In samenwerking met
45% van de CO₂-uitstoot op het gebied van mobiliteit wordt veroorzaakt door reizen die we maken voor ons werk. Bijvoorbeeld van huis naar kantoor, of voor andere werkafspraken. De overheid wil graag dat werkgevers zich daar bewust van worden. Daarom moeten werkgevers vanaf 1 juli 2024 gaan rapporteren over deze CO2-uitstoot. In 2027 volgt een evaluatie: zijn we op de goede weg, of moeten er maatregelen genomen worden om minder CO₂ uit te stoten? Zo bereid jij je bedrijf in 3 stappen voor op de CO₂-registratieplicht.

Inhoudsopgave

Nieuwe regelgeving CO₂: Vanaf 1 juli 2024 geldt de nieuwe CO₂ registratieplicht. Lees wat jij moet doen voor jouw MKB.

Stap 1: Geldt de CO₂-registratieplicht voor ons? 

Controleer of de CO₂-registratieplicht voor jouw bedrijf geldt. Werkgevers met meer dan 100 werknemers moeten aan de overheid gaan rapporteren. Heb je werknemers met een contract van minder dan 20 uur, dan hoef je die niet mee te tellen. Ook uitzendkrachten of personeel dat gedetacheerd is bij jouw bedrijf hoef je niet mee te rekenen.  De peildatum is altijd 1 januari. Dus had je op 1 januari 2024 meer dan 100 medewerkers? Dan moet je vanaf 1 juli 2024 rapporteren. Ook als je later in het jaar bijvoorbeeld minder werknemers hebt. 

Stap 2: Welke reisopties bied ik mijn personeel? 

Voor al je medewerkers moet je het woon-werk en zakelijk verkeer apart van elkaar bijhouden. Het maakt daarvoor niet uit hoe je medewerkers reizen. Ook als dat bijvoorbeeld met de fiets of zelfs lopend is, moet je dit bijhouden. Breng dus als eerste in kaart welke reisopties jouw personeel nu heeft. Deze opties zijn: 
  • Eigen voertuigen, bijvoorbeeld een auto, fiets of scooter 
  • Zakelijke voertuigen, bijvoorbeeld een leaseauto of leasefiets 
  • Openbaar vervoer 
  • Deelvervoer 
Voor al deze vormen van vervoer moet je apart kunnen rapporteren. Ook moet je daarbij de brandstofsoort vastleggen. Kilometers met een benzineauto vallen dus in een andere categorie dan kilometers met een elektrische auto. Ook zul je in de rapportage onderscheid moeten maken tussen zakelijke reizen en woon-werk reizen. Het is dus belangrijk dat ook dat onderscheid kunt maken bij het vastleggen.

Stap 3: Richt een oplossing in om deze gegevens te verzamelen en te rapporteren 

Nu je weet welke gegevens je moet verzamelen en rapporteren, kun je op zoek naar een oplossing om alle gegevens voor de rapportage te verzamelen. Dat kan best een klus zijn, vooral als je er in stap 2 achter bent gekomen dat je medewerkers op veel verschillende manier reizen van en naar het werk.  Een optie is om je medewerkers in een enquête vragen te stellen over hun reizen. Het nadeel is dat dit best wat werk is voor je werknemers om in te vullen en vervolgens ook voor jou om hier een rapport van te maken dat aan de eisen van de overheid voldoet. Een andere optie is gebruik maken van een platform dat jou helpt om al deze gegevens voor jou vast te leggen en die ook meteen automatisch een CO₂-rapportage voor je maken.

CO₂ registratieplicht vanaf 1 juli 2024? Bereid je nu voor en voorkom administratieve rompslomp. Download de whitepaper voor tools en tips!

Glimble, partner van De Zaak

Maak kennis met Glimble In Business, de mobiliteitsoplossing van internationaal vervoerder Arriva. Als bedrijf kun je met Glimble In Business alle mobiliteitszaken en administratie uitbesteden. Glimble is jouw ultieme partner voor zakelijke en woon-werk reizen via openbaar vervoer, auto, gedeelde mobiliteit en fiets. Geef je medewerkers de vrijheid van reizen terwijl wij alle vervoersregelingen, kilometervergoedingen en thuiswerkvergoedingen regelen en declaraties vóórkomen. Met geavanceerde digitale tools voor HR, Inkoop, Finance en/of Salarisadministratie bespaar je kostbare tijd en geld.

Bekijk alle artikelen van Glimble >

Lees ook…
i.s.m.
Een vergoeding voor je reiskosten: het is een belangrijke secundaire arbeidsvoorwaarde. Zeker in de huidige arbeidsmarkt. Maar welke vergoedingen kun…
Wanneer reiskosten aftrekbaar zijn van de aangifte inkomstenbelasting kan per situatie anders zijn. In sommige gevallen zijn deze aftrekbaar van de…
i.s.m.
De wegen staan iedere ochtend flink vol, toch pakt nog altijd zo’n 70% van de medewerkers de auto naar het werk. Jochem Reintjes werkt als sales…
i.s.m.
Duurzaam reizen naar het werk heeft flink wat voordelen: minder files, minder CO2-uitstoot en fittere werknemers. Als werkgever kun je een belangrijke…
De komst van zero-emissiezones (ZEZ) in Nederlandse steden is een hot topic bij bedrijven. Deze plekken, waarin alleen voertuigen zonder uitstoot zijn…
Een werknemer kost meer dan het maandelijks brutosalaris. Je krijgt als werkgever te maken met sociale toeslagen, vakantiegeld, premie…