Welk soort CRM past bij jouw bedrijf? Wat betreft systemen voor relatiebeheer lijken er drie keuzes te zijn: een Excel overzicht, een online tool of een ERP-systeem. In dit blog nemen we je mee in de voor- en nadelen van elk van de drie methoden. Zodat je een afgewogen keuze kan maken welke methode jou en je bedrijf het beste kan ondersteunen in het managen van je klantrelaties.

CRM in Excel

Voor de beginnende ondernemer is een CRM-systeem in Excel een prima oplossing.
Voordelen:
  • Goedkoop
  • Snel in te richten, precies zoals jij het wilt
  • Tools voor nieuwsbrieven als Mailchimp werken goed samen met Excel en een lijst met adresgegevens is in 1 klik overgezet
Nadelen:
  • Onoverzichtelijk
  • Data raakt makkelijk kwijt
  • Moeilijk in samen te werken

CRM’s tool in the cloud

Wanneer je bedrijf groeit, biedt een online CRM-tool meer gebruiksgemak, overzicht en veiligheid
van je data, tegen nog steeds lage maandelijkse kosten.
Voordelen
  • Indeling in klantgroepen mogelijk
  • Monitoren salesproces mogelijk
  • Analyses mogelijk
  • Mobile functies
  • Maandelijks opzegbaar
  • Gratis proefperiode
  • Voortdurende updates: steeds het nieuwste van het nieuwste, voor dezelfde vaste prijs per maand. Dit maakt het doen van kostbare investering om de software up-to- date te houden zoals bij aangekochte software, overbodig
  • Schaalbaar
  • Gebruiksvriendelijk en intuïtief: korte inwerktijden voor nieuw personeel
Nadelen
  • Bij gebruik van verschillende CRM’s zijn deze gegevens niet automatisch aan elkaar gekoppeld. Dit kan wat dubbel werk opleveren
  • Er zijn zoveel online tools beschikbaar, dat het soms lastig is die tool te kiezen die over de functionaliteiten beschikt die nodig zijn voor jouw bedrijf. Door gebruik te maken van vergelijkingssites als Softwarevergelijken.nu krijg je meer overzicht
  • Je dient de CRM’s zelf binnen de organisatie te implementeren
  • Bij een buitenlandse tool is de helpdesk vaak slechts per e-mail bereikbaar en kan het enkele dagen duren voordat je antwoord hebt op je vraag

Onderdeel van bedrijfsbreed ERP-systeem

Wanneer je bedrijf nog verder groeit, de bedrijfsprocessen steeds ingewikkelder worden en er
verschillende afdelingen zijn ontstaan, kan er behoefte ontstaan aan een bedrijf breed systeem.
Meestal is dit vanaf een man of 20/30.
Voordelen
  • Het is tijdsefficiënt en nauwkeurig: informatie hoeft slechts één keer te worden ingevoerd en is vervolgens voor elke afdeling beschikbaar
  • Afdelingen kunnen samenwerken in hetzelfde systeem. Zo kan er een integrale service geleverd worden aan de klant
  • Bedrijfsbrede managementrapportages verschaffen interessante stuurinformatie.
  • Geautomatiseerde, externe communicatie met bijvoorbeeld leveranciers is eenvoudig mogelijk
  • Hulp bij de implementatie van het systeem en daarna ondersteuning door een helpdesk die direct bereikbaar is
  • Het systeem kan volledig ingericht worden op de bedrijfswensen. Er zijn heel veel functionaliteiten: alle gewenste mogelijkheden kunnen gerealiseerd worden
Nadelen
  • Duur en continue investering nodig
  • Eenmaal aangeschaft, zit je vast aan een leverancier. Dit omdat het overschakelen op een andere leverancier een dure aangelegenheid is
  • De vele functionaliteiten en de bedrijfsspecifieke inrichting maken het systeem soms ingewikkeld.  Nieuw personeel dient vaak een training te volgen om met het systeem te kunnen werken

 

Cursus: Koop of verkoop een bedrijf succesvol
Ben je betrokken bij de koop of verkoop van een bedrijf? Volg de cursus Actief in Overnames. Ontvang tips en maak de beste deal. Zorg dat jouw overname een succes wordt.
Cursus: Koop of verkoop een bedrijf succesvol
Ben je betrokken bij de koop of verkoop van een bedrijf? Volg de cursus Actief in Overnames. Ontvang tips en maak de beste deal. Zorg dat jouw overname een succes wordt.
Lees ook…
CRM staat voor Costumer Relationship Management en dient om jouw bedrijf te ondersteunen in interacties met klanten. Het is dus eigenlijk een…
Een goed CRM-systeem bespaart je direct tijd en zorgt voor meer rendement. Maar wat is het precies en waarom is het belangrijk? Hieronder beantwoorden…
Je moet er rekening mee houden dat minstens één keer per jaar je internetverbinding het “begeeft”. Oorzaak? Schade tijdens graafwerkzaamheden of het…