Welk soort CRM past bij jouw bedrijf? Wat betreft systemen voor relatiebeheer lijken er drie keuzes te zijn: een Excel overzicht, een online tool of een ERP-systeem. In dit blog nemen we je mee in de voor- en nadelen van elk van de drie methoden. Zodat je een afgewogen keuze kan maken welke methode jou en je bedrijf het beste kan ondersteunen in het managen van je klantrelaties.

Inhoudsopgave

Snel inzicht in de belangrijkste ondernemerszaken: met de Top 3 Scans van De Zaak: de AOV Scan, de Aftrekposten Scan en de Pensioen Scan

CRM in Excel

Voor de beginnende ondernemer is een CRM-systeem in Excel een prima oplossing.
Voordelen:
  • Goedkoop
  • Snel in te richten, precies zoals jij het wilt
  • Tools voor nieuwsbrieven als Mailchimp werken goed samen met Excel en een lijst met adresgegevens is in 1 klik overgezet
Nadelen:
  • Onoverzichtelijk
  • Data raakt makkelijk kwijt
  • Moeilijk in samen te werken

CRM’s tool in the cloud

Wanneer je bedrijf groeit, biedt een online CRM-tool meer gebruiksgemak, overzicht en veiligheid
van je data, tegen nog steeds lage maandelijkse kosten.
Voordelen
  • Indeling in klantgroepen mogelijk
  • Monitoren salesproces mogelijk
  • Analyses mogelijk
  • Mobile functies
  • Maandelijks opzegbaar
  • Gratis proefperiode
  • Voortdurende updates: steeds het nieuwste van het nieuwste, voor dezelfde vaste prijs per maand. Dit maakt het doen van kostbare investering om de software up-to- date te houden zoals bij aangekochte software, overbodig
  • Schaalbaar
  • Gebruiksvriendelijk en intuïtief: korte inwerktijden voor nieuw personeel
Nadelen
  • Bij gebruik van verschillende CRM’s zijn deze gegevens niet automatisch aan elkaar gekoppeld. Dit kan wat dubbel werk opleveren
  • Er zijn zoveel online tools beschikbaar, dat het soms lastig is die tool te kiezen die over de functionaliteiten beschikt die nodig zijn voor jouw bedrijf. Door gebruik te maken van vergelijkingssites als Softwarevergelijken.nu krijg je meer overzicht
  • Je dient de CRM’s zelf binnen de organisatie te implementeren
  • Bij een buitenlandse tool is de helpdesk vaak slechts per e-mail bereikbaar en kan het enkele dagen duren voordat je antwoord hebt op je vraag

Onderdeel van bedrijfsbreed ERP-systeem

Wanneer je bedrijf nog verder groeit, de bedrijfsprocessen steeds ingewikkelder worden en er
verschillende afdelingen zijn ontstaan, kan er behoefte ontstaan aan een bedrijf breed systeem.
Meestal is dit vanaf een man of 20/30.
Voordelen
  • Het is tijdsefficiënt en nauwkeurig: informatie hoeft slechts één keer te worden ingevoerd en is vervolgens voor elke afdeling beschikbaar
  • Afdelingen kunnen samenwerken in hetzelfde systeem. Zo kan er een integrale service geleverd worden aan de klant
  • Bedrijfsbrede managementrapportages verschaffen interessante stuurinformatie.
  • Geautomatiseerde, externe communicatie met bijvoorbeeld leveranciers is eenvoudig mogelijk
  • Hulp bij de implementatie van het systeem en daarna ondersteuning door een helpdesk die direct bereikbaar is
  • Het systeem kan volledig ingericht worden op de bedrijfswensen. Er zijn heel veel functionaliteiten: alle gewenste mogelijkheden kunnen gerealiseerd worden
Nadelen
  • Duur en continue investering nodig
  • Eenmaal aangeschaft, zit je vast aan een leverancier. Dit omdat het overschakelen op een andere leverancier een dure aangelegenheid is
  • De vele functionaliteiten en de bedrijfsspecifieke inrichting maken het systeem soms ingewikkeld.  Nieuw personeel dient vaak een training te volgen om met het systeem te kunnen werken

 

Is jouw pensioenpot al gevuld een zorgeloze oude dag? Check binnen 2 minuten welke pensioenopties voor jou (fiscaal) het beste zijn. Start de gratis Pensioen Scan van De Zaak.

Lees ook…
Met een goede projectadministratie kun je een bepaalde klus of opdracht beter stroomlijnen. Daarnaast krijg je inzicht in de kosten van een…
Een bestaande klant behouden is veel goedkoper dan een nieuwe binnenhalen. Dat is oud nieuws. Toch dreigt het in een door verkoopcijfers en -grafiekjes…