De funfactor straalt je bij cabriorijden tegemoet. Eén klein probleempje: in menig zakenautoregeling is 'open rijden' verboden gebied. Toch vreemd, want cabrio's hebben een hoge restwaarde en zijn allang niet meer onderhoudsgevoelig.

Cabriolet Coupé
Autofabrikanten trekken zich niets aan van de kletsnatte zomers en schuiven doodleuk steeds meer nieuwe cabriomodellen naar voren. Vooral de zogenaamde CC’s zijn vanwege hun praktische bruikbaarheid populair. Naast de C van cabrio heb je in gesloten toestand een Coupé met stalen dak voor de deur staan.

Wel zo comfortabel qua geluid, regen en winterkou. En nog makkelijk ook, want het openen en sluiten werkt veelal met een elektrohydraulisch systeem. Lees: een simpele druk op de knop.

Het klinkt goed, maar kennelijk is het voor veel liefhebbers allemaal net iets te gladjes. De zogenaamde softtop maakt namelijk een stormachtige comeback. Voor de puristen is een échte cabrio nog steeds een auto met een stoffen kap. Bovendien kost zo’n in drie delen weg vouwend CC-dak tamelijk veel bagageruimte.

Hoeveel cabrio’s rijden er rond als leaseauto?
De pret van open rijden spreekt voor zich, dus zullen we teksten van het type ‘wind door de haren en zon op je bol’ maar achterwege laten. Het is moeilijk in te schalen hoeveel zakelijke rijders zichzelf een cabrio gunnen.

Aan de ene kant sluiten veel autoregelingen het uit, maar van bijvoorbeeld de Audi A3 cabriolet wordt pakweg de helft verkocht in een versie met 20% bijtelling. En van alle verkochte Fiats 500 gaat op dit moment zelfs een kwart met cabriodak de weg op.

Het moet niet gekker worden: belastingvrij kopen en open rijden met 14% bijtelling! Je zou bijna denken dat er een boel van die pretversies ‘onder de radar’ worden ingevlogen, vooral in het mkb. Een inkoppertje voor de honderdduizenden zakenautorijders die een kilometerboekhouding bijhouden (nultariefbijtelling) en voor privégebruik een tweede auto kopen.

De resultaten zijn goed merkbaar: met een verkoopgroei van 20% zijn cabrio’s verreweg het meest gewild in de occasionshowroom. Dat verklaart meteen waarom de restwaarde – vooral van de populaire benzinemodellen – zo goed is.

Te uitbundig als visitekaartje?
Vraag is waarom de opstellers van autoregelingen de hakken in het zand zetten. “Een overblijfsel van vroeger misschien, toen een cabriolet exclusief was en iets te uitbundig als visitekaartje voor je bedrijf. Bovendien waren de kosten nogal hoog vanwege de meerprijs van reparaties en vandalisme”, zo meent een wagenparkbeheerder.

Je kunt inderdaad discussiëren over de boodschap die pakweg een Jaguar convertible als zakenauto uitdraagt, maar open rijden kan ook aanzienlijk minder uitbundig tegenwoordig. Wat kleinere modellen als de Peugeot 207 CC en de Mini softtop hebben een aangeboren aaibaarheidsfactor en – tip! – de Fiat 500C staat door zijn alternatieve stoffen dakconstructie niet eens officieel te boek als cabriolet.

Golf
Ook in de zakelijk extreem populaire Golf-klasse is er nu een auto die zelfs chagrijnige klanten en weerbarstige wagenparkbeheerders nauwelijks kunnen beschuldigen van kapsones.

Voor het eerst in bijna tien jaar heeft Volkswagen weer een Golf cabrio in de showrooms. Vanzelfsprekend met een keuze uit de bekende spaarmotoren. Zo valt de 1.2 TSI turboversie in de bijtellingcategorie van 20%. In gesloten toestand is deze Golf bijna onopvallend, maar open juist verrassend sierlijk. De kloeke veiligheidsrolbeugel van weleer heeft bijvoorbeeld plaatsgemaakt voor een verborgen geplaatst exemplaar dat bij een crash automatisch uitklapt.

Praktisch? Van binnen ziet alles er bijna gewoontjes uit. Iets meer aandacht voor design was aardig geweest. Achterin kunnen de kids normaal zitten, terwijl ook onder het achterin geborgen dak nog een bruikbare bagageruimte overblijft.

Overigens bedien je de softtop met een druk op de knop. Dat kan ook langzaam rijdend in de file trouwens, nooit weg als het plotseling begint te hozen. Datzelfde dak laat ‘dicht’ trouwens zien dat de tijd niet stil heeft gestaan. Hij bestaat uit drie lagen en dat isoleert zowel tegen rijgeluiden als kou.

Als je nagaat dat het kostenplaatje van zo’n auto – ook leasen – niet verschilt van pakweg een Jetta wordt duidelijk dat zzp’ers de schroom van zich af mogen gooien en menig autoregeling maar eens tegen het licht gehouden moet worden. 

Autorijden kost zat vandaag de dag, dus waarom zou je er geen extra pret aan beleven?

Naakte feiten over de cabrio
Veel bedrijven sluiten een cabrio als auto van de zaak uit. Een overblijfsel uit vroeger tijden? Of misschien een puik voorbeeld van de spreekwoordelijke Hollandse ‘Doe maar gewoon dan doe je al gek genoeg’-filosofie?

Praktijkervaringen geven in elk geval geen voedingsbodem voor zo’n beperking, zo blijkt bij navraag bij ING Car Lease. Extra onderhoudskosten kan men eigenlijk niet vaststellen.

Vandalismeschade dan? Ook dat blijkt mee te vallen: dit jaar waren er tot nu toe drie opengesneden daken en dat waren allemaal Audi A3’s waarbij de vandaal op weg was naar het RNS E navigatiesysteem: een bekend probleem. Overigens levert de importeur nu standaard een uitgebreid alarmsysteem op modellen met het onder helers kennelijk verbazend gewilde navigatiesysteem. 

Diefstal dan? Binnen ‘hun’ leasevloot blijkt dit jaar nog maar één cabriolet gestolen en dat was dan ook nog een wat oudere Peugeot 206 CC. Valt allemaal erg mee, zo meldt men. Ook vorig jaar trouwens.

Een aanslag op de zorgvuldig gecultiveerde CO2-boekhouding wellicht? Voorheen misschien wel, maar onder de huidige populaire modellen zijn er nogal wat die in de ‘20%’-bespaarklasse vallen en zelfs ‘14%’. Lees: de zuinigste en belastingvrij categorie. Juist bij een cabrio hoéf je natuurlijk ook geen dikke motor in het vooronder te hebben. Bijkomend pluspunt: je rijdt bijna vanzelf rustiger.

De restwaard specialist van een grote dealergroep geeft aan dat cabrio’s zoveel gevraagd worden dat je op een gangbare cabrioversie minder afschrijft dan op een normale uitvoering. Als het prijskaartje vergelijkbaar is zéker. De restwaarde van een rijk uitgeruste hatchback met een dikke motor daalt veel sneller dan die van een even dure cabrio.

Onderhoud
Tot slot het onderhoud van een stoffen kap. Daar kun je allerhande potjes en spuitbussen voor kopen, maar een cabriospecialist is er kort over: “Vaak doen die goedjes meer kwaad dan goed. Gewoon ouderwetse zachte groene zeep gebruiken. Koop je bij de drogist.”

Lees meer in: Cabrio en onderhoud: tips van specialisten »

Share on print
Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter

Lees ook…