8 tips
om nee te verkopen
NEE ZEGGEN IS NOOIT GEMAKKELIJK
TIP 1
GEBRUIK EEN VRIENDELIJKE TOONZETTING
Gebruik een vriendelijke toonzetting; kill them with kindness
TIP 2
NEE ZEGGEN aan BEGIN VAN HET GESPREK
Vraag hoe de persoon bij jou terecht is gekomen en bedenk dan nogmaals of je niet op dat moment al ‘nee’ zegt.
TIP 3
REAGEER POSITIEF OP DE BENADERING
Reageer altijd positief op het feit dat iemand je benaderd heeft.
TIP 4
VRAAG DIRECT NAAR HET DOEL VAN HET GESPREK
Vermijd omhaal van zinnen en wollig taalgebruik tijdens het voeren van het gesprek.
TIP 5
STEL JEZELF FLEXIBEL OP
Heb je toch enige tijd beschikbaar, dan is een flexibele opstelling raadzaam. Je kan bijvoorbeeld aanbieden om een deel van het werk later te doen.
TIP 6
DENK IN OPLOSSINGEN
Denk actief mee bij het vinden van een oplossing voor het probleem van de klant. Ook als je zelf geen service kan bieden.
TIP 7
Doe geen aannames
Doe geen aannames, maar vraag dóór. Wacht het gesprek af en stel genoeg vragen zodat je een duidelijke afweging kunt maken.
TIP 8
VERWIJS DOOR NAAR DE CONCURRENT
Verwijs pas door naar een concurrent als je zeker bent van diens kwaliteiten en als je weet dat jij de klant niet kan helpen.
TIP 8
VERWIJS DOOR NAAR DE CONCURRENT
Verwijs pas door naar een concurrent als je zeker bent van diens kwaliteiten en als je weet dat jij de klant niet kan helpen.
Meer lezen