In samenwerking met
Thuiswerken biedt veel vrijheid, maar brengt ook unieke financiële uitdagingen met zich mee. Hoe zorg je als ondernemer of zzp’er dat de financiën van je bedrijf op orde zijn en blijven? In dit artikel geven we je praktische tips voor een overzichtelijke financiële planning als jij of je medewerkers (regelmatig) vanuit huis werken.

Inhoudsopgave

De start van een nieuw jaar is dé tijd om je bankzaken onder de loep te nemen. Neem eens een kijkje bij Finom: binnen 24 uur is je rekening al actief, integraties met alle bekende boekhoudprogramma’s en tot 3% cashback op betalingen.

1. Open een zakelijke rekening

Een zakelijke rekening openen is voor iedere ondernemer essentieel, ongeacht het type bedrijf. Door privé- en zakelijke uitgaven strikt gescheiden te houden, krijg je beter inzicht in je financiën en maak je de belastingaangifte een stuk eenvoudiger. Voor zzp’ers biedt een zakelijke rekening bovendien voordelen bij het bijhouden van boekhouding en facturatie. Voor eigenaren van grotere bedrijven zorgt een zakelijke rekening ervoor dat je helder inzicht hebt in de uitgaven van werknemers die remote werken of mede-eigenaren (bijvoorbeeld in het geval van een commanditaire vennootschap).

2. Houd je uitgaven consequent bij

Vooral voor zzp’ers is het lastig om hun maandelijkse inkomsten te voorspellen, maar dat betekent niet dat je geen budget kunt maken. Stel een basisbudget op waarin je al je noodzakelijke uitgaven opneemt, zoals software-abonnementen, belastingafdrachten, kantoorbenodigdheden, en kosten voor marketing en advertenties. Door deze uitgaven consequent bij te houden, houd je grip op je zakelijke uitgaven en voorkom je verrassingen aan het eind van de maand.

3. Maak gebruik van boekhoudsoftware

Het op tijd en volledig betalen van belasting is voor elke ondernemer cruciaal om onverwachte kosten te vermijden. Boekhoudsoftware kan hierbij een uitkomst zijn, omdat het je helpt inkomsten en uitgaven te koppelen en je herinnert aan belangrijke deadlines. Daarnaast komen kleine ondernemers in Nederland mogelijk in aanmerking voor belastingvoordelen en aftrekposten. Met een goede boekhoudsoftware herken je deze aftrekbare kosten sneller, wat je belastingdruk verlaagt. Zet daarnaast elke maand een percentage van je inkomsten opzij voor belastingverplichtingen, zodat je altijd voorbereid bent.

4. Diversifieer je inkomstenbronnen

Zelfs als je bedrijf je belangrijkste prioriteit is, kan het slim zijn om te kijken naar aanvullende inkomstenbronnen. Denk bijvoorbeeld aan bloggen of het verkopen van handgemaakte producten. Zo’n extra inkomstenstroom kan niet alleen financiële zekerheid bieden, maar ook extra middelen genereren voor de groei van je bedrijf. Bovendien kan het een vangnet zijn als je zakelijke inkomsten tijdelijk wat tegenvallen.

Tip: 30 manieren om vanuit huis geld te verdienen.

5. Investeer in ontwikkeling

Investeren in professionele ontwikkeling loont vaak op de lange termijn. Door geld vrij te maken voor cursussen, certificeringen, netwerkevenementen en coaching, versterk je je concurrentiepositie en geef je je bedrijf een bredere basis. Bovendien zijn deze uitgaven vaak aftrekbaar als zakelijke kosten, wat weer belastingvoordeel oplevert.

6. Zorg voor een ‘noodfonds’

Een onvoorspelbaar inkomen beheren is een van de grootste uitdagingen voor ondernemers. Bijvoorbeeld doordat een bedrijf te maken heeft met seizoensgebonden schommelingen of afhankelijk is van trends. Het opbouwen van een noodfonds is daarom verstandig, want dat zorgt voor stabiliteit. Begin met een inschatting van je maandelijkse kosten en zet vervolgens een deel van je inkomsten opzij in dit fonds. Mocht je een maand minder verdienen, dan kan je bedrijf toch blijven draaien.

Conclusie

Met een goede financiële planning kun je als ondernemer rust creëren in je financiën, zelfs met wisselende inkomsten en eventuele medewerkers of partners die remote werken. Door bewust te budgetteren, te investeren in je ontwikkeling en extra inkomstenbronnen aan te boren, bouw je aan een solide financiële basis voor je onderneming en voorkom je kopzorgen.

Wil je lekker verdienen op elke transactie die jij met je bankrekening of creditcard maakt als ondernemer? Dat kan aardig oplopen. Ontdek hoe je geld verdient met je zakelijke rekening.

Finom, partner van De Zaak

Finom is een financieel platform voor ondernemers, freelancers en KMO's. Opgericht in 2019 in Amsterdam, bedient Finom meer dan 100.000 klanten in de EU. Het platform biedt een zakelijke rekening met een Europees IBAN, facturatiesoftware en boekhoudtools in een gebruiksvriendelijke, mobiele ervaring. Hierdoor wordt financieel beheer voor ondernemers vereenvoudigd.

Bekijk alle artikelen van Finom >

Lees ook…
i.s.m.
Dit artikel onderzoekt de belangrijkste risico’s waarmee een Commanditaire Vennootschap wordt geconfronteerd en verschillende manieren om deze te…
i.s.m.
Generatieve AI – en dan vooral ChatGPT – verandert het ondernemerslandschap in Europa in rap tempo. Vooral kleine en middelgrote bedrijven (mkb)…
i.s.m.
Bonnetjes kwijt? Uren bezig met declaraties? Stop met het handmatig verwerken van bedrijfskosten. Met digitale tools bespaar je als ondernemer kostbare…
Een juiste tenaamstelling rekening kan fouten voorkomen en zorgt ervoor dat je betalingen vlekkeloos verlopen. Maar wat is de tenaamstelling van een…
i.s.m.
Het kiezen van de juiste rechtsvorm is een cruciale stap voor iedere ondernemer. De keuze heeft invloed op alle aspecten van je bedrijf, van…
i.s.m.
Stichtingen en vennootschappen zijn populaire rechtsvormen voor ondernemers in Nederland. In dit artikel worden de verschillen uitgelegd en wordt…