Veel ondernemers zijn in hun bedrijfsvoering afhankelijk van hun bestelauto('s). Vaak rijden die auto's vele tienduizenden kilometers per jaar. Dan loont het de moeite om bij aanschaf te kijken naar het verbruik en het energielabel van de auto. ANWB en Stichting Natuur & Milieu hebben een overzicht samengesteld van de meest zuinige auto's.

Inhoudsopgave

Snel inzicht in de belangrijkste ondernemerszaken: met de Top 3 Scans van De Zaak: de AOV Scan, de Aftrekposten Scan en de Pensioen Scan

Top10

Reden genoeg dus om te kiezen voor een bestelauto die zo min mogelijk brandstof verbruikt. De ANWB en Stichting Natuur & Milieu publiceerden in december 2013 een top-10 zuinige bestelauto’s. Dat zijn eigenlijk drie top10’s, voor drie klassen bestelauto’s: klein, middel en groot. De topscoorders zijn de Citroën Nemo (klein), Volkswagen Transporter (middel) en Mercedes Sprinter (groot).

Klassen klein, midden en groot

Volgens de toelichting die de twee organisaties geven, is die indeling in klassen gangbaar. Belangrijkste criterium is het laadvolume. Het laadvolume van de kleine bestelauto’s is maximaal 5 m3. De middelgrote bestelbusjes hebben een laadvolume van 5 – 7 m3 en de grote bestelwagens hebben een laadvolume boven de 7 m3. Ook in lengte van het laadruim en het leeggewicht is er een duidelijk onderscheid tussen de klassen.

Voordeel

Wat de keuze voor een zuinige bestelauto u kan opleveren is al zichtbaar binnen de top-10. In de categorie klein heeft het zuinigste model een verbruik van 4,1 liter per 100 kilometer, de minst zuinige een verbruik van 4,8 liter per 100 kilometer. Rijdt de auto 30.000 kilometer per jaar, dan bespaart u € 260 op brandstofkosten. We gaan uit van een dieselprijs van € 1,24 (exclusief BTW).

In de categorie middel bedraagt het verschil tussen de minst zuinige en de aanvoerder van de top-10 bij 30.000 kilometer € 372, in de categorie groot € 558. Let wel: dat zijn vergelijkingen van auto’s binnen de top-10. Het verschil tussen top-10 bestelauto’s en modellen die niet in deze lijst staan, kan veel verder oplopen.

Laadvolume, leeggewicht of laadgewicht

De keuze van een bestelauto hangt van veel factoren af, naast laadvolume of laadgewicht kan dit ook bijvoorbeeld  de trekkracht zijn.  Het is echter ook zaak om u niet blind te staren op verbruikscijfers. De bestelauto moet immers ook nog beantwoorden aan de gebruikseisen die bij uw onderneming horen. Voor de ene ondernemer zal het belangrijk zijn om veel laadvolume te hebben, voor een ander is de lengte van het laadruim doorslaggevend. Daarbij is het handig op te merken dat meer laadruimte vanzelfsprekend ook voor hogere verbruikscijfers zorgt.

BPM

Bij aanschaf van een bestelauto hoeft u geen BPM en BTW te betalen  mits u de auto “meer dan bijkomstig” voor uw onderneming gaat gebruiken: tenminste 10 procent van het totaal aantal kilometers dat jaarlijks binnen uw bedrijf verreden wordt, moet op conto komen van de bestelauto. Zie de website van de Belastingdienst.

Is jouw pensioenpot al gevuld een zorgeloze oude dag? Check binnen 2 minuten welke pensioenopties voor jou (fiscaal) het beste zijn. Start de gratis Pensioen Scan van De Zaak.

Lees ook…
Rij je zakelijk? Let dan goed op op de regels voor bijtelling van je bedrijfsauto. In dit artikel duiken we in de wereld van bijtelling voor…
Ondernemers die een auto van 15 jaar of ouder rijden, kunnen gebruikmaken van een gunstige regeling. In dit artikel onderzoeken we de redenen waarom…
Het openbaar vervoer kan een aantrekkelijke en duurzame optie zijn voor zakelijk reizen. Hoe zit het met de kosten en btw? Wat zijn de voordelen? Hoe…
De maximale onbelaste reiskostenvergoeding is vanaf 1 januari 2024 € 0,23 per kilometer. Wat moet jij als ondernemer en/of werkgever weten over de…
Misschien denk jij – net als veel andere zzp’ers en mkb’ers – na over de vraag of nú overstappen op elektrische bestelwagens een goede investering…
Iedere eigenaar van een zakelijke of auto in privé betaalt wegenbelasting, ofwel motorrijtuigenbelasting (MRB). Deze wegenbelasting wordt regelmatig…