Categorieën

Relatiegeschenken worden op verschillende manieren ingezet door bedrijven. Het klinkt misschien alsof relatiegeschenken alleen bedoeld zijn voor zakenpartners, maar niets is minder waar. Hoewel het waar is dat relatiegeschenken bedoeld zijn voor zakelijke partners, heb je te maken met verschillende zakelijke relaties. Hierbij moet je ook denken aan je klanten, bedrijven waarmee je samenwerkingen aangaat, of zelfs je medewerkers. Kortom: er zijn veel verschillende doelgroepen als het aankomt op relatiegeschenken. Het is belangrijk dat je gaat winkelen voor de specifieke doelgroep. In dit artikel helpen we je een beetje op weg bij het selecteren van de juiste relatiegeschenken voor de juiste doelgroep.

Snel inzicht in de belangrijkste ondernemerszaken: met de Top 3 Scans van De Zaak: de AOV Scan, de Aftrekposten Scan en de Pensioen Scan

Inhoudsopgave

Werk aan de relatie met de B2C-consument

Relatiegeschenken zijn dus niet alleen voor B2B-contacten; ook in de B2C-markt is het een goed hulpmiddel om de relatie met je klant te verbeteren. Wanneer je een relatiegeschenk aan je B2C-klant geeft, laat je zien dat je hen en hun loyaliteit waardeert. Dit is erg goed voor de band die je met de klant hebt. Voor consumenten kunnen relatiegeschenken verschillende vormen aannemen, van gratis (product)monsters tot gepersonaliseerde cadeaus en exclusieve aanbiedingen. Het kan ook leuk zijn om gratis samples aan te bieden. Op deze manier geef je de klant niet alleen een cadeau: je hebt er zelf ook wat aan. Zo kun je namelijk interesse in bepaalde producten wekken. Je kunt dus ook kiezen voor gepersonaliseerde cadeaus. Hierbij kun je denken aan bijvoorbeeld telefoonhoesjes, sleutelhangers, tassen of andere items. Dit kun je laten bedrukken met je bedrijfsnaam en/of logo. Dit kan je klant helpen bij het creëren van verbondenheid met je bedrijf. Je kunt ook iets kleins en goedkoops kiezen. Laat bijvoorbeeld Maxilia keycords bedrukken. Een simpel, toch leuk geschenk.  

Handig en functioneel voor de B2B-contacten

Zoals eerder benoemd, zijn relatiegeschenken ook erg belangrijk bij B2B-relaties. Hiermee werk je aan een sterke band met je zakelijke relatie. Daarnaast laat je met relatiegeschenken zien dat je de samenwerking met de andere partij waardeert. Bij B2B-klanten zijn relatiegeschenken vaak praktisch en functioneel van aard. Hierbij kun je denken aan cadeaus zoals: schrijfwaren, drinkflessen en bekers of elektronica. Ook bij relatiegeschenken voor B2B-contacten is het personaliseren van de geschenken een nuttige toevoeging. Als je bijvoorbeeld je bedrijfsnaam, logo of slogan op de items zet, kan dit helpen bij het versterken van de naamsbekendheid en de merkidentiteit. Let er bij de B2B-geschenken wel op dat je iets uitkiest wat bij het andere bedrijf of bij de relatie past. Het is ook tof om er een persoonlijke boodschap aan toe te voegen.

Een relatiegeschenk voor personeel

Relatiegeschenken voor personeel zijn een geweldige manier om je personeel even in het zonnetje te zetten. Hiermee laat je zien dat je je personeel waardeert eb dat ze goed bezig zijn. Hiermee creëer je goodwill. Geschenken kunnen variëren van gepersonaliseerde geschenken zoals mokken, pennen of kleding, tot belevenissen zoals een dagje uit of een sportactiviteit. Als je er zeker van wil zijn dat je het personeel een gepast cadeau geeft, kun je een peiling doen. Vraag wat ze graag zouden willen. Misschien zijn je medewerkers wel toe aan een tof personeelsuitje. Je kunt er ook voor kiezen om hen te verrassen. Doe dit dan bijvoorbeeld met leuke gepersonaliseerde cadeaus of geef hun een toffe bon waarmee ze zelf iets leuks kunnen uitkiezen.

Is jouw pensioenpot al gevuld een zorgeloze oude dag? Check binnen 2 minuten welke pensioenopties voor jou (fiscaal) het beste zijn. Start de gratis Pensioen Scan van De Zaak.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Lees ook…
De opkomst van kunstmatige intelligentie (AI) bracht een echte revolutie teweeg in de marketingwereld. Wat voorheen een tijdrovende en…
Stel je voor hoe gaaf het zou zijn om je eigen vrachtwagen te hebben die door heel Nederland rijdt met jouw reclame erop. En wat nog mooier is, bedenk…
Als er iets is dat de laatste tijd veel in het nieuws is geweest, dan zijn het wel de energietarieven. Maandenlang schommelden de prijzen voor…
Het overlijden van een medewerker is een emotionele en zeer heftige gebeurtenis voor elk bedrijf. Het roept niet alleen vragen op over hoe je het beste…
Streef je naar zakelijk succes dat verder gaat dan winst alleen? Ontdek de kracht van duurzaam en slim ondernemen met refurbished iPhones. In dit…
Payhawk heeft een nieuwe functie voor internationale betalingen gelanceerd. Hiermee kunnen klanten betalingen doen in meer dan 50 valuta’s in meer dan…