7 tips om kennis te delen via internet
Steeds meer bedrijven delen kennis via internet en profiteren daarvan. 'Wikinomics" is de officiële benaming voor deze samenwerking. 7 tips om er ook mee te beginnen.

1. Onderzoek de mogelijkheden

Bouw ervaring op met het gebruiken van gratis online-kennis en tools. ‘Cloud computing’ is in opkomst: steeds meer bedrijven en particulieren halen software en services gratis van internet. Google komt almaar met nieuwe gratis producten. Waarom doen ze dat? Zijn die producten een optie voor uw bedrijf, in plaats van het telkens moeten vernieuwen van dure licenties?

2. Begin een weblog

Begin een weblog over uw bedrijf en moedig uw personeel aan daar bijdragen aan te leveren. Zeg dat ze vrijelijk over het werk en uw bedrijf mogen schrijven. Uit de praktijkgevallen die op dit gebied bekend zijn, blijkt dat dit de betrokkenheid en motivatie verhoogt en bovendien vaker wel dan niet positief bijdraagt aan het bedrijfsimago.

3. Laat klanten meedenken

Bied klanten op uw site actiever de mogelijkheid om vragen aan uw bedrijf te stellen, maak duidelijk dat u graag wilt dat er wordt meegedacht.

4. Praat mee op andere blogs 

Zoek naar (goedlopende) weblogs die dicht tegen uw eigen vakgebied aanliggen, en praat mee op basis van uw eigen deskundigheid en ervaring. Dat levert u waarschijnlijk een schat aan nieuwe kennis op.

5. Gebruik kennis van anderen

Internet barst van de kennis waar uw bedrijf zijn voordeel mee kan doen. Ted.com bijvoorbeeld, of iTunes. Daar staan tal van zakelijke podcasts waarmee u uw eigen vakkennis of die van uw medewerkers kunt bijspijkeren. En zo zijn er natuurlijk nog veel meer sites.

6. Evalueer weggeefacties

Geef eens wat weg, puur om klantreacties op uw website uit te lokken. Evalueer die reacties. Kopen klanten bijvoorbeeld sneller en vaker product ‘B’ als u eerst product ‘A’ weggeeft. Is zo’n aanpak rendabel te maken?

7.  Lees het boek Wikinomics

In hun wereldwijde bestseller ‘Wikinomics’ schrijven cybergoeroe Don Tapscott en econoom Anthony Williams over deze moderne vorm van samenwerking. Deel het boek van Tapscott en Williams uit onder uw personeel en organiseer er een discussiemiddag over. Biedt deze materie kansen? Online-onderneming Independer is momenteel bezig met deze exercitie.

Help de slachtoffers en doneer
Bij uitzonderlijke rampen slaan de 11 samenwerkende hulporganisaties de handen ineen onder de naam Giro555. Zij vragen heel Nederland zich aan te sluiten om geld in te zamelen voor hulp aan slachtoffers. Want samen redden we meer levens.
Ontvang kortingscode tankpas
Weg met alle reisbonnetjes en ingewikkelde btw-terugvorderingen. Met een zakelijke tankpas ontvang je één overzichtelijke factuur met alle gemaakte kosten. Probeer via De Zaak 3 maanden gratis uit!
Lees hier ons Privacy statement
Lees ook…
Je moet er rekening mee houden dat minstens één keer per jaar je internetverbinding het “begeeft”. Oorzaak? Schade tijdens graafwerkzaamheden of het…
CRM staat voor Costumer Relationship Management en dient om jouw bedrijf te ondersteunen in interacties met klanten. Het is dus eigenlijk een…
Een goed CRM-systeem bespaart je direct tijd en zorgt voor meer rendement. Maar wat is het precies en waarom is het belangrijk? Hieronder beantwoorden…