"Moet ik leveren aan een klant die nog niet heeft betaald?"

“Moet ik leveren aan een klant die nog niet heeft betaald?”

24 oktober 2011
in Vraag
Ik betwijfel of een klant wel zal betalen wat hij bij mij besteld heeft. Deze klant eist nu dat ik lever. Wat moet ik doen?

Heb jij deskundig advies nodig?

Vraag aan De Zaak Advies
“Een klant heeft een order geplaatst maar ik betwijfel of de rekening wel betaald zal worden. De factuurdatum is verlopen – er moet 100% vooruitbetaald worden – maar de klant eist toch levering. Volgens hem is er al betaald, maar ik heb het geld nog niet ontvangen.
De communicatie verloopt erg moeizaam. Ik heb een betalingsbewijs ontvangen, maar dat deugt volgens mij niet. Wat is de beste aanpak in deze situatie?”

Niek IdemaAdvies van Niek Idema, adviseur bij De Zaak
Als er is afgesproken dat er pas wordt geleverd als er 100% vooruit is betaald, dan is het heel simpel. Geen vooruitbetaling = geen levering. U levert pas als u uw geld heeft ontvangen, en anders niet. Als de klant claimt dat er al is betaald, kunt u om een kopie van een bankafschrift als betalingsbewijs vragen.

Het kan natuurlijk ook zo zijn dat er met de betaling iets is misgegaan. Het geld kan bijvoorbeeld op een verkeerd rekeningnummer zijn overgemaakt.”

Leden van de De Zaak kunnen met al hun vragen bij onze adviseurs terecht. Onbeperkt.

Stuur een mail naar: [email protected]!

Nog geen lid? Lees hier wat de voordelen zijn »

Share on print
Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on google

Nieuw: MijnZaak 2.0 is live!

Focus volledig op je core-business in plaats van alle randzaken. Vanaf nu is er één plek voor al je vragen, juridische documenten en benodigde diensten.

Lees ook…

De basisbeginselen van de btw
5 manieren om uw klanten mobiel te laten betalen
Je blog als klantenmagneet

Lees ook…