Het bedrijfspand dat u huurt, blijkt niet brandveilig genoeg te zijn. Van de brandweer krijgt u het dringende advies maatregelen te nemen om dit te verbeteren.  Uw verhuurder zegt dat alle kosten die hiervoor gemaakt moeten worden voor uw rekening zijn. Is dat zo?

Deze vraag werd aan De Zaak Advies voorgelegd:
“Ik run een wijnkelder waar ik proeverijen organiseer en wijn verkoop. Onlangs kwam de brandweer langs om te bepalen hoe het met de brandveiligheid van deze ruimte is gesteld. Conclusie: er viel het nodige aan te verbeteren. Het dringende advies was om onder meer drie zware brandwerende deuren te plaatsen en ervoor te zorgen dat ook een beginnende brand snel wordt gedetecteerd door een installatie.”

“De makelaar van de verhuurder zegt dat deze hierin geen enkele verantwoordelijkheid heeft en dat ik zelf de kosten voor de aanpassingen aan het pand moet betalen. Dat lijkt mij sterk. Hoe zit dat precies?”

Antwoord van Bauco van der Meulen, adviseur bij De Zaak Advies
“U bent zeker niet geheel verantwoordelijk voor de aanpassingen om de brandveiligheid in uw bedrijf te verbeteren. De verhuurder heeft absoluut ook verplichtingen. Hij moet een pand leveren waarin u uw vak op een goede manier kunt uitoefenen en hij is verantwoordelijk voor eventuele bouwkundige aanpassingen.”

Dit is uw verantwoordelijkheid
“Als huurder heeft u de verantwoordelijkheid om uw beroep brandveilig uit te kunnen voeren. Dat betekent dat u moet zorgen voor zaken als brandblusapparaten en rookmelders. De kosten daarvoor zijn voor uw rekening.”

Verhuurder sommeren
“Als er verbeteringen of herstelwerkzaamheden aan een gehuurd pand moeten worden verricht waarvoor de verhuurder aansprakelijk is en deze blijft daarmee in gebreke, dan kan de huurder met een aangetekend schrijven de verhuurder sommeren alsnog hiermee aan de slag te gaan. Geef de verhuurder daarvoor een redelijke termijn en stel hem alvast in gebreke als hij te weinig doet. De vordering op de verhuurder is dan dat de huurder deze activiteiten oppakt, op kosten van de verhuurder. Compensatie met de huurpenningen is dan de gebruikelijke weg.”

Lees ook:
7 veelgestelde vragen over huur en verhuur van bedrijfsruimte »
Verhuur van een bedrijfspand: met of zonder btw »

Leden van de De Zaak kunnen met al hun vragen bij onze adviseurs terecht. Onbeperkt.

Stuur een mail naar: [email protected]!

Nog geen lid? Lees hier wat de voordelen zijn »

Share on print
Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter

Lees ook…

De basisbeginselen van de btw
5 manieren om uw klanten mobiel te laten betalen
Zo flexibel huren wij

Lees ook…