Je hebt besloten om in het diepe te springen en te starten als zelfstandige zonder personeel (zzp’er). De baas zijn over je eigen agenda is natuurlijk ideaal, maar dat je ook zelf verantwoordelijk bent om deze te vullen is misschien iets minder relaxed. Want hoe kom je als zzp’er eigenlijk aan je opdrachten? We geven je in dit artikel allerlei tips zodat je ervoor kunt zorgen dat je niet stil hoeft te zitten.

Snel inzicht in de belangrijkste ondernemerszaken: met de Top 3 Scans van De Zaak: de AOV Scan, de Aftrekposten Scan en de Pensioen Scan

Inhoudsopgave

Je eigen netwerk is je beste vriend

Als je net bent gestart als zzp’er dan weet je misschien niet zo goed waar je moet beginnen. Het is goed om dan aan iedereen in je omgeving te vertellen waar je mee bezig bent. Ben je bijvoorbeeld begonnen als zelfstandig fotograaf? Vertel dan aan iedereen wat je precies doet en waarvoor ze jou moeten inhuren. Vraag de mensen waaraan je het vertelt ook om het door te vertellen aan anderen. Zo ontstaat er een sneeuwbaleffect en hark jij je eerste klanten binnen.

Mond-tot-mondreclame is de beste reclame

We zeiden het net al een beetje. Door iedereen te vertellen over jouw zzp-avontuur, zorg je ervoor dat mensen weten wat je doet. Misschien schakelen ze je zelf wel in voor een klus. Als je bijvoorbeeld fotograaf bent gaat dat ontzettend snel. Jouw klant laat de foto’s die jij hebt gemaakt zien aan haar buurvrouw en die is super enthousiast. De buurvrouw vraagt jou om foto’s te maken van haar gezin voor de verjaardag van opa en die foto’s ziet de verzorging van opa weer. De verzorgster van opa vraagt vervolgens op haar beurt weer informatie over een shoot en zo gaat het door. Goede mond-tot-mondreclame is de sleutel naar succes voor een zzp’er.

Zorg dat je zichtbaar bent

Naast de belangrijke mond-tot-mondreclame is het ook essentieel om jezelf goed te presenteren, zowel online als offline. Zorg dat je zichtbaar bent door bijvoorbeeld actief te zijn op social media of visitekaartjes te geven aan potentiële klanten. Stel dat je iets post en er zijn tien mensen die jouw post reposten, dan heb je binnen no-time een groot bereik. Wie weet komt jouw post wel bij een influencer terecht en wil die in ruil voor een gratis shoot jouw foto’s delen. Dan heb je al helemaal een bereik waar je u tegen zegt. Dus: zorgen voor zichtbaarheid is een van de beste manieren om als zzp’er continu aan nieuwe opdrachten te komen.

Benut online marktplaatsen

Er zijn steeds meer platformen waar je als zzp’er opdrachten kunt vinden. Bedrijven of particulieren plaatsen een berichtje waarin ze vertellen wie en wat ze nodig hebben. Dit kan een fotograaf zijn voor een bruiloft, maar ook een schoonmaker voor een bedrijfspand of een stukadoor voor het opknappen van een woning. Als zzp’er kan je op dit soort berichten reageren. De concurrentie op de platformen is groot, maar de vraag gelukkig ook. Grote kans dus dat je hier als zzp’er een toffe klus binnenhaalt. Ieder platform heeft zijn eigen spelregels. Sommige werken met een abonnementsvorm waar je als zelfstandige een vast bedrag per maand betaalt en bij andere moet je een bepaald percentage van het geld dat je hebt verdiend aan de klus afstaan aan het platform.

Wat zijn de gouden tips om succesvol te zijn als zzp’er op dit soort platforms? Zorg dat je kan linken naar je website zodat opdrachtgevers meer van je kunnen zien, zorg voor goede reviews en reageer snel. Bellen werkt vaak ook goed. De opdrachtgever heeft dan meteen een beter beeld van jou en je bent de rest daarmee een stapje voor.

Lijkt het je wat om een kijkje te nemen op zo’n online platform? Kijk bijvoorbeeld eens op:

  • freelancer.nl
  • jobbird.com
  • werkspot.nl
  • opdrachten.nl
  • Marktplaats

‘Nee heb je, ja kun je krijgen’

Naast al deze manieren om jezelf goed en zichtbaar in de markt te zetten, is het ook belangrijk om af en toe niet het braafste jongetje van de klas te zijn. Durf te springen. Benader bijvoorbeeld eens een gemeente, een school of een groot commercieel bedrijf met jouw eigen plannen of ideeën. Wie weet voelen ze er iets voor en willen ze met je in gesprek. Stel dat het je lukt om bij zo’n grote partij binnen te komen dan heeft dit een aantal voordelen. Je naam als zzp’er wordt (nog) groter, je bent verzekerd van een grote toffe klus en je hebt een beetje financiële zekerheid. Niet geschoten is altijd mis. Succesvol zzp’en is dus vooral netwerken, zichtbaar zijn en een beetje ballen tonen.

Gerelateerd lezen:
Opdrachten aannemen via een bemiddelingsbureau

Is jouw pensioenpot al gevuld een zorgeloze oude dag? Check binnen 2 minuten welke pensioenopties voor jou (fiscaal) het beste zijn. Start de gratis Pensioen Scan van De Zaak.

Lees ook…
Zoek je een manier om je (online) marketing- of reclamestrategie te finetunen? Gebruik dan een beproefd model dat de tand des tijds heeft doorstaan:…
Je hebt advertenties, je hebt marketing en je hebt growth hacking. Daarbij worden creatieve, onconventionele marketingmethoden gecombineerd met…
B2b marketing is voor veel ondernemingen in het midden- en kleinbedrijf de drijvende kracht achter zakelijk succes. Terwijl grote bedrijven vaak over…
Prachtige producten, uitstekende diensten, goede service. Dat is de basis van de meeste bedrijven. Maar de commerciële economie speelt een belangrijke…