er?
Pinterest is heel visueel van aard en voornamelijk bedoeld ter inspiratie. Denk bijvoorbeeld aan klanten die prikborden bijhouden voor het inrichten van hun nieuwe slaapkamer en wensenlijstjes voor verjaardagen of vakantiebestemmingen.
Zij kunnen dus jouw producten of foto’s pinnen en op hun eigen prikbord plaatsen.
Wat kunt je ermee als ondernemer?
Hoewel de mogelijkheden legio zijn, lijkt Pinterest het meest geschikt voor ondernemers met een visueel product of dienst. Denk aan makelaars die te koop staande huizen laten zien, webwinkels die originele cadeautjes plaatsen, reisorganisaties die de mooiste bestemmingen showen, of een verfwinkel die nieuwe kleurtrends weergeeft.
Jij kunt als ondernemer Pinterest op twee manieren gebruiken. Je geeft gebruikers van Pinterest alleen de mogelijkheid jouw producten te pinnen vanaf jouw website, óf je wordt gelijk actief met eigen prikborden en het volgen van anderen.
Waarom zou je het gebruiken?
Lees voor het antwoord op die vraag verder in: 6 redenen om Pinterest te gebruiken »
Website: Pinterest