Sinds enige tijd behandelt de fiscus uw bestelauto in grote lijnen hetzelfde als een personenwagen. Vooral als je hem, zoals veel ondernemers, ook privé gebruikt is dat belangrijk. Het betekent in de praktijk bijvoorbeeld dat er op dezelfde basis bijtelling wordt geheven. Onredelijk in feite, als je nagaat dat het om een hoog en vrij hoekig voertuig met wel tot drie kubieke meter laadruimte gaat. Heel wat lastiger dan een handzame, gestroomlijnd personenautomodel.
Vaak betaal je daarom ‘de volle mep’ van 25 procent. De bijtellinggrenzen zijn nu eenmaal afgestemd op in luxe auto’s. Het goede nieuws is wèl dat bestelauto’s steeds meer op de personenauto’s meeliften en volop van allerlei snufjes én de nieuwste hightech motoren meeprofiteren. Daarom zijn er al bestelwagens die keurig in de 20 procent bijtellingklasse vallen. Razend knap.
Volg die ontwikkelingen dus goed, want er zijn grote kostenbesparingen te halen, zowel zakelijk als privé. Een uitstekend startpunt voor je informatie zijn de meest recente Top-10 lijsten van zuinige en schone bestelwagens van ANWB en Natuur & Milieu. Daar vind je ook een voorbeeldberekening over de besparing in brandstofkosten die dat oplevert. Misschien is het nuttig om dan meteen even je geheugen op te frissen hoe dat ook al weer werkt met de bijtelling grenzen. Op dit moment valt een handvol bestelauto’s binnen de verlaagde 20 procent bijtelling (grens is dan 110 gram CO2), volgend jaar lijkt dat er vooralsnog maar één te worden (21 procent bijtelling, grens gaat naar 106 gram CO2). Voor ondernemers die hun bedrijfsauto ook privé gebruiken – en dat zijn er veel – kan het net als bij de personenauto’s daarom slim zijn om nog dit jaar in actie komen. Zodat je voor de komende vijf jaar goed zit. Vergis je niet: als ondernemer die ook privé in zo’n bestelauto rijdt betaal je bij aanschaf doorgaans geen BPM of BTW, maar die zitten er in de fiscale berekening van je bijtelling met de catalogusprijs wél voor de volle bedragen bovenop!
Neem als voorbeeld de Fiat Fiorino in de ANWB en Natuur & Milieu Top-10 lijst zuinige en schone bestelauto’s: je betaalt niet over de netto 13 mille bijtelling, maar over het bedrag inclusief alles. Lees: bijna 21 mille. Het ogenschijnlijk bescheiden verschil tussen 20- en 25 procent is over vijf jaar gerekend bij die specifieke auto zo’n 2.200 euro in je privé portemonnee. Daar komt dus nog de brandstofbesparing bovenop en dat kan makkelijk een soortgelijk bedrag zijn. Of meer zelfs.
Je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om je bestelauto’s niet privé te gebruiken en een ‘verklaring uitsluitend zakelijk gebruik’ aan te vragen bij de belastingdienst. Ook bestaat er een (alleen voor werknemers en niet voor jezelf als ondernemer) afkoopregeling van 300 euro die in beeld komt als zo’n auto doorlopend wisselend door verschillende werknemers wordt gebruikt. Een serviceauto bijvoorbeeld.
En dan is er natuurlijk ook de bekende oplossing: bij incidenteel privégebruik kun je net als bij een personenauto met een kilometerboekhouding aantonen dat je minder dan 500 kilometer per jaar rijdt. Dat kan een heel gedoe zijn, maar je rijdt bijtellingvrij.
Bij bestelauto’s wordt er wat minder snel aan ‘alternatieve’ oplossingen gedacht dan bij personenauto’s, maar ook in het grijs kenteken segment spelen die zeker mee. Denk aan privé aanschaffen van de auto. Je kunt dan 19 cent per kilometer schrijven, maar verliest diverse voordelen. Een tip: voor specifieke ondernemers (als ZZP/eenmanszaak) zijn er mogelijkheden om de bestelauto ondanks een privéboeking voor de inkomstenbelasting toch een ander ‘etiket’ mee te geven voor de omzetbelasting. Dat geeft ook voordeel bij de BPM en motorrijtuigenbelasting. Je voelt: een verhaal apart om eens met je belastingadviseur door te rekenen.