CRM staat voor Costumer Relationship Management en dient om jouw bedrijf te ondersteunen in interacties met klanten. Het is dus eigenlijk een klantenbeheersysteem dat je helpt in het behouden van goede relaties met klanten.

Snel inzicht in de belangrijkste ondernemerszaken: met de Top 3 Scans van De Zaak: de AOV Scan, de Aftrekposten Scan en de Pensioen Scan

Inhoudsopgave

Wie gebruikt CRM?

Veel mensen denken dat CRM-systemen vooral iets zijn voor grote maatschappijen met veel klanten. Dit is echter niet waar, CRM is ook uitermate geschikt voor kleinere bedrijven. Iedereen die veel waarde hecht aan klantrelaties kan goed geholpen worden door het systeem. Voor specifieke afdelingen die gebruik maken van CRM kan je denken aan sales, marketing, klantenservice en management. Deze afdelingen kunnen ook efficiënt samenwerken doordat alle interactie met de klant wordt ingevoerd in een klantprofiel. Dit klantprofiel is door elke afdeling te raadplegen en aan te passen. Hierdoor blijft dit profiel altijd up-to-date. Doordat je altijd de juiste klant informatie paraat hebt als je in contact komt met een klant, verhoogt dit de klant tevredenheid.

Waarom is een CRM systeem winstgevend?

Om een overzichtelijk beeld te geven van waar er echt voordeel uit CRM gehaald kan worden hebben we dit kort, per afdeling, voor je op een rijtje gezet. Dit zijn slechts enkele voorbeelden van voordelen die het te bieden heeft.

CRM voor sales

Voordelen van CRM op het gebied van sales zijn dat er overtuigende salesgesprekken gevoerd kunnen worden. Doordat de informatie gedetailleerd genoteerd staat, en voor de afdelingen toegankelijk zijn, hebben de sales-agents tijdens de verkoopgesprekken alle relevante informatie bij de hand. Hier kunnen zij dan hun vragen en argumenten op baseren. CRM helpt niet alleen bij het werven van nieuwe klanten, ook helpt het bij het verkopen aan bestaande klanten. Met CRM als klantenbeheersysteem wordt er inzicht gegeven in welke klant aan welk product behoefte heeft. Cross-en upsell mogelijkheden worden dus eenvoudig geïdentificeerd. Dit is slechts een greep uit de vele voordelen die het voor sales te bieden heeft.

CRM voor marketing

Ook op de marketingafdeling is CRM eigenlijk niet te missen. Voor marketeers is data over klanten erg waardevol omdat ze zo de juiste doelgroep kunnen bepalen. Ze kunnen inzien wie, wat, wanneer koopt en zo wordt duidelijk wat jouw ideale klant is. Marketing kan hierdoor perfect aansluiten op je doelgroep. Marketeers zullen wel weten dat e-mail marketingcampagnes een van de belangrijkste kanalen zijn. Door CRM-software kan deze vorm van marketing gespecificeerd worden door segmentatie. Dit houdt in dat, door de beschikbare data, er groepen kunnen worden gemaakt in het klantenbestand. Zo worden de doelgroepen specifieker en worden klanten gericht benaderd. E-mail templates worden door het systeem ingevuld waardoor de boodschap precies bij de klant aansluit.

Voor klantenservice

Waarschijnlijk is het je ook wel duidelijk dat CRM met name heel geschikt is voor klantenservice. De software helpt bij het op tijd reageren op klachten en een overzicht te behouden van feedback van klanten. Als een klacht te lang blijft liggen wordt er een reminder gestuurd vanuit het systeem. Tegenwoordig is social media populair, niet alleen onder consumenten, ook onder bedrijven. Veel positieve, dan wel negatieve feedback wordt in het openbaar gedeeld. Een adequate reactie is dus vereist, zeker bij negatieve berichten. Sommige CRM-software hebben speciale functionaliteiten om je te helpen deze signalen op te vangen. Denk bijvoorbeeld aan dat deze software signaleert wanneer jouw bedrijfsnaam in een tweet voorkomt. Zo kan je snel en goed reageren waardoor jouw reputatie in stand blijft.

Systeem voor management

Voor management kan CRM-software veel bijdragen. Deze systemen bieden namelijk veel informatie die kan helpen bij de groei van jouw organisatie. Denk bijvoorbeeld aan dat je snel kunt zien welke klanten het meeste rendement opleveren. Dit is waardevolle informatie, omdat je dan weet dat je deze klanten moet zien te behouden. Natuurlijk kan er ook gekeken worden naar klanten waar weinig rendement op wordt gehaald. Bijvoorbeeld, als een klant veel energie vraagt maar weinig oplevert kan je de ondersteuning van kosten efficiënter richten. Hierbij kan je denken aan meer web-support en minder telefonisch advies.

Welk CRM-systeem past bij jouw organisatie?

Hierboven hebben we voor je slechts een greep uit alle mogelijke voorbeelden voor je op een rijtje gezet. Waarschijnlijk heb je zelf al een idee gekregen wat de belangrijkste doelen zijn die je kan behalen met een geschikt CRM-systeem. Het is echter nog geen makkelijke opgave om een geschikte CRM-software met CRM-implementatie te vinden. Er zijn veel verschillende soorten oplossingen met verschillende functionaliteiten. Deze verschillen dan weer op gebruiksvriendelijkheid en prijs. Om je hier een handje bij te helpen raden wij aan om het formulier op Mijn Zaak te gebruiken. Hiermee kan je op basis van jouw branche, doelen en budget een selectie van systemen vinden die bij je organisatie passen.

Is jouw pensioenpot al gevuld een zorgeloze oude dag? Check binnen 2 minuten welke pensioenopties voor jou (fiscaal) het beste zijn. Start de gratis Pensioen Scan van De Zaak.

Lees ook…
Een bestaande klant behouden is veel goedkoper dan een nieuwe binnenhalen. Dat is oud nieuws. Toch dreigt het in een door verkoopcijfers en -grafiekjes…
Met een goede projectadministratie kun je een bepaalde klus of opdracht beter stroomlijnen. Daarnaast krijg je inzicht in de kosten van een…