Voor een ondernemer komen BTW en BPM ‘terug’ wanneer de bestelauto daadwerkelijk zakelijk wordt gebruikt, maar een vervelend detail is wel dat bijtelling betaald moet worden over de volle prijs inclusief alle belastingen.
INRICHTING
Het onderwerp heeft gecompliceerde kanten. Bij bestelwagens praat je namelijk ook over de inrichting ervan. Bovendien is een stilstaande auto moeilijker vervangbaar dan een personenauto. Fiscaal gesproken speelt mee dat ze door hun aard veelal geen zuinigheidswonders zijn – zoals veel personenwagens – en dus als vanzelf in de maximale fiscale bijtelling vallen. Als gezegd: die bijtelling wordt berekend over het volle bedrag inclusief alle aanschafbelastingen. Dat doet zeer.
VERLAGING —-> 22%
Het goede nieuws is daarbij dat die hoogste schijf in 2017 vrijwel zeker wordt verlaagd van 25 procent naar 22 procent. Een kostbare grap blijft het echter. Daarom zijn juist bij bestelwagens de alternatieven zeer belangrijk. Zo kan de ondernemer die veelal in de regio actief is kiezen voor een elektrische bestelauto, met de mogelijkheid van allerhande subsidies en aftrekmogelijkheden, zoals de bij volledig elektrische auto’s horende laagste 4 procent bijtelling. Ook het aanvragen van een ‘Verklaring geen privégebruik’ is een optie.
RITREGISTRATIE
Daarvoor zal echter een rittenadministratie worden gevraagd. Een aantal aanbieders kent daarvoor de mogelijkheid van een in de auto gemonteerd apparaatje dat via een app op smartphone en computer of tablet kan worden bijgehouden. Dat wil nog wel eens een relatief kostbare grap zijn, overigens. Arval biedt de mogelijkheid sinds kort voor een klein bedrag per maand aan, met bijbehorende app en eventueel uitgebreid met een module ‘meerdere bestuurders’. Dat speelt bij bestelauto’s vaak.
Tip! Essentiële (of handige) ondernemerszaken: Bedrijfsverzekeringen (zoals bijvoorbeeld een beroepsaansprakelijkheidsv