In elk nummer van tijdschrift De Zaak staat een interview met een bijzondere ondernemer. Sommigen zijn al jaren bezig, anderen zijn piepjong. Maar ze zijn allemaal bereid hun ervaringen met u te delen. In deze aflevering: de tips van Main Energie-topman Jeffrey Voorsluijs.

Jeffrey Voorsluijs
Jeffrey Voorsluijs is nog 29 jaar oud, maar heeft in zes jaar tijd Main Energie vanuit het niets opgebouwd tot een energieleverancier met een omzet van 100 miljoen euro. Hij denkt graag, en veel, in zijn eentje na: “Een goede ondernemer neemt daar de tijd voor. Desnoods moet je jezelf ertoe dwingen, uren per keer.”

Aangeboren talent

“Ik ben ervan overtuigd dat ondernemerschap in de genen zit. Hoe leer je anders de angst loslaten die samenhangt met het nemen van grote beslissingen waarmee veel geld is gemoeid? Want het gaat meestal ook niet alleen over je eigen geld; wat je doet of juist laat, raakt ook de levens van anderen. Het moet je met de paplepel zijn ingegoten om daarmee goed om te gaan.”

“Ik weet dat ik het geluk heb gehad om als ondernemer met een bestaand bedrijf te zijn begonnen, en dat het anders is wanneer je from scratch begint. De stap om iemand in dienst te nemen, is dan veel moeilijker. Desondanks vind ik dat veel ondernemers beter zouden kunnen nadenken over hoe dingen het beste worden geregeld. Alleen als je écht geen centjes hebt, zul je de tering naar de nering moeten zetten, maar voor het overige geldt: wil je een doel bereiken dan zul je daarvoor in alle opzichten je nek moeten uitsteken. Ik vind het gewoon niet slim wanneer iemand daar niet toe bereid is. Ook voor mij geldt dat ik het niet voor niets krijg.”

Leer van anderen, ook van klanten

“Main Energie heeft een eigen Raad van Advies, maar de klant is voor mij ook evenzeer adviseur. Ik heb me altijd graag omringd met mensen die me kennis kunnen geven, en daar pik ik vervolgens uit waar ik wat mee kan. Juist nu kun je van anderen leren.”

“Zie uw klant niet alleen als een bron van inkomsten, maar óók als een bron van advies. Vraag om feedback.”

“Werken met een beperkt team houdt ons flexibel ten opzichte van de concurrentie. Daarnaast: te hard groeien betekent ook minder persoonlijk contact met de klant.”

Over service

“Stel duidelijke richtlijnen op waaraan de service van uw bedrijf moet voldoen. Communiceer die duidelijk én voortdurend aan iedereen die in opdracht van u werkt.”

“Service is een continu proces van nadenken wat er beter kan. Door middel van protocollen en procedures zit service inmiddels volledig ingebakken in ons bedrijf.”

“Beloof nooit iets te snel. Als de klant u iets vraagt, zeg dan niet meteen ja, maar spreek af op welk tijdstip u hem (binnen enkele dagen) terugbelt. Ga eerst na of u het gevraagde kunt bieden. Wie te snel reageert, snijdt zichzelf vaak in de vingers.”

“Geef uw medewerkers vrijheid van handelen om een probleem voor een klant te kunnen oplossen. Zo voorkomt u nodeloos tijdverlies en irritatie bij uw afnemer.”

Terug naar tips voor topondernemers 2009 »


Bovenstaande tips zijn afkomstig uit het interview met Jeffrey Voorsluijs, dat verscheen in tijdschrift De Zaak, nummer 3, april 2009. U kunt dit interview online lezen via digitaal bladeren.

Eerdere nummers van De Zaak vindt u op onze tijdschriftpagina.

Share on print
Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter

Lees ook…