In deze economisch onzekere tijden is elke kostenbesparing welkom. Heeft u er wel eens bij stilgestaan dat het uitbesteden van uw IT-beheer ook tot bezuinigingen kan leiden?

Tot voor een paar jaar terug maakten vooral grote bedrijven gebruik van zogenoemde managed IT-services, maar inmiddels is het ook voor kleinere bedrijven lonend. En voor zover u het nog niet doet, is het wellicht goed te weten: vrijwel alle IT-werk kunt u uitbesteden. Dat kan u nog voordeel opleveren ook. Steeds meer kleinere bedrijven realiseren zich dat zij een dief van hun eigen portemonnee zijn door het IT-beheer in eigen huis te houden.

Wat kunt u uitbesteden?

Van het beheer van uw computernetwerk en de beveiliging ervan tot het beheer van uw e-mail en support. Het is allemaal mogelijk.
Online uw back-up laten verzorgen is misschien wel het meest eenvoudige voorbeeld van uitbesteding van een IT-dienst. Het scheelt u aardig veel kopzorg en kost in verhouding weinig.

In het vierde nummer van het tijdschrift De Zaak (jaargang 2010) vertelden een aantal ondernemers hoeveel baat zij er bij hebben.

Deze vorm van systeembeheer op afstand wordt ook wel aangeduid met de Engelse term ‘hosted exchange’.
De ‘host’ zorgt voor:

  • hardware
  • software
  • licenties
  • beheer
  • onderhoud

Afhankelijk van uw dienstverlener krijgt u er de volgende diensten bij:

  • spam- en virusfiltering
  • back-up
  • encryptie
  • Web Access (elke werknemer heeft vanaf elke locatie toegang tot het netwerk)
  • geen tekort opslagruimte

Voordelen uitbesteding:

  • Prijs/kwaliteit verhouding is beter bij uitbesteding.
  • Uitbesteden kan goedkoper zijn dan in eigen beheer houden.
  • Problemen worden sneller opgelost, zeker bij een 24/7 dienstverlener.
  • De kennis blijft beschikbaar voor uw bedrijf, ook bij vertrek van medewerkers of tijdens vakanties.
  • Controle over levenscyclus (vervangings- cq. afschrijvingstermijnen) van hard- en software.

Waar moet u op letten bij uitbesteden?

  • Vertoont uw IT-systeem mankementen, dan moet u niet denken dat u die oplost door het beheer ervan uit te besteden. U huurt dan voor relatief veel geld eigenlijk een externe probleemoplosser in.
  • Win van tevoren informatie in over de leverancier van de IT-diensten. Heeft het bedrijf goede referenties?
  • Maak een duidelijke afspraak over de prijs. Zorg dat u niet onaangenaam verrast wordt, doordat het afgesproken bedrag bijvoorbeeld per week geldt in plaats van per maand.

Handige sites

Help de slachtoffers en doneer
Bij uitzonderlijke rampen slaan de 11 samenwerkende hulporganisaties de handen ineen onder de naam Giro555. Zij vragen heel Nederland zich aan te sluiten om geld in te zamelen voor hulp aan slachtoffers. Want samen redden we meer levens.
Ook praktische tips in je mailbox?
Schrijf je in voor onze gratis nieuwsbrief en ontvang de nieuwste artikelen, gratis whitepapers en handige tips en tricks voor ondernemers.
Lees hier ons Privacy statement
Lees ook…
CRM staat voor Costumer Relationship Management en dient om jouw bedrijf te ondersteunen in interacties met klanten. Het is dus eigenlijk een…
Een goed CRM-systeem bespaart je direct tijd en zorgt voor meer rendement. Maar wat is het precies en waarom is het belangrijk? Hieronder beantwoorden…
Je moet er rekening mee houden dat minstens één keer per jaar je internetverbinding het “begeeft”. Oorzaak? Schade tijdens graafwerkzaamheden of het…