Inhoudsopgave
U heeft een klein kantoor met wisselend personeelsbestand? Of werkt u vanuit huis samen met één of twee partners, die ook vanuit huis werken? Voor beide situaties is hosted telefonie bij uitstek geschikt.
Wat is hosted telefonie?
Met hosted telefonie heeft u geen eigen telefooncentrale meer nodig, maar maakt u gebruik van de internetverbinding van een telecom provider naar keuze. Nederland telt tientallen aanbieders van hosted telefonie (ook wel hosted PBX genoemd).
In tegenstelling tot ‘internetbellen’ heeft u bij hosted telefonie een gegarandeerde verbinding. Abonnementen behoren tot het verleden, evenals een aparte lijn voor uw fax.
Een voorbeeld uit de praktijk
Neem nou Telephonique.nl, het telemarketingbedrijf van Angelique van Vugt en Mariska van Vliet. Zij hebben geen eigen kantoor, maar werken ieder vanuit huis (eigenlijk de garage). Ze werken met zowel tijdelijke als vaste krachten – momenteel tien man – die ook vanuit huis werken. Toen Van Vugt haar bedrijf opzette, was zij op zoek naar professionele telemarketingsoftware. Voor de software waar hun keuze op viel, was echter een server nodig. Die investering hadden zij er niet voor over.
De oplossing diende zich aan in de vorm van software op internet bij een ASP (Application Serive Provider). Voordeel daarvan is dat je overal je backoffice kunt draaien. De ervaring met internet beviel zo goed, dat Van Vugt bij het zoeken naar een manier om snel een werkplek met telefoonaansluiting bij haar medewerkers in te richten, koos voor een internetoplossing. Het werd Telefoon Zonder Centrale van OneXS, omdat dat ook een besparing aan telefoonkosten opleverde. Bovendien kon ze haar oude telefoonnummers gewoon behouden.
Voor- en nadelen
Het grootste voordeel is misschien nog wel dat u geen zorgen meer heeft over de capaciteit. Inkrimpen of uitbreiden van het aantal telefoons is een kwestie van een vinkje plaatsen of weghalen in een beheerprogramma op internet.
De belangrijkste voordelen op een rijtje:
- Geen investering meer in een dure telefooncentrale;
- Lagere telefoonkosten (gemiddeld 40% goedkoper dan met een oude telefooncentrale);
- Behoud van uw huidige telefoonnummer(s);
- Vast-mobiel integratie (uw kantoortelefoon verbindt u met één muisklik door naar uw mobiel);
- Voice-mail boodschappen komen in uw e-mail;
- Extra diensten als call filtering (bijvoorbeeld: alleen uw belangrijkste klanten worden met u doorverbonden), wachtrijen en conference calls.
Nadelen zijn er eigenlijk niet. Zelfs de installatie van hosted telefonie levert u nauwelijks hinder op. In het gunstigste geval bent u misschien vijf minuten telefonisch niet bereikbaar, in het ongunstigste geval hooguit een paar uur.
Waar u wel op moet letten is dat er een duidelijk verschil in kwaliteit kan optreden tussen gegarandeerde en niet-gegarandeerde lijnen. In het laatste geval wordt de bandbreedte namelijk ook voor het versturen van data gebruikt.
Wat kost het?
De prijs van hosted telefonie is afhankelijk van het aantal in gebruik zijnde telefoonverbindingen. De vanaf-prijs per gebruiker per maand varieert van ongeveer € 7,50 tot € 10,- voor een account met een extern nummer. Omdat u via het internet belt, heeft u aparte IP-telefoons nodig.
De kostprijs van een IP-telefoon varieert, afhankelijk van het merk, model en leverancier, van € 50,- tot € 375,- .
Verder moet u met de volgende eenmalige kosten rekening houden:
- Installatiekosten (programmering toestellen, VoIP scan, e.d.);
- Porteringskosten (nummerbehoud).