Customer relationship management (CRM) is een strategie waarmee u, ondersteund door software, beter zicht kunt krijgen op gedrag en wensen van klanten zodat u effectiever kunt inspelen op hun behoeftes. CRM "erdoor" krijgen in het bedrijf blijkt in de praktijk vaak een lastige opgave. Deze vijf tips bieden uitkomst.

Inhoudsopgave

Tip 1. Maak het de gebruiker zo makkelijk mogelijk

Een nieuwe CRM-systeem houdt vaak in dat medewerkers opnieuw moeten leren hoe zij klantinformatie vastleggen. Maak dit zo makkelijk mogelijk! Betrek de toekomstige gebruikers van het systeem in een vroeg stadium om ervoor te zorgen dat hun wensen en behoeften worden meegenomen. Op die manier creëert u ook intern draagvlak.

Tip 2. Juist nu investeren

Als het economisch tegenzit, heeft investeren in een nieuwe aanpak meestal geen prioriteit. CRM is juist een effectieve tool om marktaandeel te vergroten of, op zijn minst, omzetverlies te beperken.  

Tip 3. Strategische visie is uitgangspunt

Slechts de helft van de CRM-implementatietrajecten start vanuit een strategische visie. Het is belangrijk om niet te vergeten dat CRM slechts een middel is om klantdoelstellingen te bereiken.

Tip 4. Maak een goed doordacht communicatieplan

Bij de invoering van een nieuwe crm-systeem is communicatie met uw personeel van essentieel belang. Beschrijf in een communiatieplan op welke manier u alle belanghebbenden gaat informeren en betrekken. Zorg voor korte en bondige rapportages, bij voorkeur visueel.

Tip 5. Zorg voor acceptatie door verkopers

Gebruikers, en met name verkopers, hebben vaak moeite met het gebruik van een CRM-systeem. Het is dus belangrijk om juist die doelgroep erbij te betrekken en de tijd voor het inwerken van het personeel met het nieuwe systeem te nemen. Dit zorgt voor meer begrip en een voorspoedige overgang naar een nieuw systeem of bedrijfsproces binnen het personeel en je bedrijf.

CRM raakt iedereen

CRM mag nooit het exclusieve domein worden van afdelingen als verkoop of marketing. Iedereen heeft met de klant te maken en heeft er baat bij dat de klantbehoefte beter wordt gekend, van de telefoniste tot de productieafdeling. Bedenk ook dat mensen die dagelijks direct contact hebben met de klant, een dankbare informatiebron kunnen zijn om meer inzicht te krijgen in klantgedrag.

Ook praktische tips in je mailbox?
Schrijf je in voor onze gratis nieuwsbrief en ontvang de nieuwste artikelen, gratis whitepapers en handige tips en tricks voor ondernemers.
Lees hier ons Privacy statement
Ontvang kortingscode tankpas
Weg met alle reisbonnetjes en ingewikkelde btw-terugvorderingen. Met een zakelijke tankpas ontvang je één overzichtelijke factuur met alle gemaakte kosten. Probeer via De Zaak 3 maanden gratis uit!
Lees hier ons Privacy statement
Lees ook…
Je moet er rekening mee houden dat minstens één keer per jaar je internetverbinding het “begeeft”. Oorzaak? Schade tijdens graafwerkzaamheden of het…
CRM staat voor Costumer Relationship Management en dient om jouw bedrijf te ondersteunen in interacties met klanten. Het is dus eigenlijk een…
Een goed CRM-systeem bespaart je direct tijd en zorgt voor meer rendement. Maar wat is het precies en waarom is het belangrijk? Hieronder beantwoorden…