Opsommingen in Word (bullets) verschillen nog weleens per document. Zeker als er meerdere niveaus in worden aangemaakt. Dit is eenvoudig te voorkomen door alles in één keer goed vast te leggen.

Deze tip is van toepassing op:

  • Microsoft Word 2010
  • Microsoft Excel 2010
  • Microsoft Outlook 2010

Probleem

Mede door knippen en plakken uit andere documenten verschillen de opsommingen nog 
weleens.

De oplossing

Maak een stijl aan in Word voor het maken van een opsommingen. Zorg dat vervolgens
alle opsommingen zijn gekoppeld aan deze stijl. Binnen een opsomming kun je ook weer 
een opsomming hebben. 

Maak eerst een nieuwe lijststijl aan

  • Open het sjabloon
  • Ga naar tab >> Start
  • Kies voor >> Lijst met meerdere niveaus
  • Kies vervolgens onder in het scherm voor >> Nieuwe lijststijl definiëren
  • Geef een naam aan de lijst. Tip begin met een lettercombinatie die ook bij de stijlen wordt gebruikt en verwerk in de naam dat het een lijst is.
  • In ons voorbeeld wordt dat dan >> ET Lijst Bullets
  • Geef het lettertype op
  • Kies vervolgend voor >> Opmaak
  • In het uitklapmenu kies je voor >> Nummering
  • Het scherm voor de lijstnummering verschijnt. Hierin gaan we de tabs regelen

Een lijst met meerdere niveaus wijzigen

  • Klik op >> Meer als niet alle opties te zien zijn
  • Het dialoogvenster van de definitie staat nu helemaal open
  • Alle gegevens op het scherm horen bij het niveaus dat aan de linkerkant van dit scherm is geselecteerd
  • In ons voorbeeld willen we opsomming vastleggen voor 3 niveaus, het eerste is een bullet, het tweede niveau wordt een streepje en het derde niveau een nummer 
  • De opsomming verspringt normaal per niveau, standaard gebruikt Word hier 6,3 mm voor, maar in ons voorbeeld willen we stappen van 5 mm hebben

Niveau 1 instellen

  • Selecteer aan de linkerkant >> niveau 1
  • Kies bij >> Stijl voor dit niveau voor teken met de bullet
  • Je ziet nu dat in het veld >> Voer opmaak in voor het nummer gevuld is met een bullet

Positie van opsommingsteken

  • Bij >> Uitgelijnd op zet je 5 mm
  • Verander bij het veld >> Tekst inspringen op de waarde naar 10 mm
  • In ons voorbeeld willen we dat de opsomming elke keer 5 mm opschuift. Druk op de knop >> Voor alle niveaus instellen om deze marge door te voeren op alle niveaus
  • Druk op >> OK

Niveau 2 instellen

  • Selecteer aan de linkerkant >> niveau 2
  • Selecteer het teken met het min-teken (als dat er nog niet staat)
  • Controleer of de positie van opsommingsteken ook goed staan ingesteld
  • Uitgelijnd op 10mm
  • Tekst inspringen op 15mm

Niveau 3 instellen

  • Voor de overige niveaus als je die wilt gebruiken telt hetzelfde. Stel deze in op het juiste teken en zorg dat de positie goed staat.

Video-instructie

Van deze tip is een instructie te vinden op het YouTube kanaal van Easy Learning.

Werkinstructie met schermafdrukken bij Easy Learning

Op de website van Easy Learning is deze Microsoft Office tip uitgewerkt met duidelijke schermafdrukken. Bekijk deze Office tip op >> Word tip: opsommingstekens met meerdere niveaus

Over de auteur

Easy Learning levert via de website gratis computertips voorzien van handige schermafdrukken, voorbeeldbestanden en filmpjes. Easy Learning is leverancier van Online trainingen. Met Microsoft Office E-learning cursussen studeer je in je eigen tempo en tijd.
Lees ook…
ChromeOS is een besturingssysteem voor je computer. Net als bijvoorbeeld Windows van Microsoft of macOS van Apple. Maar dan minder bekend, zeker in de…
Wil je een mailing versturen, adresstickers maken of een verhuisbericht versturen? Dan kun je de adressen vanuit Outlook exporteren naar…
Wanneer je in Excel gegevens gebruikt die worden aangeleverd, zijn deze niet altijd in het formaat wat je zelf zou willen. Een voorbeeld is tekst die…
Outlook kent vanaf versie 2013 een functie ‘onbelangrijke mail’. Dit is een zelflerende functie, maar ben je het wel eens met Outlook? Zo schakel je de…