Seizoenswerk en vakantiekrachten: tips en voorbeelden

Seizoenswerk wordt in een bepaalde periode van het jaar verricht. Kun je ook, juist in de zomer, vakantiekrachten gebruiken? Kies je voor scholieren en studenten? 6 tips en een drietal voorbeelden.
Seizoenswerk en vakantiekrachten: tips en voorbeelden

Seizoenswerk en vakantiekrachten
Seizoenswerk wordt in een bepaalde periode van het jaar verricht. Omdat aardbeien nu eenmaal in de zomer rijp zijn en dan moeten worden geoogst. Of omdat we op warme dagen op volle terrassen snel, goed en vriendelijk bediend willen worden.

Het is voor een werkgever soms een heel gepuzzel voordat hij de personele bezetting in de zomer rond heeft.

Regels voor vakantiewerkers
Voor de speciale groep vakantiewerkers of vakantiekrachten onder de seizoenarbeiders zijn er tal van regels waar je rekening mee moet houden.

In de eerste plaats is de leeftijd van de scholier of student van belang. Vanaf dertien jaar oud mogen ze een paar uur per dag voor je aan de slag, maar dan alleen voor het verrichten van lichte werkzaamheden. Zestienjarigen kun je - in vergelijking met vijftienjarigen - al veel meer inzetten als een volwassen medewerker, maar je moet ze wel gedegen daarop voorbereiden.

Bij zwaar en risicovol werk moet je de risico's niet alleen uitleggen, maar ook voor de vakantiekracht op papier zetten. Bovendien zijn er allerlei regels ten aanzien van werk- en rusttijden.

Zes seizoensgebonden tips
1. Een rollenspel is een snelle en leuke methode om jonge mensen te leren hoe met klanten om te gaan.
2. Een procedureboek op de werkplek is een handig naslagwerk als een medewerker even niet meer weet ‘hoe het ook alweer zat'.
3. Achttien- en negentienjarigen zijn weliswaar iets duurder, maar zij hebben vaak wel een beter oog voor waar werk ligt en wat de klant wil.
4. Meer weten over de wettelijke regels rond het werken met jongeren? Op wetten.overheid.nl vind je de  ‘Nadere regeling kinderarbeid'
5. De werkgever is verantwoordelijk voor de goede huisvesting van buitenlandse arbeidsmigranten. Informeer altijd (tijdig!) eerst bij je gemeente wat wel of niet mag.
6. Zorg, als je de betreffende talen zelf niet spreekt, dat je goede ‘tolken' hebt onder jouw buitenlandse seizoensarbeiders. 

Drie voorbeelden

Werken met jongeren - Hotel Riche
Theo Rooding runt samen met zijn zoon in Valkenburg het zestig kamers tellende Hotel Riche. "Ik heb het hotel in 1982 overgenomen van mijn vader. Hij had vierentwintig man fulltime in dienst, maar dat kan tegenwoordig écht niet meer uit."

In het hotel is na een reorganisatie in 2009 'flexibele inzet' van medewerkers een kernbegrip. "Ik heb iemand vast voor vier dagen in dienst en twee anderen hebben een contract voor vijfentwintig uur. De andere tien medewerkers hebben een nul uren contract. Die zetten we alleen in als het echt nodig is", vertelt Rooding.

Het karakter van het vakantiehotel is veranderd. De tijden dat gezinnen een hele week naar Valkenburg kwamen, zijn voorbij. De arrangementen zijn aan de veranderde omstandigheden aangepast.

"Een midweekje is populair bij gepensioneerden en vutters. En veel vriendengroepen, waaronder veel wandel- en fietsliefhebbers, komen voor een weekendje naar de heuvels van Zuid-Limburg. Wij hebben vooral extra mensen nodig bij speciale evenementen, zoals belangrijke wielerwedstrijden of de Floriade die in 2012 in Venlo zal worden gehouden", aldus Rooding.

Als Rooding een nieuwe medeweker wil, plaatst hij een advertentie. "Maar", zo zegt hij, "vaak is dat helemaal niet nodig. Als ik het kenbaar maak bij het personeel, dan is er bijna altijd wel eentje die nog iemand kent die een baantje zoekt."

Alle belangstellenden worden uitgenodigd voor een 'heel officieel sollicitatiegesprek', zoals Rooding dat zelf noemt. Hij kent de regels die de wet aan het werken met jonge medewerkers stelt.

"Daarom neem ik bij voorkeur achttien- of negentienjarigen aan. Die zijn iets volwassener, zien het werk beter en hebben vaak wat meer begrip voor de wensen van de gasten", aldus Rooding. "Af en toe neem ik wel eens jongere mensen aan, maar alleen voor klusjes in de keuken of de lichte schoonmaak.""

MIN12 - Oproepkrachten
"Als onze weerman Piet Paulusma in een zomeruitzending van Omrop Fryslan voor de volgende dag een gure, herfstachtige dag voorspelt, weet ik dat het in de winkel niet storm zal lopen." 

Aan het woord is Jelly Haarsma, eigenaar van ijssalon MIN12 in Dokkum. Zij doet in de zomer een beroep op scholieren. "Ik rooster op een normale dag één medewerker ‘vast' in en twee anderen draaien een zogeheten stand-by dienst. Als ik ze oproep, moeten ze in ongeveer tien minuten in de ijssalon aanwezig zijn. Worden ze niet opgeroepen, dan krijgen ze niets betaald.""

Haarsma erkent dat deze diensten bij de jongens en meiden, op zijn zachtst gezegd, niet erg populair zijn. "Maar ik kan het niet hebben dat ik op een koude dag drie medewerkers in de winkel heb staan die niets te doen hebben."

De werving voor het hoogseizoen regelt Haarsma al in het voorjaar. Ze werkt op het moment met een personeelsbestand van elf mensen. Het gros is veertien tot zestien jaar oud.

Haarsma: "In de vakantieperiode heb ik ongeveer vier extra krachten nodig. De vacatures maak ik kenbaar op onze website, via narrowcasting (audiovisuele schermen, red.) en gewoon op standaarden in de winkel zelf. Iemand die hier wil werken moet een brief schrijven. Dat hoeft niet ingewikkeld. Wel moeten ze in de brief het volgende antwoord aanvullen: 'Ik wil graag in de ijssalon werken omdat...'"

Dit jaar kreeg Haarsma binnen twee weken meer dan vijftig reacties. "Na een eerste selectie doen we rollenspelen met de kandidaten. Dat is een vast onderdeel van de inwerkperiode. Om ze te leren hoe ze met onze klanten moeten omgaan." Ook de omgang met veeleisende klanten wordt getraind. "Die rollenspelen zijn heel erg leuk om te doen", vertelt ze.

MIN12, een franchiseformule met vestigingen in Friesland, heeft al het werk dat er te doen is beschreven. "Vooraf krijgen medewerkers een personeelshandboek en procedureboek. Alle huisregels en werkzaamheden zijn stap voor stap beschreven in het boek. Beide boeken liggen ook  in de winkel. Komen ze er dan nog niet uit, dan ben ik altijd op mijn mobiele telefoonnummer stand-by", voegt Haarsma toe.

Boomkwekerij Verbeek - Polen
Boomkwekerij Verbeek in het Brabantse Steenbergen levert fruitbomen voor de professionele fruitteelt. Het bedrijf kweekt de bomen op honderdvijftig hectare grond. Dat is ongeveer de grootte van 225 aan elkaar geplakte voetbalvelden. In maart worden de bomen geplant. Dan begint het groeiseizoen en daarmee ook het werk voor de seizoensarbeiders.

Steffi Verbeek vertelt over hun personeelswerving: "Onze boomkwekerij kreeg vroeger de seizoenswerkers via het uitzendbureau. Sinds enkele jaren doen we het anders. Bij ons zijn vooral Polen aan het werk. Dat is heel toevallig gegaan. Het begon allemaal met een man uit Polen die bij ons aan de deur kwam vragen of hij hier kon werken. Via hem ging de bal rollen."

In het vroege voorjaar bepaalt Verbeek hoeveel extra werkkrachten ze in de zomer nodig zullen hebben. "En die worden vervolgens door 'onze eerste Pool' in zijn land geselecteerd", zo vertelt Steffi Verbeek.

De administratie en uitbetaling heeft Verbeek uitbesteed aan de payroll-service van belangenbehartiger LTO. "Zo zijn elke zomer ongeveer tachtig seizoensarbeiders bij ons 'te gast'. De meesten komen uit één en hetzelfde dorp in Polen. Hier wonen ze verspreid in de buurt in door ons gehuurde of aangekochte huizen."

Steffi Verbeek legt uit hoe een doorsnee werkdag eruit ziet: "Als de medewerkers zich 's ochtends om zeven uur bij ons verzamelen, wijst onze bedrijfsleider Anton Rombouts een aantal 'hoofdmannen' aan. Die spreken goed Engels of Duits. Hij vertelt welk werk die dag gedaan moet worden. De hoofdmannen stellen hun eigen ploeg samen en gaan dan in transportbusjes naar het land. Het werk gaat dan door tot vijf of zes uur 's avonds."

Ervaren medewerkers leren de onervaren collega's de benodigde specifieke werkzaamheden. Rombouts rijdt in zijn jeep over de velden om te zien of het werk goed gebeurt en of er bijgestuurd moet worden. "Na het werk komen de werkers bij ons terug in de schuur. Ze drinken samen koffie of spelen op het naastgelegen grasveld nog een partijtje voetbal."

Boomkwekerij Verbeek heeft de arbeidsinspectie al eens onverwacht op bezoek gehad. "Dat was een groots gebeuren", vertelt Verbeek. "Alle medewerkers moesten zich op het terrein verzamelen, de poort werd gesloten. Van iedereen werd het paspoort gecontroleerd, er werd gekeken of iedereen als arbeider was aangemeld en of alle afspraken deugdelijk waren en werden nagekomen. Uiteraard was alles in orde."

Ga nu naar je mailbox

Je ontvangt een e-mailbericht met instructies om je registratie te bevestigen. Zonder de bevestiging wordt je registratie niet verwerkt.

Ook praktische tips in je mailbox?

Denk na over de toekomst van je bedrijf. Schrijf je in voor onze gratis nieuwsbrieven!

1
0

De Zaak website maakt gebruik van cookies.

We zijn verplicht om je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.

/disclaimer
Meer informatie
Ja, ik geef toestemming