U werkt vast niet 24 uur per dag met uw pc of laptop. Maar als anderen er ook mee werken, zijn uw gegevens niet veilig. Tenzij u met verschillende profielen werkt. Windows 7 biedt daar uitgebreidere mogelijkheden voor.

Al sinds versie 98 kunt u in Windows verschillende profielen voor gebruikers instellen, en dat kan dus ook in Windows 7. De voordelen liggen vooral in de handigheid, maar ook in de veiligheid die overigens wel mede afhankelijk kan zijn van uw netwerksituatie en de beheerder(s) daarvan (overleg eventueel met uw ICT’ers). Door toepassing van profielen kan iedere gebruiker beschikken over eigen instellingen van bijvoorbeeld bureaublad, snelkoppelingen, mappen, programma’s, Startmenu, en dergelijke.

Nieuw

In Windows 7 zijn er aan de gebruikersprofielen een aantal nieuwe onderdelen toegevoegd:

  • De Windows-kluis voor het beheer van elektronische referenties (loginnamen en wachtwoorden) eventueel gebaseerd op betrouwbaarheids- of veiligheidscertificaten.
  • Een procedure om toch op te starten in het geval dat u of een van de andere gebruikers het wachtwoord niet meer weet en niet meer bij de door het profiel afgeschermde gegevens kan komen. Maar let op: het werkt met een herstelschijf, die door iedereen gebruikt kan worden om het wachtwoord van het profiel te verwijderen.
  • Online ID koppelen. Om bijvoorbeeld uw e-mailaccount in uw profiel op te nemen, bestanden met anderen te delen, informatie op andere computers te raadplegen (bijvoorbeeld thuis op uw werk-pc kijken), en dergelijke. Het vereist installatie van een module om met de provider te communiceren.
  • Een ‘zwervend’ profiel. Instellingen zijn dan op elke computer waarop u inlogt hetzelfde. Is vergelijkbaar met de aan een netwerklogin gekoppelde instellingen.

Instellingen

De instellingen van profielen vindt u terug in Configuratiescherm >> categorie Gebruikersaccounts en Ouderlijk toezicht. De werkwijze is voor de hand liggend, en hulpinformatie is in ruime mate aanwezig. En natuurlijk verandert er iets aan de opstartprocedure van uw pc: bij inschakelen moet een gebruiker zich aanmelden.
Let op: kies een sterk wachtwoord!
U kunt als de pc eenmaal aanstaat trouwens ook heel snel wisselen van gebruiker: via de keuzeknop rechts naast de optie >> Afsluiten in het Startmenu (>> Afmelden of >> Andere gebruiker).

15% korting op een Acer Chromebook
De ChromeOS devices van Acer zijn de veiligste oplossing op werkgebied. Profiteer nu via De Zaak met de kortingscode DEZAAK15 van 15% korting op je nieuwe Acer Chromebook.
Bereken autoverzekering besparing
Altijd met een gerust gevoel de weg op, met de uitgebreide autoverzekering van Allianz voor personenauto’s en bestelwagens. En met de onlangs verlaagde tarieven kan je nu tot €500 per jaar besparen.
Lees ook…
Een goed CRM-systeem bespaart je direct tijd en zorgt voor meer rendement. Maar wat is het precies en waarom is het belangrijk? Hieronder beantwoorden…
Je moet er rekening mee houden dat minstens één keer per jaar je internetverbinding het “begeeft”. Oorzaak? Schade tijdens graafwerkzaamheden of het…
CRM staat voor Costumer Relationship Management en dient om jouw bedrijf te ondersteunen in interacties met klanten. Het is dus eigenlijk een…