Spamfilters zijn natuurlijk een goede oplossing om de meeste van de ongewenste reclameboodschappen in uw mailbox te weren. Soms zijn die al bij uw provider geïnstalleerd, of is dat via de ICT-afdeling van uw organisatie geregeld.
Maar hoe goed die filters ook werken, er sijpelt altijd wel een en ander door. Gelukkig zijn er enkele tips en trucs om spam toch redelijk snel te herkennen. Zonder dat u de berichten hoeft te openen (niet doen dus).
- Gebruik in ieder geval het voorbeeldpaneel in uw mailprogramma. Zo kunt u snel zien waar een bericht over gaat en beoordelen of het spam is. In Outlook geeft u – indien niet zichtbaar – het voorbeeldpaneel weer via Menu >> Beeld. Kies Autovoorbeeld.
- Als het toch niet meteen duidelijk is of het om spam gaat, sorteer de berichten dan eens (door te klikken op de kolomkoppen) op afzender of onderwerp, in plaats van de standaard sortering op datum/tijd van de binnengekomen mail.
Spammers richten hun berichten namelijk vaak aan meerdere varianten van uw e-mailadres en gebruiken dezelfde onderwerpen. Door de sortering vallen de ‘dubbelen’ meteen op en de kans dat het spam is, is dan groot. - Tenzij u veel internationaal zakendoet, zijn anderstalige berichten meestal verdacht. Bekijk die dus aandachtig! En heel krom vertaalde Nederlandstalige berichten – ook cybercriminelen kennen de vertaalmogelijkheden van Google – zijn vrijwel zeker spam…