Consumenten vinden steeds makkelijker de weg naar online shoppen. Ondanks deze nieuwe bloeiperiode voor webshops blijkt dat al snel het kaf van het koren gescheiden wordt. Van de 10.088 webwinkels die hun deuren openden in 2013 zijn er op dit moment nog 6692 actief, becijferde de aanbieder van kredietrapporten Creditsafe op verzoek van het FD.
Concurrentie
Wijnand Jongen van branchevereniging Thuiswinkel.org ziet die trend ook. “De afgelopen jaren krijgen steeds meer bedrijfjes moeite om het hoofd boven water te houden. De concurrentie is knoepertjehard. De markt zit gewoon niet te wachten op de zoveelste elektronica- of babykledingwinkel”, zegt hij in het FD.
Maar wat maakt een webshop nou echt succesvol? “Daar is geen sluitend antwoord op”, zegt Martijn Kooij, internetmarketingspecialist van boozd. “Belangrijk is echter dat je altijd goed vindbaar bent. Dat kun je onder meer bereiken met SEO (zoekmachineoptimalisatie) en door andere kanalen, zoals Beslist.nl, in te zetten. Ook kun je in Google hoger komen te staan als je je webshop responsive maakt, dus geschikt voor tablet en andere mobiele apparaten.” Daarnaast kun je gebruik maken van mogelijkheden zoals Admarkt van Marktplaats om meer bezoek naar je site te genereren.
Goede mix
Van bezoekers kopers maken en van kopers klanten maken, dat is het doel. “Het gaat in jouw webshop om een goede mix”, zegt Kooij. “Zorg voor een goed ingekaderde doelgroep, een duidelijke positionering en een heldere presentatie die aansluit op je positionering. Je wil de goedkoopste zijn, een breder assortiment aanbieden of juist bijzondere, specifieke producten aanbieden. Het is zeker niet de bedoeling om een generieke webshop aan het brede aanbod toe te voegen.”
Een sterke webshop moet in elk geval aan de volgende voorwaarden voldoen:
- Zorg voor toegankelijke, goed werkende winkelsoftware. Een heldere template en goede layout maakt het makkelijk voor klanten om te navigeren en te kopen.
- Vermeld duidelijk contactgegevens op de website. Dit wekt vertrouwen bij je koperspubliek, dat soms graag telefonisch of via de mail geïnformeerd wil worden.
- Zorg voor een heldere en eerlijke productomschrijving met goed fotomateriaal. ‘What you see is what you get!’ Zonder deze ondersteunende informatie verkoopt jouw product of dienst zichzelf niet.
- Verwaarloos je klantenservice niet. Behandel emails zo snel mogelijk en laat (potentiële) klanten weten dat hun vraag of verzoek is gehoord.
Retourproblemen
Internetondernemers met een webshop willen vooral bezig zijn met waar ze goed in zijn. Een steeds grotere valkuil voor webshops is echter de toenemende hoeveelheid retour gekomen artikelen. Nederlanders zijn kieskeurig, erg op de prijs en hebben zich inmiddels het recht toegeëigend om producten ook naar webshops terug te kunnen sturen als ze niet 100 procent tevreden zijn.
Een oplossing kan zijn om een tussenpersoon erbij te betrekken. Zo richtte Bol.com twee jaar geleden Plaza op, een platform binnen de website waar derden hun spullen kunnen verkopen. Oprichter Daniël Ropers in het FD: “Wij nemen alle zaken voor onze rekening waarin wij goed zijn: van betaling tot logistiek, en geven de winkelier op die manier de mogelijkheid zich te concentreren op hetgeen hem uniek maakt.”
Bekijk de infographic van Thuiswinkelmarktmonitor