De meeste gestelde vragen over CRM-systemen

Een goed CRM-systeem bespaart je direct tijd en zorgt voor meer rendement. Maar wat is het precies en waarom is het belangrijk? Hieronder beantwoorden wij de meest gestelde vragen over CRM-systemen.

Inhoudsopgave

Wat is een CRM-systeem?

CRM staat voor Customer Relationship Management. Het is een manier om alle relaties te beheren in een systeem. Een CRM-systeem help je om deze gegevens te verzamelen en te bewaren op een centrale plek. Zo kan er productiever worden gewerkt en wordt de samenwerking binnen het team verbeterd.

Hoe duur is een CRM-systeem?

Als je opzoek bent naar een CRM-systeem zal je verschillende prijzen te horen krijgen. Goedkope aanbieders zijn aanlokkelijk. Waarom te veel betalen?

Helaas is in dit geval goedkoop vaak duurkoop. In werkelijkheid zal je bij deze aanbieders waarschijnlijk achteraf duurder uit zijn. Wat namelijk niet wordt gecommuniceerd is dat servicekosten of beperkende voorwaarden een rol spelen. Daarnaast is het bij deze aanbieders vaak niet mogelijk om het systeem uit te bereiden. Wanneer jouw bedrijf groeit zal het CRM-systeem dus niet mee kunnen groeien.

Met enkel het vergelijken van prijzen zie je dus veel over het hoofd. Daarom is het belangrijk om ook inhoudelijk verschillende aanbieders te vergelijken. Om de kosten toch zo goed mogelijk te vergelijken kan je kijken naar een aantal verschillende kostencomponenten. Deze vind je op de offertes. Soms zijn ze echter ook te vinden op de website van de leverancier.

Waarom is CRM een hulpmiddel, en niet een oplossing?

CRM-software kan helpen bij het oplossen van problemen. Echter, met alleen deze tool ben je er nog niet. De software heeft wel degelijk inzicht in sales funnel, maar kan niet alleen het gehele probleem oplossen. Om dit voor elkaar te krijgen zijn er toch nog mensen nodig. Een CRM-systeem kan dus een waardevolle bijdrage leveren, maar lost op zichzelf het achterliggende probleem niet op.

Waarom is een CRM-systeem zo belangrijk?

Binnen een organisatie hebben veel verschillende medewerkers te maken met één klant. Het is voor zowel de medewerkers als de klant erg vervelend wanneer bepaalde informatie mist. Daarom maakt CRM het mogelijk om gegevens van zakelijke contacten op te slaan in een systeem waar meerdere medewerkers bij kunnen.

Waarom een CRM-systeem in de cloud?

Je hebt de mogelijkheid om een cloudgebaseerd CRM-systeem te kiezen. Een CRM-systeem in een online omgeving (cloud) zorgt ervoor dat de software niet op alle apparaten geinstalleerd hoeft te worden. Daarnaast heeft een cloudgebaseerd CRM-systeem de volgende voordelen:

  • Snellere implementatie in jouw bedrijf
  • Automatische updates
  • Overal kunnen werken, vanaf elk apparaat
  • Verbeterde samenwerking

Hoe vind ik een CRM-leverancier?

CRM staat voor Customer Relationship Management en helpt je bij het registreren en verzamelen van klantgegevens. Het wordt gebruikt als term, maar ook als zakelijke strategie. De pakketten zijn er in veel soorten en maten. Met name de functies onderling verschillen vaak. Werken er meerdere mensen met het CRM-systeem? Geen probleem, je data is altijd actueel. Uitstekende kennis leidt tot hogere winsten en verbetert bovendien de samenwerking tussen verschillende afdelingen binnen jouw bedrijf.

Is uitbreiding mogelijk?

Ja, vaak is het mogelijk om andere of bestaande software uit te breiden met bijvoorbeeld CRM. Dit is vooral handig als je niet specifiek op zoek bent naar een CRM-pakket, maar wel geïnteresseerd bent in processen die jouw bedrijf automatiseren.

15% korting op een Acer Chromebook
De ChromeOS devices van Acer zijn de veiligste oplossing op werkgebied. Profiteer nu via De Zaak met de kortingscode DEZAAK15 van 15% korting op je nieuwe Acer Chromebook.
15% korting op een Acer Chromebook
De ChromeOS devices van Acer zijn de veiligste oplossing op werkgebied. Profiteer nu via De Zaak met de kortingscode DEZAAK15 van 15% korting op je nieuwe Acer Chromebook.
Lees ook…
Je moet er rekening mee houden dat minstens één keer per jaar je internetverbinding het “begeeft”. Oorzaak? Schade tijdens graafwerkzaamheden of het…
CRM staat voor Costumer Relationship Management en dient om jouw bedrijf te ondersteunen in interacties met klanten. Het is dus eigenlijk een…