Categorieën

Een scherpe prijs is een belangrijk onderdeel van een winnende offerte. Maar hoe reageren consumenten op prijsveranderingen? Dit is waar prijselasticiteit om de hoek komt kijken.

Inhoudsopgave

Heb jij vragen over het opstarten van een bv of holding? Schrijf je nu in voor de live webinar op 13 mei en krijg direct antwoord op al je vragen. Slechts een beperkt aantal plekken beschikbaar!

 

Wat is prijselasticiteit?

De prijselasticiteit is een getal dat de procentuele veranderingen in de vraag meet in relatie tot een prijsverandering. Stel de prijs stijgt, dan kun je met de prijselasticiteit meten hoe groot de verandering van de vraag is. Bedrijven kunnen met de prijselasticiteit beter begrijpen hoe de vraag en aanbod van een product veranderen wanneer ze een prijsdaling of prijsverhogingen doorvoeren.

Het is normaal dat de vraag daalt in geval van een prijsverhoging. In geval van een prijsverlaging kan de vraag toenemen. Hoe groot dit effect is, wordt duidelijk door de prijselasticiteit van de vraag te meten.

Hoe kun je de prijselasticiteit berekenen?

Met de volgende formule kun je de prijselasticiteit van de vraag berekenen:

Prijselasticiteit van de vraag = Procentuele verandering vraag Q (nieuwe Q ÷ oude Q * 100) ÷ Procentuele verandering prijs P (nieuwe P ÷ oude P * 100).

Over het algemeen geldt dat, wanneer de prijs daalt, de vraag reageert met een stijging. Dit geeft altijd een negatief getal voor de prijselasticiteit van de vraag.

Voorbeelden van prijselasticiteit berekeningen

Stel dat de prijs van appels daalt met 6% van € 1,99 per kilo naar € 1,87 per kilo. Als reactie hierop verhogen supermarktklanten hun appel aankopen met 20%. De prijselasticiteit van appels is dan: 0,20 ÷ 0,06 = -3,33. Op basis van dit negatief getal kunnen we zeggen dat dit product een perfecte elastische vraag heeft.

Elastische en inelastische vraag

Als de vraag naar een product sterk veranderd als reactie op prijsveranderingen, is het product elastisch. Als de vraag weinig veranderd, spreken we over een inelastische vraag.

Verschillende soorten prijselasticiteit

Wat betekent de uitkomst van de prijselasticiteit? Er zijn verschillende soorten prijselasticiteit, afhankelijk van de uitkomst van de berekening:

  • Perfecte elastische vraag: Elke kleine prijswijziging zorgt ervoor dat de vraag daalt naar nul.
  • Elastische vraag (groter dan 1): procentuele veranderingen in prijs leidt tot een grotere procentuele verandering in de vraag.
  • Unitaire vraag (gelijk aan 1): Een procentuele verandering in prijs leidt tot een gelijke procentuele verandering in de vraag.
  • Inelastische vraag (minder dan 1): Een procentuele verandering in prijs leidt tot een kleinere procentuele verandering in de vraag.
  • Volkomen inelastische vraag (gelijk aan 0): In het geval van een volkomen inelastische vraag verandert de vraag niet, ongeacht de prijsverandering.


Factoren die de prijselasticiteit van de vraag beïnvloeden

Het koopgedrag van de consument wordt door verschillende factoren beïnvloed. Er zijn dan ook verschillende factoren die de prijselasticiteit van de vraag kunnen beïnvloeden:

1. Beschikbaarheid van vervangende producten

Hoe makkelijker een product kan worden vervangen, hoe elastischer de vraag. Denk aan primaire goederen of aan luxe goederen, waar de beschikbaarheid een grote rol in de prijs speelt.

2. Urgentie van het product

Hoe minder noodzakelijk een product is, hoe elastischer de vraag. Voor noodzakelijke goederen is de prijselasticiteit kleiner.

3. Duur van prijswijziging

Een tijdelijke prijswijziging heeft een andere impact dan een permanente.

Effecten van de prijselasticiteit

Het begrijpen van de prijselasticiteit stelt bedrijven in staat om geïnformeerde beslissingen te nemen over het bepalen van de prijs. Op basis van de prijselasticiteit kunnen ze bepalen hoe de vraag reageert op een prijswijziging, en dus ook voorspellen of de omzet stijgt of daalt in het geval van een prijsverandering.

Prijselasticiteit van het aanbod

Net als de vraag heeft ook het aanbod een elasticiteit, bekend als prijselasticiteit van het aanbod. Het verwijst naar de relatieve verandering in aanbod en verandering van de prijs. Dus: wat gebeurt er met het aanbod van producten wanneer de prijs daalt of stijgt? Het berekenen van de prijselasticiteit van het aanbod is handig voor productieplanning, voorraadbeheer, en langetermijninvesteringen.

Nieuwsbrief De Zaak

De Zaak Op Orde Nieuwsbrief

Een must voor slimme ondernemers die een succesvol bedrijf willen runnen.

Veelgestelde vragen

Wat betekent de prijselasticiteit?

De prijselasticiteit meet hoe de vraag naar een product verandert in het geval van een verandering van de prijs.

Is 1 elastisch of inelastisch?

Als de prijselasticiteit precies 1 is, staat dit bekend als een unitaire elasticiteit.

Wat is een goede prijselasticiteit?

Wat een goede prijselasticiteit is, hangt af van het bedrijfsdoel. Voor sommige producten is een inelastische vraag gunstig, terwijl voor andere een elastische vraag wenselijk is.

Wat als de prijselasticiteit positief is?

Als de prijselasticiteit een positief getal is, duidt dit op een normale relatie, waarbij de vraag stijgt als de prijs daalt en omgekeerd.

Is prijselasticiteit in procenten?

De prijselasticiteit wordt uitgedrukt als een procentuele verandering in de vraag ten opzichte van een procentuele verandering in de prijs.

Er komt veel kijken bij het oprichten van een bv. Tijdens de live webinars op 13 mei krijg jij de kans om al je vragen te stellen. Wacht niet te lang en schrijf nu in!

Picture of Marlies Bonnike

Marlies Bonnike

Marlies Bonnike is uitgever, schrijver en redacteur. Zij startte haar loopbaan bij een internationale tijdschriftenuitgeverij, had haar eigen pr-bureau en was directeur van een tijdschriftenuitgeverij. Ze was de mede oprichter en eigenaar van Editio, een online schrijversacademie.
Lees ook…
i.s.m.
Als ondernemer ben je voortdurend bezig met het bewaken van de financiële gezondheid van je bedrijf. Een goed georganiseerde boekhouding vormt de…
Als ondernemer ben je de term ‘proforma factuur’ vast en zeker eens tegengekomen. Vaak wordt dit vergeleken met een conceptfactuur of offerte, terwijl…
Je kent het wel. Toch maar een bonnetje vragen na een lunch, een aankoop in een kledingzaak of een uurtje parkeren. Wellicht zijn het aftrekbare kosten…
Een overzichtelijke administratie opzetten is een belangrijk onderdeel van het starten van je eigen bedrijf als zzp’er. We helpen je met een helder…
Je voert succesvol debiteurenbeheer als de debiteurenpost ten opzichte van je omzet zo laag mogelijk is. Met andere woorden, als de facturen op tijd en…
Wanneer je als ondernemer een zakelijke betaalrekening opent, zul je ontdekken dat dit duurder is een particuliere bankrekening. Waar komt dit door? In…