Beter informeren
Telecomaanbieders KPN, Tele2, T-Mobile en Vodafone hebben met elkaar afgesproken consumenten beter te informeren over hun mobiel datagebruik.
Ze gaan hun klanten ten minste 1 keer tijdig waarschuwen, bijvoorbeeld met een waarschuwings-SMS.
Best passende data-abonnement
Vanaf 1 oktober 2012 worden klanten ook standaard geïnformeerd welk data-abonnement of databundel het beste past bij hun internetgebruik. Bij internetgebruik dat veel MB’s kost, zoals het downloaden van films of muziek, kunnen mensen voordeliger uit zijn met een abonnement met een hoger datalimiet.
Bundel
Aanbieders van mobiel internet kennen steeds meer abonnementen waarbij de hoeveelheid dataverkeer (de bundel) is beperkt tot een maximum hoeveelheid megabites (MB). Wanneer consumenten over de MB-limiet heen gaan, wordt voor groter verbruik vaak een veel hoger tarief in rekening gebracht. De abonnees zijn zich hier niet altijd van bewust.
Overleg
De telecomproviders hebben hiertoe besloten na overleg met het ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie (EL&I). Minister Verhagen van EL&I toonde zich tevreden, omdat het volgens hem helpt voorkomen dat consumenten opeens een torenhoge rekening moeten betalen. “Geen onaangename verrassingen meer omdat klanten zich er niet van bewust zijn dat ze meer MB’s gebruiken dan ze dachten.”