En de lessen voor ondernemers in deze tijd

We zijn er als ondernemers groot mee geworden: het tijdschrift De Zaak. 28 jaar geleden begon De Zaak met het maken van magazines voor ondernemers die willen groeien en elkaar helpen te groeien. Wat stond er precies 27 jaar geleden in De Zaak en hoe verschilt dat ten opzichte van nu? We blikken terug op De Zaak nummer 4 uit september 1993.

Inhoudsopgave

Nieuwe Zaken

De eerste digitale camera in gebruik

In Rotterdam werd voor het eerst de digitale camera in volledige high-end kwaliteit gebruikt. Het systeem maakt ontwikkelen en afdrukken overbodig, doordat het beeld direct in een computer wordt opgeslagen. Voor de klant betekent dat korte levertijden, opnames van uitstekende kwaliteit en een besparing van tienduizenden guldens. Ook nu is zakelijke fotografie nog even belangrijk.
 

Ongestoord dineren met een omniphone

27 jaar geleden stoorden restaurant ondernemers zich mateloos aan klanten die hun autotelefoon in hun establishment gebruikten. Je weet wel, een telefoon die je met een riem over je schouder kon dragen en die connectie maakte met een zender achterin de auto. Panasonic bedacht een oplossing voor de geërgerde restaurateurs: een omniphone, waaraan een antwoordapparaatje wordt geklikt dat 40 verschillende gesprekken kan opnemen met een totale tijdsduur van 115 seconden. Je kon meeluisteren naar het antwoordapparaat en eventueel ‘inbreken’ in een gesprek. Wel bereikbaar, maar niet gestoord. Klinkt heel erg als het antwoordapparaat van nu!

Klaar voor de opvolger van de floppy disk

Kennen jullie de floppy disk nog? De IBM PS/2 E computer kwam op de markt als revolutionaire ontwikkeling. Niet alleen waren alle onderdelen aanzienlijk kleiner, hij is ook uitgerust met PCMCIA-sleuven, waarin revolutionaire memory-cards ter grootte van een creditcard konden worden gestoken. Zo zie je maar hoe veel er al is veranderd.
 

De ‘nieuwe’ Mercedes

Voor 1993 hoefde Mercedes zich geen zorgen te maken over de verkoop van hun modellen; het verkocht toch wel. Het merk was populair als zowel auto van de zaak als privé. Helaas veranderde dat en kwam Mercedes met een nieuwe marktbenadering, door de introductie van de nog steeds bekende C-klasse. De nieuwe C-klasse moest een jonger publiek aantrekken die er anders tien jaar over zouden doen een Mercedes te kopen. Dat betekende een dynamische vormgeving en natuurlijk een lagere prijs. Ook gaat Mercedes vanaf 1993 werken met letters als type-aanduidingen, zoals we dat nu nog kennen. De C-klasse kwam in verschillende uitvoeringen, waaronder de standaard-uitvoering, met o.a. een airbag, elektronisch geregelde verwarming, elektrisch van binnenuit verstelbare en verwarmde buitenspiegels en stuurbekrachtiging. De Esprit-utivoering was gericht op jongere C-klasse kopers, wat je vooral terugzag in de kleurstellingen van interieur en exterieur. Als laatste was er de Sport uitvoering, waarbij de carrosserie 25 mm lager is gezet, lichtmetalen velgen heeft en over all een sportiever uiterlijk heeft. Ken jij de oude C-klasse nog?
 
 

Op een dag kan ook bij u een computervirus toeslaan

Tegenwoordig is het een van de grootste computer dreigingen, maar anno 1993 hadden mensen ‘wel eens gehoord’ van het computervirus. Wizzkids maakten naar verluidt deze virussen om de koppen van de kranten te halen en zorgden ervoor dat een hard disk opnieuw geformatteerd werd, of informatie compleet te wissen. Dat betekent – net als nu – voor het verlies van documenten en programma’s. Niet best! De oplossing? De oude, vertrouwde virusscanner, in combinatie met het maken van back-ups. Op dit gebied is er dus nauwelijks iets veranderd.

 

Relatiegeschenken van toen

Ze konden er niet vroeg genoeg mee beginnen; het nadenken over relatiegeschenken in september 1993. Maar hoe verschillen de relatiegeschenken van toen met nu? De meest opvallende relatiegeschenken uit De Zaak van september 1993:
 
  • Een liniaal die naar eigen wens vanaf een foto kan worden uitgevoerd;

  • Diskettes met logo;
  • Vierdimensionale klokken (met logo);
  • Delfts blauw aardewerk met wenselijke inscriptie;
  • Heuptasjes met bedrijfsnaam en logo;
  • Tafelvlag met bedrijfslogo of in bedrijfskleuren.
 
     
    Lees ook…
    Je hoeft geen glazen bol te hebben om te voorspellen dat kunstmatige intelligentie de manier waarop werken ingrijpend verandert. Als ondernemer is het…
    Succesvolle organisaties leveren kwaliteit, werken graag efficiënt en zijn innovatief. Maar hoe zit het dan met het afval dat vrijkomt? Denk…
    Hybride werken is in veel organisaties de norm geworden. Mensen werken op kantoor én vanuit huis. Dat kan voordelen opleveren op het gebied van…
    Iedereen die in Word met nummering in documenten werkt voor hoofdstukken en paragrafen loopt er vroeg of laat tegenaan: de nummering geeft ‘ineens’ een…
    Vrijwel iedereen gebruikt WhatsApp om berichten te sturen. Maar wist je dat je de app veel meer kunt personaliseren dan veel mensen doen? Zo kun je…