Zijn naam is en blijft even wennen, maar het past eigenlijk wel bij de Qashqai. Een auto met karakter en een concept dat een kleine tien jaar geleden aardig opzien baarde. Samen met de kleine en nog een slag eigenwijzere Juke trok hij de toen nog nieuwe SUV-klasse vlot. Inmiddels is er geen merk meer dat géén SUV in huis heeft, maar de Qashqai heeft in de compleet nieuwe generatie stappen gezet.
Ook ‘onderhuids’ trouwens, want hij staat op een onderstel dat er samen met een blik vol slimme elektronica verrassend goed in slaagt om comfort en dynamiek door één deur te laten gaan. De dCi-dieselmotor past daar goed bij, sterk genoeg en vooral soepel. Alles bij elkaar: knap gedaan als je ziet dat het een aardig forse auto is die als SUV-model natuurlijk ook vrij hoog op de poten staat. Daar merk je onder het rijden dus weinig van. Geen overhellen in de bochten bijvoorbeeld.
Zijn bouw heeft de bijpassende voordelen van een ontspannen zithouding – ook achterin, makkelijk in- en uitstappen en een groot laadvlak op heuphoogte. Onder de laadvloer zitten onzichtbare vakken trouwens, handig als je uit het zicht spullen wilt wegbergen.
Bird’s eye view
De nieuwe Qashqai is een reisauto met een wat stoerdere uitstraling dan de doorsnee hatchback of stationwagon. Als je er de grootste troefkaart uit moet pikken, wordt dat de uitrusting. De Business Edition is in feite de topversie Tekna, maar dan met extra’s als leren bekleding en een enorm glazen dak dat van voor naar achter doorloopt. Mét elektrische bedienbare zonafscherming.
Radarcruisecontrol is in deze prijsklasse misschien wat veel gevraagd, maar verder heeft de Business Edition zo ongeveer alle comfort- en veiligheidssnufjes die je kunt bedenken. Hij kan zichzelf bijvoorbeeld parkeren, maar doe je dat – zoals wij – liever zelf dan is de birds eye view van cameraatjes rondom super. Alsof je jezelf van bovenaf bekijkt mét alle obstakels rondom in beeld.
Is het om de deal naast de Tekna nog een beetje verklaarbaar te houden? De Qashqai Business Edition staat namelijk op 17 inch lichtmetalen wielen. Fors, maar niet zo groot als die van zijn broer. Niet doorvertellen: wat ons betreft fijner, want minder stoterig dan die ‘stijve’ sportbanden.
De Qashqai getest
Hoe beoordelen ondernemers Marina van Houte – organiseert evenementen – en Jeffrey van der Zalm – gespecialiseerd in beveiliging – de Qashqai Business Edition? Daar kun je alles over zien en horen in de gefilmde ondernemerstest. Kijk en luister mee met de testrijders op www.dezaak.nl: samen een dagje op pad met de nieuwe generatie van de Nissan SUV!
De ondernemersMarina van Houte
Jeffrey van der Zalm
Signalement auto Middenklasse SUV. Of misschien moet je hem vanwege de combinatie van stoer en sportief ook wel een ‘crossover’ noemen? Het verschil is subtiel. In elk geval is hij hoger dan gemiddeld en mede daardoor mooi ruim, ook achterin. Nissan trekt een blik vol accessoires en snufjes open als het om de comfort- en veiligheidstechniek gaat. Absoluut een troefkaart. Een catalogusprijs geven ze niet, alleen de leaseprijs van 536 euro. De Business Edition heeft de dCi 110 dieselmotor: mooi soepel, aardig stil en voldoende zuinig om hem in de lagere 21 procent bijtelling te laten vallen. |