In samenwerking met
Een vergoeding voor je reiskosten: het is een belangrijke secundaire arbeidsvoorwaarde. Zeker in de huidige arbeidsmarkt. Maar welke vergoedingen kun je je werknemers aanbieden? De opties op een rij.

Inhoudsopgave

Nieuwe regelgeving CO₂: Vanaf 1 juli 2024 geldt de nieuwe CO₂ registratieplicht. Lees wat jij moet doen voor jouw MKB.

Auto  

Kilometervergoeding 

Misschien wel de meeste klassieke manier om reiskosten van je personeel te vergoeden: de kilometervergoeding. Als werkgever mag je belastingvrij een vergoeding geven van maximaal € 0,23 per kilometer. 

Leasen 

Daarnaast zijn leaseauto’s nog steeds populair, vooral voor werknemers die veel zakelijke afspraken hebben. Een werknemer die minder dan 500 kilometer privé met de auto rijdt, hoeft ook geen bijtelling te betalen. 

Openbaar vervoer 

Als je personeel met het openbaar vervoer reist, dan mag je de kosten van deze reis volledig vergoeden. In plaats daarvan mag je ook een kilometervergoeding geven van maximaal € 0,23 per kilometer.  

Wil je privéreizen met het openbaar vervoer vergoeden voor je werknemers? Ook dat kan, zonder fiscale gevolgen. Je kunt een ov-product voor je werknemers beschikbaar stellen, een abonnement betalen of declaraties voor ov-kosten vergoeden. De enige voorwaarde is dat zij de kaart of het abonnement ook deels voor werk gebruiken. 

Fiets 

Heb je veel werknemers die relatief dichtbij wonen? Dan zal waarschijnlijk ook een deel van hen met de fiets komen. Om hier een vergoeding voor te bieden, heb je een aantal opties. 

Kilometervergoeding 

Net als bij de auto kun je gebruik maken van de kilometervergoeding. Als werkgever mag je belastingvrij een vergoeding geven van maximaal € 0,23 per kilometer. 

Fiets leasen 

Sinds een paar jaar is het ook mogelijk om een fiets te leasen. Dit kun je op verschillende manieren doen. Je kunt als werkgever zelf een aantal fietsen kopen, die je beschikbaar stelt. Of je werknemers leasen een fiets via een leasemaatschappij. In allebei de gevallen geldt dat als de werknemer de fiets ook privé gebruikt, ze een klein bedrag bijtelling betalen: 7% van de adviesprijs van de fiets per jaar. 

Als werkgever kun je er ook nog voor kiezen om deze bijtelling te vergoeden vanuit de werkkostenregeling. Het bedrag van de bijtelling blijft onbelast als je dat bedrag aanwijst als eindheffingsloon. Dan kost de fiets je werknemer dus niets. Je moet daarvoor wel genoeg vrije ruimte hebben.

Als de fiets geleased wordt via een leasemaatschappij, kan de werknemer de fiets na afloop van de leaseperiode kopen voor een gereduceerde prijs. Heb je als werkgever zelf de fietsen gekocht, dan blijven deze altijd jouw eigendom.  

Deel brutoloon gebruiken

Met de bruto/nettovergoeding levert je werknemer een deel van het bruto inkomen in. Dat deel kan je werknemer gebruiken om een fiets te kopen. Dit bedrag (de vergoeding) wijs je aan als eindheffingsloon. Daar betaal je geen belasting over zolang je binnen de vrije ruimte van de werkkostenregeling blijft.

Renteloze lening 

Met een renteloze lening kan je werknemer een fiets kopen, zonder dat hij of zij zelf het hele bedrag in een keer hoeft te betalen. Het aflossen kan vervolgens door de lening te verrekenen met de reiskostenvergoeding. Omdat je werknemer dit bedrag terugbetaalt, gaat het niet ten koste van de vrije ruimte.

Thuiswerkvergoeding  

Tot slot de thuiswerkvergoeding. Het is weliswaar geen vergoeding voor vervoer, maar wel eentje die tegenwoordig erg relevant is: de thuiswerkvergoeding. Je mag belastingvrij een vergoeding bieden tot € 2,35 per dag. Als je een hogere thuiswerkvergoeding aanbiedt, betaalt je werknemer belasting over het bedrag dat boven de € 2,35 komt. 

Vergoedingen als sturing van gedrag

Je werknemers flexibiliteit geven in hoe ze voor hun werk reizen, is een belangrijke secundaire arbeidsvoorwaarde. In de war on talent kan een goed mobiliteitsbeleid je dus zeker helpen.

De mogelijkheden die je je werknemers biedt en de vergoedingen die je daaraan koppelt vormen de basis voor het reisgedrag dat je werknemers zullen laten zien. Je kunt er natuurlijk voor kiezen om volledige keuze vrijheid te faciliteren. Maar door te differentiëren in vergoedingen voor Auto, fiets en ov, kun je ook sturen op vitaler of schoner reizen. Bedenk daarom dus goed wat je met je beleid wil bereiken.   

CO₂ registratieplicht vanaf 1 juli 2024? Bereid je nu voor en voorkom administratieve rompslomp. Download de whitepaper voor tools en tips!

Glimble, partner van De Zaak

Maak kennis met Glimble In Business, de mobiliteitsoplossing van internationaal vervoerder Arriva. Als bedrijf kun je met Glimble In Business alle mobiliteitszaken en administratie uitbesteden. Glimble is jouw ultieme partner voor zakelijke en woon-werk reizen via openbaar vervoer, auto, gedeelde mobiliteit en fiets. Geef je medewerkers de vrijheid van reizen terwijl wij alle vervoersregelingen, kilometervergoedingen en thuiswerkvergoedingen regelen en declaraties vóórkomen. Met geavanceerde digitale tools voor HR, Inkoop, Finance en/of Salarisadministratie bespaar je kostbare tijd en geld.

Bekijk alle artikelen van Glimble >

Lees ook…
Een werknemer kost meer dan het maandelijks brutosalaris. Je krijgt als werkgever te maken met sociale toeslagen, vakantiegeld, premie…
Wanneer reiskosten aftrekbaar zijn van de aangifte inkomstenbelasting kan per situatie anders zijn. In sommige gevallen zijn deze aftrekbaar van de…
i.s.m.
De wegen staan iedere ochtend flink vol, toch pakt nog altijd zo’n 70% van de medewerkers de auto naar het werk. Jochem Reintjes werkt als sales…
i.s.m.
45% van de CO₂-uitstoot op het gebied van mobiliteit wordt veroorzaakt door reizen die we maken voor ons werk. Bijvoorbeeld van huis naar kantoor, of…
De komst van zero-emissiezones (ZEZ) in Nederlandse steden is een hot topic bij bedrijven. Deze plekken, waarin alleen voertuigen zonder uitstoot zijn…
Elke euro die je kunt besparen op je bedrijfsvoering is mooi meegenomen. Met de stijgende brandstofprijzen, nieuwe fiscale voordelen en de opkomst van…