8 tips om nee te verkopen

NEE ZEGGEN IS NOOIT GEMAKKELIJK

TIP 1

GEBRUIK EEN VRIENDELIJKE TOONZETTING

Gebruik een vriendelijke toonzetting; kill them with kindness

TIP 2

NEE ZEGGEN aan BEGIN VAN HET GESPREK

Vraag hoe de persoon bij jou terecht is gekomen en bedenk dan nogmaals of je niet op dat moment al ‘nee’ zegt.

TIP 3

REAGEER POSITIEF OP DE BENADERING

Reageer altijd positief op het feit dat iemand je benaderd heeft.

TIP 4

VRAAG DIRECT NAAR HET DOEL VAN HET GESPREK

Vermijd omhaal van zinnen en wollig taalgebruik tijdens het voeren van het gesprek. 

TIP 5

STEL JEZELF FLEXIBEL OP

Heb je toch enige tijd beschikbaar, dan is een flexibele opstelling raadzaam. Je kan bijvoorbeeld aanbieden om een deel van het werk later te doen. 

TIP 6

DENK IN OPLOSSINGEN

Denk actief mee bij het vinden van een oplossing voor het probleem van de klant. Ook als je zelf geen service kan bieden. 

TIP 7

Doe geen aannames

Doe geen aannames, maar vraag dóór. Wacht het gesprek af en stel genoeg vragen zodat je een duidelijke afweging kunt maken. 

TIP 8

VERWIJS DOOR NAAR DE CONCURRENT

Verwijs pas door naar een concurrent als je zeker bent van diens kwaliteiten en als je weet dat jij de klant niet kan helpen.

TIP 8

VERWIJS DOOR NAAR DE CONCURRENT

Verwijs pas door naar een concurrent als je zeker bent van diens kwaliteiten en als je weet dat jij de klant niet kan helpen.