Thema's
In samenwerking met
Elke onderneming doorloopt meerdere groeifasen, elk met hun eigen uitdagingen en kansen. Econoom Larry Greiner ontwikkelde hiervoor een groeimodel met zes fasen. In dit artikel ontdek je de kenmerken van elke fase, hoe je de bijbehorende groeipijnen kunt aanpakken en hoe je in elke fase voor voldoende zekerheid zorgt om risico’s van groei af te dekken.

Inhoudsopgave

Zou ik de onderstaande verzekeringen wel of niet afsluiten? ? Wat als… Twijfel je? Probeer de online keuzehulp en ontvang binnen 2 minuten een antwoord op welke verzekeringen jij nodig hebt.

De 6 groeifasen van een bedrijf

Een bedrijf doorloopt vaak één of meer groeifasen. Om deze stappen beter te begrijpen, heeft de Amerikaanse econoom Larry Greiner een groeimodel ontwikkeld op basis van de volgende zes fasen:

  • Pioniersfase
  • Managementfase
  • Delegatiefase
  • Standaardisatiefase
  • Samenwerkingsfase
  • Alliantiefase


Bij elke groeifase van een bedrijf komen volgens Greiner ‘groeipijnen’ kijken. In dit artikel gaan we dieper in op de verschillende fases en de bijbehorende groeipijnen.

1: De pioniersfase

Elk bedrijf begint in de pioniersfase. Dit zijn jonge, vaak kleine organisaties die zich richten op het ontwikkelen van een product of dienst. Het vinden van een markt en het creëren van vraag staan centraal in deze periode.

Groeipijn: Leiderschap

Om verder te groeien zijn nieuwe vaardigheden nodig. De ondernemer moet een managementrol aannemen. Als deze nieuwe rol niet bij zijn of haar kwaliteiten past, kan dit leiden tot een leiderschapscrisis. Veel bedrijven nemen daarom een CEO of manager aan om deze overgang te faciliteren.

2: De managementfase

In de managementfase worden vaak één of meerdere managers aangesteld om de organisatie te leiden. Zij ontwikkelen een duidelijke strategie die, bij goed leiderschap, resulteert in aanhoudende groei.

Groeipijn: autonomieproblemen

In de managementfase komt de autonomie van medewerkers onder druk te staan. Waar zij in de pioniersfase vrij waren om hun werk in te vullen, krijgen zij nu te maken met regels en procedures. Dit kan leiden tot een autonomiecrisis, waarbij werknemers minder ruimte ervaren voor eigen initiatief. Het is in deze fase essentieel om draagvlak te creëren onder het personeel. Leg uit waarom bepaalde keuzes worden gemaakt en geef teams en individuen de beslissingsbevoegdheid over dagelijkse zaken.

3: De delegatiefase

In de delegatiefase geeft de bovenste managementlaag dagelijkse taken door aan andere afdelingen en medewerkers. Zij krijgen meer bevoegdheden om zelfstandig beslissingen te nemen.

Groeipijn: balans bewaken

Managers kunnen de neiging hebben om controle te houden over het werk en alles zelf te willen doen. Om een beheerscrisis te vermijden, moeten ze een balans vinden tussen controleren en verantwoordelijkheden uit handen geven. Ze kunnen zich beter richten op de bredere organisatiedoelen door een helikopterview te gebruiken.

4: De standaardisatiefase

In de standaardisatiefase ligt de focus op het verbeteren van de interne coördinatie door nieuwe procedures en beleid te introduceren. Dit helpt de organisatie om door te blijven groeien.

Groeipijn: bureaucratie

Het risico van nieuwe procedures en beleid is dat de drang naar controle kan leiden tot bureaucratie. Om dit te voorkomen, trekken veel bedrijven in deze fase nieuwe teamleiders en managers aan. Zij krijgen meer autonomie in hun taken en zorgen ervoor dat veranderingen goed worden doorgevoerd binnen het bedrijf.

5: De samenwerkingsfase

In de samenwerkingsfase ligt de nadruk op het versterken van de interne samenwerking. Systemen en procedures worden meer losgelaten, waardoor er ruimte ontstaat voor spontaniteit en flexibiliteit. In plaats van formele controle wordt vooral beroep gedaan op sociale controle en zelfdiscipline.

Groeipijn: vergadercultuur

Efficiënte samenwerking zorgt ervoor dat je optimaal gebruikmaakt van de aanwezige kennis binnen je organisatie. Het bijkomende risico is dat veel bedrijven in een vergadercultuur belanden, waardoor de productie achterblijft. Ook kan het toezicht en de controle verslappen, waardoor er eilandjes ontstaan binnen de organisatie. Greiner pleit ervoor om nieuwe samenwerkingen buiten de organisatie aan te gaan om dit probleem te voorkomen.

6: De alliantiefase

In de alliantiefase moeten organisaties extern op zoek naar nieuwe kansen, omdat ze als zelfstandig bedrijf hun maximale groei hebben bereikt. Dit doen ze door samenwerkingsverbanden aan te gaan met andere bedrijven. Dit kan leiden tot fusies, overnames of outsourcing.

Groeipijn: identiteitsverlies

In deze fase maakt een bedrijf veel veranderingen door. Hierdoor kan de identiteit van het bedrijf verloren gaan. Tijdens een identiteitscrisis is het belangrijk om terug te grijpen op de oorspronkelijke visie of om opnieuw na te denken over de missie van het bedrijf.

Groeien je verzekeringen mee met je bedrijf?

Als ondernemer wil je natuurlijk een florerende organisatie. Maar bedenk dat elke nieuwe groeifase nieuwe risico’s met zich meebrengt, zoals een verhoogde kans op verzuim of bedrijfsschade. Veel ondernemers sluiten bij de groei van hun bedrijf de volgende verzekeringen af:


Bij elke nieuwe groeifase is het verstandig om na te gaan welke verzekeringen je nodig hebt en of ze nog steeds passend zijn. Een
verzekeringsadviseur kan je bij dit proces begeleiden, zodat je in elke fase goed verzekerd bent.

Beroepsaansprakelijkheid, inventaris, ongevallen, brand… De lijst met verzekeringen voor ondernemers lijkt eindeloos. Met de handige ZZP- en MKB-keuzehulp weet je direct welke verzekeringen je echt nodig hebt.

ABN AMRO Verzekeringen, partner van De Zaak

Ondernemen is risico’s durven nemen. Toch wil je grote (financiële) schade zoveel mogelijk voorkomen. ABN AMRO Verzekeringen helpt zzp’ers en mkb’ers daarbij. Als tussenpersoon voor zakelijk verzekeren vinden zij de juiste verzekeringsproducten bij de best passende verzekeraar. Zo past deze perfect bij jouw situatie en kun jij zorgeloos ondernemen.

Bekijk alle artikelen van ABN AMRO Verzekeringen >

Lees ook…
Stel je voor: tijdens een klus beschadigt een van je medewerkers per ongeluk een kostbaar object van de klant. Of een klant struikelt over een…
Voorkom brand in je bedrijf: 4 essentiële tips Een brand kan je bedrijf stilleggen of zelfs de deur sluiten. Maar dat hoeft niet te gebeuren! Ontdek…
Als zzp’er geniet je van vrijheid en flexibiliteit, maar je loopt ook bepaalde risico’s waar je als ondernemer zelf verantwoordelijk voor bent. Ben je…
Wist je dat een lekkende tank of verontreinigd bluswater je duizenden euro’s kan kosten? Veel ondernemers onderschatten de impact van milieuschade….
Heb je ooit nagedacht over wat er gebeurt als je computer ineens crasht of je dure elektronische apparatuur beschadigd raakt? Een onverwachte storing…
De gevolgen van bedrijfsbrand gaan verder dan materiële schade. Je hele bedrijf kan komen stil te liggen. Een goede brandverzekering dekt veel meer…