Eenvoudig automatiseren & stroomlijnen in 4 fasen
1. Leads genereren en opwarmen door marketing
In een moderne marketingmix is social media onmisbaar. Je kan er dan ook voor weinig geld behoorlijk creatief mee zijn om leads te genereren. Met marketing automation tools zoals HubSpot en Marketo kan je jouw posts inplannen, of de tool zelf tijdstippen laten uitkiezen. Zo hoeft niemand voor zijn pc te kamperen om op ‘Publish’ te klikken.
Het maken van formulieren en landingspagina’s kan marketing automation ook vlot stroomlijnen. Vooraf gedefinieerde templates zorgen ervoor dat je eindeloos variaties kan maken met weinig moeite. Vult een klant eenmaal jouw formulier in, dan is het een koud kunstje om die gegevens rechtstreeks in je CRM op te slaan. Daarna kan je salesafdeling ermee aan de slag.
Je sales collega’s waarderen een goede marketing automation tool sowieso: het vertelt hen automatisch welke leads klaar zijn voor opvolging of nog even in de marketing pipeline mogen blijven. Zo kan je ook de zogenaamde verloren leads (die eerder interesse toonden in je product of service) op het juiste moment opnieuw contacteren.
2. Leads opvolgen en klant maken door sales
Het salesproces bestaat doorgaans uit herkenbare stappen: je stuurt een eerste mail of belt de lead op. Daarna kan een meeting volgen, een offerte en een opvolgingsgesprek. Als alles goed gaat, wordt die offerte uiteindelijk aanvaard. Dat klinkt eenvoudig, maar in de praktijk kunnen er nog veel stappen tussen zitten. Het overzicht bewaren is dus een absolute noodzaak.
Met een online CRM kan je het hele proces overzien, zowel per lead als over heel je pipeline. Dat proces verloopt bovendien gestroomlijnd. Je kan sjablonen opstellen voor e-mails, maar ook offertes. Die kan je dan meteen online laten raadplegen en goedkeuren. De juiste gaatjes vinden voor naadloze opvolgingsgesprekken hoef jij niet te doen, die suggereert je CRM vanzelf.
De contacten volgen elkaar dus perfect op, zonder vertraging of vergissingen. De kans dat een lead jouw interessant aanbod vergeet, wordt opeens veel kleiner.
3. Betalingen vlot afhandelen door het backoffice
Offertes verzenden, wachten op de goedkeuring van je klant, facturen opstellen, betalingsherinneringen uitsturen,… Wil je er zeker van zijn dat repetitieve administratieve taken worden uitgevoerd? Automatiseer ze dan! Er zijn diverse applicaties voor die je kunnen helpen bij de digitalisering van je backoffice. Dit kan zelfs per mobiel, met digitale formulieren.
E-mail templates, standaard-offertes en begeleidende brieven op basis van sjablonen: ze vormen de basis voor elke onderneming die hamert op kostenefficiënte maar ook consistente communicatie. Online CRM kan je zo bijna een voltijdse medewerker besparen, zeker als je het koppelt aan je boekhoudpakket.
4. Support & nazorg door je customer service
Uiteraard vul je de nazorg zo efficiënt mogelijk in: je klanten hou je maar beter tevreden. Met de CRM-trackingfunctie worden alle leads opgeslagen als contacten, weet je gelijk wat er met welke klant werd besproken en kan je het perfecte opvolgingsgesprek inplannen.
Ticketing bewaart zowel openstaande als gesloten support tickets automatisch in een overzichtelijke geschiedenis. Dankzij een autoreply weet je contactpersoon dat zijn vraag wordt opgevolgd. Reageert je klant niet meer op een ticket? De autoclosing-functie sluit het ticket dan automatisch af, maar dankzij een e-mailnotificatie kan de klant desgewenst het ticket opnieuw openen. Makkelijk en heerlijk transparant!
Hoe teamwork & slimme tools je omzet (én je leven) verbeteren
Wil je weten met welke tools je makkelijk kunt automatiseren én hoe je daarmee beter samenwerkt?